Action: kierunek Europa Wschodnia

Ukraina, Czechy, Słowacja i kraje nadbałtyckie to nowe kierunki rozwoju firmy dystrybucyjnej Action.

Ukraina, Czechy, Słowacja i kraje nadbałtyckie to nowe kierunki rozwoju firmy dystrybucyjnej Action.

Firma Action odnotowuje szybki rozwój, rzędu kilkudziesięciu procent kwartalnie i to pomimo, że ubiegły rok był zły, jeśli chodzi o przetargi publiczne, na które liczyło jej kierownictwo. Pod koniec 2005 r. aż 140 mln zł przychodów Action pochodziło z przetargów na dostawy komputerów do Ministerstwa Edukacji Narodowej. W ostatnim kwartale 2006 r. większość z nich została unieważniona, choć obecnie MEN ogłosiło przetarg na 280 mln zł, a być może pojawi się kolejny na 400 mln zł. W 2007 roku finansowym przychody Grupy Action mają wynieść 1,8 mld zł.

Wejście w detal...

Straty w sektorze publicznym zrekompensuje popyt wśród klientów indywidualnych oraz małych i średnich firm. „Wiąże się to z jednej strony z masowymi wyjazdami Polaków na Zachód w poszukiwaniu pracy

którzy to wracając do Polski wydają zarobione tam pieniądze, co napędza sprzedaż dóbr konsumpcyjnych, jak i z bardzo dobrą absorpcją środków unijnych ze strony firm" - wyjaśnia Jacek Krawiec, prezes zarządu Action.

Jednocześnie Action prowadzi prace nad uruchomieniem spółki A.PL, która ma zajmować się handlem internetowym, począwszy od produktów spożywczych, poprzez książki, filmy i muzykę, a na urządzeniach RTV/AGD i komputerach skończywszy. Firma podpisała już umowę o współpracy z dużym supermarketem w Warszawie. „Codziennie dokonywane przez naszych klientów zakupy spożywcze mają przywiązać ich do naszego sklepu" - wyjaśnia pomysł Jacek Krawiec. Nowy supermarket internetowy ruszy na przełomie pierwszego i drugiego kwartału br. Na jego potrzeby rozbudowywane są obecne i budowane nowe magazyny w Zamieniu pod Warszawą, będziemy przygotowani na wysyłanie kilku tysięcy przesyłek dziennie. Jesteśmy w o tyle dobrej sytuacji - w przeciwieństwie do innych sklepów internetowych - że mamy rozbudowaną własną logistykę" - dodaje prezes Action.

... i na rynki wschodnie

Budowa magazynów i powołanie do życia spółki A.PL to dwa z czterech celów publicznej emisji akcji Action. Pozostałe to zwiększenie kapitału obrotowego z myślą o przetargach publicznych i silniejsze zaistnienie na rynku ukraińskim. Firma już dziś posiada 51% udziałów w sieci sklepów detalicznych Krez i wielkopowierzchniowych Szok. Action chce zdobyć tamtejszy rynek zanim pojawi się na nim zachodnia konkurencja, taka jak Media Markt. Obecnie działają na nim jedynie firmy ukraińskie i rosyjskie. Action na Ukrainie chce budować głównie sklepy wiel-kopowierzchniowe. Obecnie posiada duże sklepy we Lwowie i miejscowości Chmielnicki. „Interesuje nas jednak Ukraina Wschodnia, bogatsza, gdzie są prawdziwe pieniądze" - mówi Jacek Krawiec. Jednocześnie firma stworzyła Dział Eksportowy, który ma promować marki Action, takie jak Actina, na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej. Kierownictwo firmy interesują Czechy, Słowacja i kraje nadbałtyckie. Obecnie sprzedaż produktów własnych to 10% obrotów Action.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200