BiRT II prawdę Ci powie!

Powie Ci całą prawdę i tylko prawdę o połączeniach telefonicznych każdego aparatu telefonicznego w centrali objętej działalnością systemu bilingowego, czyli rejestrowania i następnie rozliczania rozmów telefonicznych. System BiRT II, czyli Bilingowy Rejestrator Rozmów Telefonicznych służy do pełnej rejestracji i przetwarzania danych o taryfikacji rozmów w automatycznych centralach telefonicznych wszelkich typów. System BiRT II przeznaczony jest do pracy w centralach elektromechanicznych, w centralach elektronicznych E-10A znajduje zastosowanie model BiRT II/E-10A.

Powie Ci całą prawdę i tylko prawdę o połączeniach telefonicznych każdego aparatu telefonicznego w centrali objętej działalnością systemu bilingowego, czyli rejestrowania i następnie rozliczania rozmów telefonicznych. System BiRT II, czyli Bilingowy Rejestrator Rozmów Telefonicznych służy do pełnej rejestracji i przetwarzania danych o taryfikacji rozmów w automatycznych centralach telefonicznych wszelkich typów. System BiRT II przeznaczony jest do pracy w centralach elektromechanicznych, w centralach elektronicznych E-10A znajduje zastosowanie model BiRT II/E-10A.

Trudno to sobie wyobrazić, ale jeszcze niedawno jedynym systemem rozliczeń rozmów telefonicznych był odczyt wskazań mechanicznego licznika impulsów, obsługującego dany numer abonencki. Liczniki, po latach pracy, nie zawsze działają prawidłowo i mają dziwną skłonność do naliczania impulsów nawet w czasie nieużywania aparatu telefonicznego. Komputeryzacja rozliczeń telefonicznych polegała na fotografowaniu odczytów tychże liczników i ręcznego wprowadzania tak uzyskanych danych do komputera. Komputer oblicza należności i drukuje rachunek. Reklamacje naszym zdaniem zbyt wysokich rachunków telefonicznych nie mają szans, jeżeli rachunek odpowiada odczytanej liczbie impulsów telefonicznych właściwego licznika. Nie możemy również udowodnić naszej latorośli, że wielomilionowy rachunek wynika z dzwonienia do Hongkongu czy USA. Pozostaje jedno - płacić.

Zupełnie inna sytuacja powstaje po zainstalowaniu w centrali automatycznej systemu bilingowego, który obejmuje wszystkich abonentów centrali. Systemy takie mogą współpracować ze sobą i dlatego, jeżeli np. w mieście funkcjonuje więcej niż jedna centrala, biling powinien objąć je wszystkie. Dopiero wówczas widoczne są wszystkie korzyści instalowania systemu bilingowego. Jednym z takich systemów jest BiRT II, opracowany i produkowany przez Zakład Usług Technicznych we Wrocławiu Telekomunikacji Polskiej S.A. BiRT II zapewnia:

1. Pełną rejestrację wszystkich przeprowadzanych w danej centrali rozmów, co obejmuje

- numer abonenta A (zestawiającego połączenie)

- datę końca rozmowy

- kalendarzowy czas początku rozmowy

- czas rozmowy w sekundach

- numer abonenta B (numer wybierany)

- ilość impulsów taryfikujących

2. Rozliczenie rozmów za dowolny okres (rozliczenie rozmów dla dowolnego numeru lub grupy numerów).

3. Wydruk dzienników rozmów za dowolny czas.

4. Możliwość skutecznego załatwiania reklamacji za dowolny czas od momentu uruchomienia systemu.

5. Wyszukiwanie połączeń wg daty i czasu, numerów abonentów A i B, ilości impulsów, czasu trwania rozmowy itp.

6. Uwzględnienie każdego systemu taryfikacji, zarówno istniejącego obecnie, jak i w przyszłości. Taryfikacja może obejmować dowolny system rozliczania połączeń miejskich (trzyminutowy, impulsowy lub inny), dowolną liczbę stref czasowych w ramach doby, dni tygodnia, świąt, dowolną liczbę taryf wraz z globalnym lub indywidualnym sposobem taryfikacji każdego kierunku. System pozwala także na ignorowanie, odliczanie, zaokrąglanie "n" sekund dla

dowolnego połączenia oraz ustalanie zróżnicowanych cen za impuls dla dowolnych grup abonentów.

7. Prowadzenie statystyki ruchu płatnego na dowolnie wybranych grupach kierunków na trzech poziomach.

8. Automatyczne prowadzenie badań natężenia ruchu w dowolnym okresie oraz na dowolnie wybranych liniach lub

kierunkach.

9. Automatyczne wyszukiwanie abonentów "zwartych" oraz możliwość prawidłowej taryfikacji i wyszukiwania abonentów w połączeniach "zawieszonych".

10. Możliwość ustalenia zróżnicowanych uprawnień dla operatorów systemu (hasła i upoważnienia).

11. Automatyczną współpracę systemu z wydziałem opłat oraz innymi systemami naliczania należności.

12. Wielodostępne stanowisko reklamacji abonenckich (ok. 99% reklamacji system załatwia od razu przy stanowisku).

Budowa systemu BiRT II

System bilingowy BiRT II ma budowę modułową, w zależności od typu i pojemności centrali stosuje się odpowiednie typy modułów. Wszystkie one mają znormalizowany wymiar tzw. Eurokarty, co pozwala na ich łatwy montaż w centralach automatycznych. Dla typowych central o pojemności kilku tys. numerów stosuje się odpowiednią liczbę modułów, każdy o pojemności 1100 num. W mniejszych centralach zastosowane są moduły o pojemności do 500 i do 100 numerów. Moduły połączone są z typowymi koncentratorami danych.

Skuteczność systemu BiRT II uwarunkowana jest sprawnością i niezawodnością systemu komputerowego, który zarządza oraz kontroluje jego pracę. Podstawowe urządzenia są dublowane, szczególną uwagę zwrócono na dyski (o pojemności rzędu gigabajta), na których przechowuje się bazę danych na bieżąco zalaną potężnym strumieniem rekordów bilingowych dostarczanych przez koncentratory lub, w przypadku centrali elektronicznych, przez specjalne pakiety. Dysk zapasowy może w każdej chwili przejąć rolę uszkodzonego dysku podstawowego i samodzielnie zbierać oraz przechowywać dane. W dużych centralach telefonicznych komputery taryfikujące ubezpieczane są przez dodatkowy komputer, przechowujący pełną bazę danych przez sześć miesięcy, komputer ten może także w każdej chwili zastąpić komputer taryfikujący. Czas potrzebny na konserwację sprzętu zapewniają bufory zaintalowane bezpośrednio w koncentratorach lub pakietach centrali elektronicznej. Umożliwiają one wielogodzinne odłączenie od sieci taryfikującej bez groźby utraty danych.

System BiRT II działa na bieżąco, uzyskiwane dane bilingowe przetwarzane są przez program taryfikujący wg ustalonych parametrów, po czym natychmiast są dostępne w bazie danych. Komputery centrali telefonicznej połączone są w sieć lokalną. Wynik działania systemu może być przedstawiony na ekranie monitora, wydrukowany lub zapisany na dyskietkach w formacie kodów ASCII. Archiwizowanie danych może odbywać się na dyskach optycznych.

Systemy BiRT II i BiRT II/E-10A są całkowicie zgodne ze sobą. Umożliwia to przeprowadzanie badań statystycznych w różnych przekrojach na dużych obszarach, gdzie funkcjonują różne typy central automatycznych. Jednolita baza danych umożliwia korzystanie z jednego wydziału reklamacji.

BiRT II i inni a prawa jednostki

Po raz kolejny, przy wszystkich niekwestionowanych zaletach systemów bilingowych, napotykamy na problem praw jednostki. Biling to oczywiście nie to samo, co podsłuch telefoniczny, ale nie wszyscy zgodzą się ze szczegółową rejestracją, kiedy i do kogo dzwonili i jak długo rozmawiali. A możliwe jest przecież także ujawnienie, z jakiego numeru dzwoniono do nas, kiedy i jak długa była rozmowa. Dane te oczywiście na pewno powinny pozostać poufne dla osób z zewnątrz. Ale czy właściciel aparatu może mieć wgląd, pod jaki numer dzwoni jego żona czy córka? Granica między zachowaniem prywatności, a jej naruszeniem jest tu bardzo cienka. Konieczne uregulowania prawne, które miejmy nadzieję już niedługo będą stały na straży naszego prawa do imtymności, także nie załatwią wszystkiego. Nasuwające się na myśl całkowite utajnienie danych bilingowych kłóci się z samą istotą wprowadzenia systemu (i ze zdrowym rozsądkiem). Pozostaje przyzwyczaić się do systemu, który powie nam całą prawdę o połączeniach naszego telefonu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200