Animator - grafika, akcja, dźwięk

Autodesk Inc. wprowadził na rynek Animator Studio for Windows, następcę Animatora Pro - dwuwymiarowego programu dla DOS, który służy do malowania i animacji. Program wyposażono w nowe możliwości, m.in. pozwala on zapisać oraz zsynchronizować dźwięk i animację w czasie rzeczywistym. Animator Studio może współpracować z 3D Studio i AutoCAD, dając w efekcie bardzo silny zestaw narzędzi.

Autodesk Inc. wprowadził na rynek Animator Studio for Windows, następcę Animatora Pro - dwuwymiarowego programu dla DOS, który służy do malowania i animacji. Program wyposażono w nowe możliwości, m.in. pozwala on zapisać oraz zsynchronizować dźwięk i animację w czasie rzeczywistym. Animator Studio może współpracować z 3D Studio i AutoCAD, dając w efekcie bardzo silny zestaw narzędzi.

Animator Studio wspomaga również Quick Time firmy Apple Computer w technikach video i playbacku oraz Adobe Photoshop, wykorzystując kompatybilne filtry do procesów animacji obrazu.

Na długo przed zaistnieniem filmów cyfrowych .AVI Microsofta czy QuickTime, Autodesk wprowadził format plików FLICK do animacji komputerowej. Wraz z rozpowszechnieniem Windows, wykorzystanie AnimatorPro do tworzenia filmów stało się niewygodne, gdyż wymaga kończenia rozpoczętego w tym programie projektu przy zastosowaniu innych aplikacji dla środowiska Windows. Animator Studio eliminuje ten problem ponieważ wykorzystuje on formaty .AVI i daje możliwość dołączenia dźwięku.

Podobnie jak Animator Pro, Studio posiada możliwość automatycznego przesuwania, obrotu i skalowania dwuwymiarowych obrazów i obiektów jednocześnie. W związku z transformacją programu do środowiska Windows, sporym zmianom uległ interfejs użytkownika.

Program umożliwia wczytywanie i zapamiętywanie sekwencji filmowych lub obrazów w formacie FLIC i .AVI. Obrazy są wyświetlane w modzie true-color z kanałem alpha (w odróżnieniu od starej metody opartej na 256 kolorach wymagającej specjalnego maskowania). Nieskomplikowane jest uruchamianie procesu animacji, wystarczy nacisnąć myszką jedną z 30 ramek .AVI przedstawiających tło filmu. Ramki te, w postaci miniatury taśmy filmowej, znajdują się pod głównym paskiem narzędziowym programu. Kliknięcie powoduje wyświetlenie pełnego rozmiaru ramki do celów edycji, uzupełnionej kompletem narzędzi malarskich. W następnym kroku można podać nazwę pliku graficznego w postaci mapy bitowej utworzonego np. przez Photoshop. Dzięki kanałowi alpha po wstawienie obiektu w tło otwartej ramki oba obrazy łączą się w jeden nie pozostawiając zbędnego tła wokół wbudowanej grafiki. Wystarczy teraz tylko, wykorzystując sterowniki czasowe, ustalić miejsce startu i położenie końcowe obiektu aby Animator Studio automatycznie generował animację. Dodatkowo można zachować oryginalny obiekt jako pojedynczą ramkę pliku .AVI i wykorzystać go jako sprite-obiekt, który można łatwo wprowadzać w ruch określając jego drogę przesuwania się na ekranie. Siłą programu Animator Studio są również możliwości stosowania efektów specjalnych.

Program SoundLab, stanowiący integralną część Animator Studio, umożliwia łączenie plików dźwiękowych z narracją i dodawanie ścieżki dźwiękowej do animacji. Animator Scriptor pozwala natomiast na łączenie kilku filmów, dodanie dźwięku oraz sterowników playbacku i zapamiętanie pliku w postaci scenariusza (script), który może być odtwarzany poza programem Animator Studio.

Jedyną zauważalną wadą programu jest to, że Animator Studio stanowi jeszcze "leniwą" 16-bitową aplikację, która wymaga minimum 32 MB RAM by umożliwić pracę z obrazami 640x480 pixeli. Jeżeli ktoś potrzebuje odtwarzać długie sekwencje animacji, wersja dla DOS pracuje szybciej.

Pakiet zawiera dodatkowo bibliotekę plików z tłem obrazów, animacji oraz dźwięków dostarczaną na CD-ROM.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200