Analityka wkracza pod biznesowe strzechy


Rozwiązania analityczne są dziś traktowane jako podstawowe narzędzie biznesowe. Wspierają funkcjonowanie dużych, średnich i małych organizacji we wszystkich branżach – pomagają rozwijać biznes, optymalizować procesy oraz poprawiać relacje z klientami. Pełnię swoich możliwość osiągają jednak dopiero kiedy pracują – tak jak platforma SAP HANA – w czasie rzeczywistym.

Z analityki korzystają przedsiębiorstwa na całym świecie. I nie są to wyłącznie największe firmy. Z przeprowadzonego w 2016 r. przez IDG badania Enterprise Data & Analytics Research[1] wynika, że 69% ankietowanych organizacji albo zaimplementowało już rozwiązania analityczne, albo miało to w planach. W okresie od 2015 do 2016 r. inwestycje małych i średnich firm w analitykę wzrosły ponad dwukrotnie.

Nie ma przy tym znaczenia czy mówimy o handlu detalicznym, budownictwie, logistyce czy zarządzaniu ryzkiem albo IT – pozyskiwanie i analizowanie danych pomaga w optymalizacji bieżącego funkcjonowania, pozwala ograniczać koszty i przekłada się na wzrost przychodów. Analityka umożliwia eliminowanie nieefektywności w łańcuchu dostaw, a także identyfikowanie okazji do zwiększenia sprzedaży czy skutecznej promocji. Przydaje się również w przyspieszaniu procesów biznesowych, ustalaniu priorytetów inwestycyjnych oraz ułatwia zrozumienie istoty istniejących ryzyk.

Analityka pomaga biznesowi szybciej reagować na trendy rynkowe, a nawet przewidywać zmiany w zachowaniach klientów, zanim one faktycznie wystąpią. Te aplikacje są tak samo cenione przez małe firmy jak i wielkie korporacje.

Wdrożenie rozwiązania analitycznego wymaga odpowiedniego przygotowania: najpierw trzeba rozpoznać rynek i dostępne na nim technologie, zrozumieć oferowane przez nie korzyści oraz poznać ich koszty. Należy przy tym mieć świadomość, że nie wszystkie platformy analityczne działają w taki sam sposób. Jedne lepiej nadają się do analizowania danych zgromadzonych w przepastnych hurtowniach danych, w celu uzyskania odpowiedzi na istotne pytania biznesowe, a inne koncentrują się na modelowaniu predykcyjnym – wykrywaniu wzorów w istniejących danych, dzięki czemu dowiemy się, co może się zdarzyć, jeśli pojawi się podobny wzorzec.

Wydaje się jednak, że prawdziwa potęga analityki ujawnia się z chwilą, kiedy rozwiązania zaczynają działać w czasie rzeczywistym. Wykorzystując ustrukturyzowane i nieustrukturyzowane dane przepływające przez firmowe systemy, mogą dostarczać cennych, aktualnych informacji minuta po minucie.

Jak to określiła Irene Hopf, pełniąca w Lenovo funkcję Global Thought Leader SAP Solutions, „działanie w czasie rzeczywistym pozwala przedsiębiorstwom na przewidywanie trendów albo niedoborów, a nie wyłącznie reagowanie. Dostarcza biznesowi szybkości potrzebnej do chwytania okazji z chwilą ich pojawienia się”.

Inteligencja w czasie rzeczywistym

To właśnie obszar, w którym przewagi SAP HANA, jako platformy analitycznej, stają się oczywiste. Platforma zaprojektowana do przetwarzania danych w pamięci, umożliwiająca analizowanie wielkich zbiorów danych w czasie rzeczywistym, znacząco ogranicza problemy i czas potrzebny do obsłużenia istniejących danych.

„Platformy analityczne działające w czasie rzeczywistym, takie jak SAP HANA, mogą dostarczać informacje z taką szybkością, z jaką działa biznes” – mówi Irene Hopf. „To właśnie sprawia, że Lenovo traktuje ją w szczególny sposób – zarówno jako kluczowy partner i klient SAP, jak i jako wiodący dostawca zoptymalizowanej infrastruktury”.

Dlaczego SAP HANA jest tak efektywna? Ponieważ dane mogą być w całości przetwarzane w pamięci, bez konieczności transportowania ich pomiędzy pamięcią operacyjną a pamięcią masową. Dzięki temu SAP HANA pozwala na pozyskiwanie wartościowych informacji z przepływających w czasie rzeczywistym strumieni danych albo na dostarczanie odpowiedzi na wyrafinowane zapytania wielokrotnie szybciej – w czasie liczonym w sekundach czy minutach, zamiast godzinach - niż byłoby to możliwe w przypadku konwencjonalnej architektury. Potwierdzają to benchmarki: test SAP BW edition for SAP HANA wykonany na sprzęcie Lenovo hardware [2] w lutym 2017 r. pokazał, że system SAP HANA może obsłużyć ponad 71 złożonych zapytań na minutę, działając przez godzinę na zbiorze 1,3 mld rekordów.

Zbudowanie infrastruktury, która zapewni odpowiednią szybkość SAP HANA, wymaga wiedzy i doświadczenia. SAP HANA bardzo wysoko stawia poprzeczkę względem procesora, pamięci masowej i operacyjnej oraz komponentów sieciowych. Przy tym połączenie czystej mocy obliczeniowej z pamięcią RAM, charakteryzującą się niewielkimi opóźnieniami oraz bardzo szybką pamięcią masową, jest nie lada sztuką. Dlatego Lenovo poświęciło wiele lat, żeby rozwinąć i zoptymalizować serwery linii X6 Series, których najnowsze modele wykorzystują moc najnowszych procesorów Intel Xeon E7 i pamięci Lenovo TruDDR4 RAM, do odpowiedniej obsługi SAP HANA. Zdobyta w tym czasie wiedza oraz doświadczenie pozwoliły Lenovo zająć pozycję światowego lidera w zakresie wdrożeń SAP HANA, a także – przy okazji – zostać dostawcą serwerów dla SAP HANA wykorzystywanych wewnętrznie przez SAP.

Analityka jest dobra, działanie w czasie rzeczywistym – lepsze

Bez względu na model biznesowy czy branżę, inwestycja w analitykę przekłada się na wzrost efektywności i poprawę wyników finansowych. Dlatego dobrym pomysłem jest, żeby już dziś zaplanować użycie rozwiązania działającego w czasie rzeczywistym i posadowienie go na sprzęcie zbudowanym i zoptymalizowanym pod kątem specyficznych wymagań takiej technologii. Dzięki temu firma będzie lepiej przygotowana do obsługi przyszłych aplikacji działających w czasie rzeczywistym i oferujących funkcje predykcyjne – może to stanowić o sukcesie lub porażce w coraz bardziej konkurencyjnym świecie.

[1] 2016 Data & Analytics Research, IDG Enterprise, lipiec 2016,http://www.idgenterprise.com/resource/research/tech-2016-data-analytics-research/

[2] Serwer bazodanowy: Lenovo System x3850 X6, SAP HANA 1.0, SuSE Linux Enterprise Server 11, 4 procesory /96 rdzeni/ 92 wątki, procesor Intel Xeon E7-8894 v4, 2.40 GHz, 64 KB cache L1 oraz 256 KB cache L2 per core, 60 MB cache L3 per procesor, 2048 GB pamięci głównej. Całkowity czas operacji ładowania i transformacji danych: 14,939 sekund; Liczba kroków nawigacyjnych na godzinę: 4,237 przy 215,902,670, 995 rekordów; Całkowity czas fazy złożonych zapytań: 154 sekundy. System operacyjny: SuSE Linux Enterprise Server 11; baza danych: SAP HANA 1.0; wersja platformy technologicznej: SAP NetWeaver 7.50

Standardowy test aplikacyjny SAP BW edition for SAP HANA Standard Application Benchmark, wykonany 30 stycznia 2017 r. przez Lenovo w Morrisville w USA, dla 1,3 mld wstępnych rekordów, został certyfikowany przez SAP w imieniu SAP Benchmark Council 7 lutego 2017 r.

Więcej szczegółowych informacji można znaleźć na stronie http://www.sap.com/benchmark

Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dowiesz się o webinarach, nowych case study oraz white paperach.