Backup: lokalny czy online

Coraz szybsze łącza zachęcają do składowania backupu w specjalizowanych serwisach usługowych.

Coraz szybsze łącza zachęcają do składowania backupu w specjalizowanych serwisach usługowych.

W tradycyjnym modelu dane są składowane na serwerach, skąd podlegają kopiowaniu na napęd taśmowy. Zapis magnetyczny ma wiele zalet - jest dość pojemny, szybki i trwały. Wymaga jednak dużych inwestycji związanych ze sprzętem. Backup stacji roboczych przy takich założeniach jest kłopotliwy i kosztowny. Gdy jednak firma posiada dobre łącza pomiędzy swoimi lokalizacjami, opłacalną inwestycją może być wdrożenie systemu synchronizacji danych poprzez sieć WAN. Wtedy kopia może zostać odłożona przez sieć do centralnej składnicy danych.

Dwa modele

Wraz ze wzrostem wydajności łącz, przesyłanie danych przez sieć jest coraz ciekawszą alternatywą dla instalacji sprzętu backupowego w każdej z lokalizacji. Dostawcy systemów do backupu zauważają tę tendencję i mają w ofercie oprogramowanie do backupu przez sieć. Narzędzia do kopiowania danych mogą pracować w reżimie ciągłej synchronizacji danych (tak działa np. CA XOsoft CDP, dawniej WanSync) kopiując dane między lokalizacjami albo mogą zachowywać zmienione dokumenty w lokalnym dyskowym repozytorium, aby następnie skopiować je do centralnej lokalizacji, gdy tylko dostępne jest połączenie (w ten sposób działa IBM Continuous Data Protection for Files).

Synchronizacja online za pomocą CA XOsoft może być wykorzystana do kopiowania plików, baz danych albo serwerów usługowych (Exchange, BlackBerry) do rezerwowej lokalizacji, przy czym można zrealizować w ten sposób także konfigurację zapewniającą automatyczne przełączenie w przypadku awarii. Ze względu na koszt oprogramowania, ten tryb kopiowania danych sprawdzi się najlepiej w przypadku serwerów. CDP plikowe z lokalnym repozytorium przejściowym za to świetnie nadaje się do kopii bezpieczeństwa laptopów. Jeśli konfiguracja to uwzględnia, kopia bezpieczeństwa laptopa może być wykonana także przez VPN do centralnej lokalizacji. Dzięki temu dane nigdy nie opuszczają sieci lokalnej firmy.

Kopia jako usługa

Coraz atrakcyjniejszą alternatywą dla tradycyjnego backupu staje się także kopia online, w formie usługi. Nie wymaga ona inwestycji w sprzęt, kosztuje jedynie sama usługa, przy czym w przypadku niewielkich ilości danych, opłaty nie są wygórowane. Brak infrastruktury jest bardzo ważną zaletą, szczególnie w małych oddziałach firmy. Jeśli jest to małe biuro z kilkoma komputerami, inteligentne oprogramowanie oferowane razem z usługą klasy Enterprise potrafi skopiować zmienione bloki (lub fragmenty plików) i dzięki temu minimalizuje wolumin przesyłanych danych.

Inteligentny backup online jest ciekawą alternatywą, ale ma też wady. W przypadku powolnych łącz, odtworzenie danych poprzez pobranie kompletu backupu trwa dość długo. Należy przy tym pamiętać, że dane kopiowane w takiej usłudze są składowane poza siedzibą firmy. Oczywiście każdy z producentów zapewnia szyfrowanie danych, ale zezwolenie na audyt kodu źródłowego aplikacji związanej z usługą należy do rzadkości. Ponadto aplikacja taka staje się częścią infrastruktury teleinformatycznej w firmie – należy wziąć to pod uwagę przed rozważaniem wykorzystania usługi kopii bezpieczeństwa online.

Przegląd rynku

Dość znaną usługą jest iDrive Pro, w której roczny abonament 99,50 USD (ok. 355 zł) obejmuje przestrzeń 50 GB, a najdroższy z pakietów (499,50 USD, ok. 1780 zł) daje 500 GB. Konkurentem iDrive jest Mozy należąca do EMC. W ramach usługi MozyPro, przeznaczonej dla małych i średnich firm, za każdą stację roboczą miesięczna opłata wynosi 3,95 USD, za serwer 6,95 USD, do tego należy dodać koszt powierzchni dyskowej 0,50 USD. Koszt kopii trzech stacji roboczych (1 GB na stację) wyniesie ok. 570 zł rocznie.

Gdy trzeba wykonać kopię znacznej ilości danych, korzystniejsza będzie usługa Carbonite, w której stała opłata roczna 49,95 USD daje dostęp do konta o nieograniczonej pojemności. W odróżnieniu od Mozy, usługa Carbonite nie posiada wersji serwerowej, umożliwiającej automatyczne wykonywanie kopii bezpieczeństwa serwerów (SQL Server, Active Directory, stan systemu Windows). Firmy korzystające z komputerów Apple z systemem MacOS X mogą zaś zakupić usługę BackJack. Miesięczne opłaty wynoszą 58 USD za 10 GB blok + 48 USD za użytkownika. Usługa w typowej wersji obejmuje dostęp do 10 ostatnich wersji dokumentów, kopie przyrostowe na poziomie bloków, centralne zarządzanie kontami i automatyczną aktualizację oprogramowania.

Usługi backupu online są świadczone również przez polskie firmy, najpopularniejsza jest oferta mSejf, w której abonent otrzymuje nieograniczoną powierzchnię składowania danych i wersjonowanie plików. Opłata wynosi 8,20 zł miesięcznie za każdy komputer i 1,23 zł za każdy 1 GB danych (oferta dla użytkowników prywatnych jest tańsza, ale zawiera ograniczenia powierzchni). Backup 3 komputerów po 1 GB na maszynę kosztuje rocznie 339,34 zł. Backup online oferuje także BusinessSafe, w której kopia bezpieczeństwa 3 komputerów z limitem powierzchni do 1 GB na maszynę kosztuje rocznie 899 zł. Dodatkowa powierzchnia 10 GB kosztuje rocznie 1200 zł (wszystkie ceny netto).

Zakup agentów

Potencjał rozwoju narzędzi łączących backup lokalny z usługą online zauważyli przedstawiciele Barracuda Networks, kupując Yosemite Technologies, twórcę oprogramowania TapeWare dodawanego jako OEM do napędów DLT firmy HP. Tapeware posiada dopracowaną technologię agentów dla różnych serwerów, takich jak Exchange czy SQL Server, co umożliwi firmie Barracuda Networks przygotowanie kompletnej oferty klasy Enterprise.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200