Popyt na telefony komórkowe nie słabnie

Według IDC w II kw. br. na świecie sprzedano 237,8 milionów sztuk telefonów komórkowych, 22,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Od początku roku nowych nabywców znalazło już 470,7 milionów aparatów, co może oznaczać, że końca roku liczba ta zbliży się do jednego miliarda.

Rynek już od pewnego czasu oczekuje momentu, w którym w ujęciu rocznym liczba sprzedanych telefonów komórkowych przekroczy 1 miliard. Analitycy IDC twierdzą jednak, że nie nastąpi to jeszcze w tym roku - nawet mimo bardzo obiecujących wyników I i II kwartału 2006 r. Powodem korekcji optymistycznych prognoz ma być spowolnienie popytu na telefony komórkowe na rynkach rozwiniętych (na rynkach wschodzących nadal obserwowane jest duże zapotrzebowanie na nowe urządzenia przenośne).

Największa grupa użytkowników kupuje relatywnie tanie i nieskomplikowane modele telefonów. Analitycy zauważają jednak również wzrost zainteresowania produktami dedykowanymi sieciom trzeciej generacji (3G), takim jak Ev-DO czy UMTS. Coraz większa grupa dostawców posiada w swojej ofercie urządzenia potrafiące pracować w kilku standardach i wykorzystywać oferowane przez operatorów możliwości.

Popyt na telefony komórkowe nie słabnie

Światowa sprzedaż telefonów komórkowych w II kwartale 2006 r.

W II kw. br. numerem jeden wśród światowych producentów telefonów komórkowych była ponownie Nokia. Fiński koncern zwiększył liczbę dostaw tych urządzeń o 28,9 proc. w stosunku do II kw. 2005 r. (78,4 mln sztuk). Dużym powodzeniem na rynku cieszą się telefony Nokii serii E oraz N. Firma jest liderem w dostarczaniu zarówno telefonów dla mało wymagających użytkowników, jak i zaawansowanych oraz kosztownych modeli dla najbardziej wymagającego klienta.

Drugie miejsce pod względem sprzedaży telefonów komórkowych w II kw. br. objęła Motorola. Koncern odnotował kolejny rekordowy wzrost dostaw (51,9 mln sztuk), ze szczególnym uwzględnieniem modeli linii RAZR. Amerykański producent sprzedał tym samym aż o 53,1 proc. więcej telefonów niż miało to miejsce w podobnej sytuacji sprzed roku (I kw. 2005 r.).

Podium zamyka koreański koncern Samsung Electronics, dla którego II kw. br. oznaczał ogólny wzrost sprzedaży telefonów o 8,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Firma zanotowała dość poważny spadek sprzedaży urządzeń przenośnych (o 9,4 proc. w porównaniu do I kw. tego roku) w regionie EMEA (Europa, Środkowy Wschód, Afryka). Zwiększyła się natomiast liczba dostaw w rejonie Azji-Pacyfiku i na terenie obu Ameryk.

Dla koncernu Sony Ericsson analizowany okres okazał się pomyślny. Firma zanotowała 33,1 proc. wzrostu sprzedaży produkowanych przez siebie telefonów komórkowych, wyprzedzając koreański LG Electronics. Najbardziej popularne modele urządzeń przenośnych Sony Ericsson należą do serii Walkman (włączając w to pierwszy telefon UMTS - W900 oraz W850, również mogący współpracować z sieciami 3G).

Ostatnie miejsce wśród najbardziej znaczących producentów telefonów komórkowych, według IDC, zajął koncern LG Electronics. Sprzedaż urządzeń firmy zwiększyła się w ujęciu rocznym o 26,4 proc., lekko przekraczając średnią dla całego rynku. Firma zanotowała jednak spadek dostaw telefonów CDMA na tradycyjnie dobrym dla niej obszarze Ameryki Północnej (z 6,5 mln sztuk w I kw. br. do 4,3 mln sztuk w II kw. br.). W Europie w analizowanym okresie znacznie zwiększyła się zaś sprzedaż telefonów WCDMA (o 170 proc.) oraz nowoczesnych modeli, kompatybilnych z najnowszą technologią HSDPA (High Speed Data Packet Access).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200