Agent wie więcej

Warta SA zamierza udostępnić swym agentom i pośrednikom system pozwalający na ewidencjonowanie zawartych polis bezpośrednio w centralnym systemie towarzystwa.

Warta SA zamierza udostępnić swym agentom i pośrednikom system pozwalający na ewidencjonowanie zawartych polis bezpośrednio w centralnym systemie towarzystwa.

Opracowanie systemu obsługi umów ubezpieczeniowych dla agentów i pośredników stanowi część projektu kompleksowej informatyzacji Towarzystwa Ubezpieczeń i Reasekuracji Warta SA (TUiR Warta SA). Jego wykonawcą jest Prokom Software SA. Dostęp do centralnej bazy danych może otrzymać do 12 tys. użytkowników. Wartość kontraktu wynosi ok. 24,7 mln zł.

Rozliczenie przez Internet

"Rozwiązanie przyspieszy znacznie obsługę klientów i tempo rozliczeń agentów, którzy bezpośrednio w systemie będą rejestrować nowe umowy. Agent będzie miał również dostęp do wszystkich informacji o swoim kliencie. Dane te ułatwią mu m.in. prowadzenie wywiadu z klientem i wyliczenie stawki" - mówi Mieczysław Karoń, dyrektor biura informatyki, pełnomocnik zarządu ds. informatyzacji w TUiR Warta SA. "System będzie sygnalizował agentowi np. do jakich sum może zawierać ubezpieczenia. Zabezpieczy to Wartę przed ewentualnymi błędami agentów. Przyjmujemy bowiem założenie, że niezależnie od tego czy miał on prawa do zawarcia polisy, czy też nie, jeśli została podpisana przez klienta, jest obowiązująca dla Warty" - dodaje.

Dzięki nowemu rozwiązaniu agent tuż po zawarciu umów ubezpieczenia będzie mógł ewidencjonować je w systemie komputerowym. Drogą elektroniczną otrzyma rozliczenie wykonanych operacji ubezpieczeniowych. Ewidencjonowane przezeń operacje będą wędrowały do systemu równolegle z dokumentacją papierową. Pierwszą wersję systemu Warta otrzyma od Prokomu w styczniu 1999 r. Dostęp do systemu towarzystwa agenci uzyskają za pośrednictwem Internetu (specjalne serwery WWW), a także poprzez sieć rozległą. Nie wiadomo jeszcze czy agenci otrzymają system bezpłatnie, czy będą musieli go kupić od Warty. "Z naszych badań wynika, że agenci chcieliby otrzymać tego typu rozwiązania, ponieważ przyspieszyłoby to znacznie proces ich rozliczania się z nami" - mówią przedstawiciele towarzystwa.

Klient towarzystwa

W I kwartale 1999 r. zakończy się natomiast najważniejszy etap informatyzacji Warty - budowa i wdrożenie scentralizowanego systemu informatycznego. Podpisany z Prokomem kontrakt opiewał na sumę 20 mln USD. "Zdecydowaliśmy się na wybór polskiej firmy, ponieważ w trakcie przetargu wszelkie oferty obejmujące zachodnie rozwiązania wymagały dokonania zbyt wielu czasochłonnych przeróbek, na co nie mogliśmy sobie pozwolić" - mówi Mieczysław Karoń. "Naszym dostawcą jest co prawda ten sam producent co w przypadku PZU, mamy jednak nadzieję, że po wprowadzonych przez nas zmianach systemy nasze różnią się na tyle, iż stosowany przez nas pozwoli nam skuteczniej konkurować na rynku ubezpieczeniowym" - dodaje.

Nowy, zintegrowany system zastąpi dotychczas stosowane własne rozwiązania Warty, aplikacje w wielu przypadkach nie powiązane ze sobą. Zdaniem przedstawicieli towarzystwa, wymuszało to konieczność wprowadzania tej samej informacji (np. danych z polisy) osobno do systemu ubezpieczeniowego i finansowo-księgowego.

"Brak integracji był jednym z głównych powodów decyzji zmiany oprogramowania" - stwierdza Mieczysław Karoń. "Chcieliśmy uzyskać pełną integrację, umożliwiającą wymianę danych między poszczególnymi systemami i pozwalającą nam na powiązanie wszystkich oddziałów. Klient Warty miał stać się nie klientem pojedynczego oddziału, lecz całej firmy. Miał mieć możliwość ubezpieczenia się w dowolnym miejscu, a nasi pracownicy dostęp do wszystkich jego danych, w tym obejmujących go zniżek" - dodaje. Na potrzeby systemu centralnego Warta SA wybudowała Centrum Administrowania Systemami Informatycznymi, w którym znajduje się centralna baza danych klientów.

Kolejne projekty

Nowy system zainstalowano już w ośmiu jednostkach organizacyjnych Warty (7 z 26 oddziałów i Centrum Obsługi Szkód Zagranicznych). W I kwartale 1999 r. zakończy się jego wdrożenie w pozostałych placówkach. W roku 1997 TUiR Warta zebrała składki w wysokości 1,05 mld zł, a jej zysk netto wyniósł 20,7 mln zł.

System centralny w TUiR Warta S.A.

Serwer: HP 9000 V2250 i K570

System operacyjny: HP-UX 11.0

Baza danych: 64-bitowy Informix 7.3

Aplikacja: system Prokomu

Plany: wdrożenie systemu MIS, obsługi działalności reasekuracyjnej i inwestycji kapitałowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200