Abecadło systemów MRP II/ERP część V

Obsługa serwisu technicznego produktów przedsiębiorstwa. Pakiet zawierający tę funkcję powinien zapewnić możliwość gromadzenia różnych danych w celu zapewnienia obsługi posprzedażnej produktów, a także planowania produkcji części zamiennych i napraw, ze szczególnym uwzględnieniem ich kosztów oraz planowania i rozliczania sieci serwisu własnego i zewnętrznego.

Obsługa serwisu technicznego produktów przedsiębiorstwa. Pakiet zawierający tę funkcję powinien zapewnić możliwość gromadzenia różnych danych w celu zapewnienia obsługi posprzedażnej produktów, a także planowania produkcji części zamiennych i napraw, ze szczególnym uwzględnieniem ich kosztów oraz planowania i rozliczania sieci serwisu własnego i zewnętrznego.

W szczególnych przypadkach, np. statków lub sprzętu telekomunikacyjnego, konieczna jest obsługa dokumentacji technicznej produktów sprzed wielu lat (maksymalnie 30), aby zapewnić dostawy części zamiennych.

Obsługa gospodarki remontowej. Jest zwykle ukierunkowana na utrzymanie sprawności majątku produkcyjnego przedsiębiorstwa. Funkcja ta w pakiecie obejmuje prowadzenie dokumentacji środków trwałych, planowanie różnych typów remontów (planowych, zapobiegawczych i poawaryjnych), wystawianie dokumentacji remontów dokonywanych samodzielnie i przy pomocy firm zewnętrznych, rozliczanie budżetów i obsługi bieżącej, gromadzenie danych o stanie technicznym urządzeń, sprawdzanie i nadzorowanie aktualności atestów przyrządów i urządzeń, kontrolowanie terminów operacji pielęgnacyjnych. Stosowne moduły mogą być wbudowane w system. Jeśli nie są, powinna być zapewniona możliwość skorzystania z oddzielnego oprogramowania. W przypadku bogatego wyposażenia technicznego, np. w elektrowniach, niezbędne jest prowadzenie szczegółowej dokumentacji technicznej urządzeń i ich stanu technicznego przez wiele lat. Ponadto często konieczne jest wykonywanie części zamiennych we własnym zakresie. W tym celu oprogramowanie musi zawierać moduł obsługi produkcji jednostkowej lub krótkoseryjnej.

Obsługa transportu. Oprogramowanie powinno umożliwiać planowanie zapotrzebowania w zakresie transportu własnego i obcego, rozliczanie personelu i kosztów. Jego celem jest minimalizowanie pracy przy transporcie poprzez łączenie dostaw, weryfikację marszrut i trybu załadunku. To istotny element obsługi zintegrowanego łańcucha dostaw.

Elektroniczna wymiana informacji powinna obejmować przesyłanie i potwierdzanie zamówień, przesyłanie faktur i korespondencję handlową w jednym z ogólnie przyjętych standardów EDI. Niektóre systemy zawierają automatyczny dostęp do Internetu i możliwość stosowania jego technik.

Sterowanie jakością. To narzędzie do utworzenia biblioteki procedur, katalogu czynności i operacji zmierzających do utrzymywania jakości. Obejmuje ono również utrzymywanie danych archiwalnych, emisję niezbędnych dokumentów, opracowywanie statystyki danych o jakości, rejestrację kosztów utrzymania jakości.

Elektroniczna wymiana informacji z bankami. Na tę funkcję składa się zasięganie informacji o stanach i obrotach na kontach, elektroniczne podpisywanie i przekazywanie zleceń bankom.

Własne prace programowe i modyfikacje. Oprogramowanie może umożliwiać udoskonalanie pakietu i wprowadzanie zmian poprzez modyfikacje programu i struktur danych z wykorzystaniem uproszczonych technik programistycznych typu CASE oraz pisanie i inkorporację własnych programów do modułu pakietu. Wbudowanie mechanizmu sterowania przepływem prac usprawnia przebieg działań modyfikujących. Niesie to jednak niebezpieczeństwo wprowadzenia do oprogramowania zmian nie do końca sprawdzonych. Zwykle zmiany takie, jeżeli nie są autoryzowane przez dostawcę, powodują utratę zarówno gwarancji, jak i dalszej obsługi oprogramowania.

Ludwik Maciejec jest konsultantem i właścicielem firmy Usługi Doradcze i Konsultingowe.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200