Android w natarciu

Potencjalne zastosowania urządzeń mobilnych wydają się być ograniczone tylko i wyłącznie wyobraźnią projektantów. Nie dziwi więc, że producenci systemów operacyjnych zaciekle konkurują o dominację na tym rynku.

Android w natarciu

Rynek urządzeń przenośnych zawsze był interesujący, a na przełomie roku 2009 i 2010 w szczególności, głównie za sprawą pierwszych telefonów działających pod kontrolą Androida - systemu operacyjnego opracowanego przez Google. Można się zastanawiać, co przygotują w odpowiedzi pozostali: Apple, Microsoft, RIM czy twórcy Symbiana, ale jedno jest pewne - w roku 2010 wiele może się zmienić w urządzeniach przenośnych i ich oprogramowaniu.

Google rozpoczęło ekspansję w 2005 roku, kupując firmę Android Inc., dostarczającą oprogramowanie dla urządzeń przenośnych. W sierpniu 2008 r. ukazała się wersja 1.0 systemu Android. Najnowsze wersje (2.0 i 2.1) dodają obsługę wielu kont do synchronizacji poczty i kontaktów oraz współpracę z Exchange. Dostarczono API do tworzenia adapterów synchronizacji danych z innymi źródłami. Nowością interfejsu jest Quick Contact widget, który po wybraniu kontaktu pozwoli łatwo zadzwonić, wysłać SMS czy email z poziomu innych aplikacji. Usprawniono przy tym samouczący się słownik, podpowiadający wpisywane słowa oraz dodano wyszukiwanie w treści wiadomości SMS i MMS. W przeglądarce internetowej wprowadzono wsparcie dla wybranych elementów HTML 5, między innymi Database API i Geolocation API oraz znacznika <video> w trybie pełnoekranowym.

Obecnie na rynku większość urządzeń wykorzystuje starsze wersje tego systemu, jedynie Motorola, HTC i sam Google mają w swojej ofercie telefony z Androidem 2.0 oraz 2.1. Właśnie pojawienie się Nexus One (telefonu sprzedawanego bezpośrednio przez Google pod własną marką) było sporym zaskoczeniem.

Dość nowatorskie podejście, polegające na oferowaniu systemu operacyjnego oraz jednoczesnej sprzedaży swojego urządzenia zostało skrytykowane przez konkurencję, czyli Microsoft. Robbie Bach, szef działu urządzeń rozrywkowych w Microsofcie stwierdził, że wydanie Nexus One wystraszy potencjalnych licencjobiorców. "Nexus One jest sygnałem, dzięki któremu widać, gdzie Google będzie poświęcało najwięcej uwagi" - uważa Robbie Bach. Natomiast Google konsekwentnie realizuje swoją strategię i zapowiada kolejny model telefonu, czyli Nexus Two, przeznaczony dla odbiorców biznesowych.

Reakcja na zagrożenie

Niekwestionowanym liderem na rynku urządzeń przenośnych w USA był i jest Apple, za sprawą niezwykle udanego iPhone’a. Jednakże pojawienie się urządzeń z Androidem 2.0 na pokładzie ewidentnie zagroziło jego pozycji, dlatego iPhone OS 4.0 ma zdystansować konkurencję. Do potencjalnych, nowych funkcji tego systemu mają należeć: wielozadaniowość, rozbudowanie możliwości synchronizacji urządzenia, poprawienie interfejsu użytkownika oraz nawigacji. Razem z premierą nowego systemu operacyjnego Apple ponownie uciekł do przodu konkurencji, wprowadzając na rynek tablet iPad.

O swoją pozycję walczy także Symbian, którego wersje 3 i 4 będą miały premiery odpowiednio w pierwszym oraz ostatnim kwartale tego roku. Trzecia odsłona wprowadzi takie funkcjonalności jak: wielostronicowy ekran, dostęp do obrazu wideo HD z możliwością archiwizacji plików przekraczających 2 GB, zdalne wyszukiwanie kontaktów. Natomiast w wersji 4 można się spodziewać implementacji API dla kamer oraz przetwarzania równoległego na procesorach wielordzeniowych.

Natomiast RIM, producent BlackBerry, w trakcie konferencji CES 2010 wyraźnie postawił na akcesoria rozszerzające funkcjonalność i współpracujące z zewnętrznymi urządzeniami. Dzięki nim, BlackBerry ma nieprzerwanie towarzyszyć użytkownikom.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200