Analityka biznesowa wchodzi do mniejszych firm

W dzisiejszym skomplikowany środowisku biznesowym coraz częściej także małe firmy sięgają po narzędzia Busness Intelligence. Bez nich trudno obecnie utrzymywać konkurencyjność na rynku.

Zdaniem analityków z firmy badawczej Gartner produkty i usługi są tak naprawdę tylko owocem odpowiedniego podejścia do, przetwarzania i analizy informacji, których gromadzi coraz więcej. Aby przekuć stale rosnące zasoby danych w wartość dla biznesu przedsiębiorstwa, niezależnie od wielkości, potrzebują dobrych i szybkich narzędzi analitycznych.

W większości mniejszych firm do analiz biznesowych służą arkusze kalkulacyjne. Niestety nie zawsze są one optymalnym rozwiązaniem. Nierzadko dochodzi w firmach do sytuacji, gdy porównując dane pochodzące z wielu arkuszy kalkulacyjnych, osoby analizujące dane stwierdzają, że niektóre z nich są nieaktualne i cały proces analizy trzeba zacząć od nowa. Rozwiązania BI pozwalają uniknąć tych problemów i wyłuskać z danych aktualne i przekrojowe informacje.

Zobacz również:

  • IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach

Jeszcze 10-15 lat temu użytkownikami rozwiązań Business Intelligence były najczęściej korporacje i duże przedsiębiorstwa. Dziś narzędzia analityczne są coraz częściej wykorzystywane także w średnich, a nawet małych firmach z wielu branż m.in. handlowej, usługowej, przemysłowej. Wzrost zainteresowania systemami BI ze strony sektora MŚP wynika z kilku powodów. Po pierwsze otoczenie biznesowe jest coraz bardziej skomplikowane i nie da się bez wszechstronnych analiz wypracować sobie pozycji na rynku, po drugie wciąż przybywa danych, które należy brać pod uwagę by budować nowe usługi i zdobywać nowych klientów, po trzecie rozwiązania te stały się dostępniejsze cenowo, dzięki specjalnej ofercie dla sektora oraz możliwości korzystania z nich w chmurze - czyli płacenia miesięcznego abonamentu zamiast kosztownej inwestycji w licencje. Wprowadzenie miesięcznych abonamentów, znacznie obniżyło próg dostępu do nowych technologii i powoduje, że tak kosztowne rozwiązania jak BI stają się dostępne dla MŚP, jest bowiem poważna różnica pomiędzy wyłożeniem 200 tys. złotych na licencje a zakupem miesięcznego abonamentu o wartości 2,5 do 7 tys. zł.

System wynajmu jest najtańszą wersją użytkowania BI. Wdrożenia w firmie to już inna skala wielkości. Rozwiązania Business Intelligence wdrażane jako osobne produkty informatyczne, często są już bardzo drogie. Są to zazwyczaj kwoty od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych przeznaczonych na cały system wraz z wdrożeniem. Nawet jeśli pakiety BI wchodzą w skład systemów ERP są dodatkowo wyceniane, jest to od kilku do kilkunastu procent wartości całego wdrożenia ERP.. Do popularyzacji BI mogą się też przyczynić aplikacje budowane w technologii in-memory. Tu nie potrzebna wdrążać hurtowni danych, co w projektach BI jest przedsięwzięciem najbardziej obciążający finsnowo.Wdrożenia rozwiązań in-memory są więc o wiele tańsze.

Rynek polski w segmencie mniejszych przedsiębiorstw dopiero zaczyna odkrywać korzyści z analityki. Za oceanem analityka jest bardziej popularna. Według raportu firmy analitycznej Aberdeen Group w Stanach, aż 50 proc. działów obsługi klienta w małych i 63 proc. w średnich firmach amerykańskich korzysta już z rozwiązań BI. Podobnie jest w działach finansowych. Aż 39 proc. działów finansowych małych firm i 57 proc. średnich ma wdrożone rozwiązania Business Intelligence.

Duża analityka dla małych

Rozwiązania BI stosowane przez mniejsze firmy pod względem zaawansowania technologicznego w niczym nie ustępują produktom korporacyjnym, tylko skala ich funkcjonalności jest inna, stosownie do wielkości przedsiębiorstwa i jego potrzeb. Najczęściej są wdrażane w działach obsługi klienta, sprzedaży i controllingu. BI cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród firm produkcyjnych, transportowych i logistycznych. Sięgają po nie także niewielkie szkoły językowe, prywatne przychodnie lekarskie i firmy budowlane. Z systemów BI coraz częściej korzystają przedsiębiorstwa, dla których analiza danych ma strategiczne znaczenie – chodzi szczególnie o te firmy, w których odbiorcą produktów lub usług jest, np. internetowy klient detaliczny. Wdrożenia w działach sprzedaży czy obsługi klienta, przedsiębiorstwa mogą dynamicznie rozwijać portfolio swoich produktów, jak również zdobywać nowe rynki. Korzystanie z takiego oprogramowania dodatkowo odciąża też pracowników działów informatycznych. Odciążenie pracowników IT od konieczności tworzenia setek raportów, zestawień i analiz oraz umożliwienie wykonywania tego typu działań pracownikom działów biznesowych powoduje, że zniwelowane zostają opóźnienia w dostarczaniu ważnych informacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200