Microsoft ujawnił plany związane z rynkiem ASP

Na konferencji Fusion 2000 w Atlancie, producent z Redmond poinformował o wprowadzeniu specjalnego cennika dla firm działających na rynku ASP, jak również kilku nowych inicjatyw wspierających ten model dystrybucji oprogramowania.

Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej prenumeraty
elektronicznej magazynu Computerworld!

Microsoft, po roku cichych eksperymentów z różnymi modelami cenowymi, przedstawił plany związane rynkiem ASP (Application Service Provider). Tak jak przewidywali analitycy, producent Windows, na konferencji Fusion 2000 w Atlancie, poinformował o wprowadzeniu specjalnego cennika dla firm działających na rynku ASP, jak również kilku nowych inicjatyw.

Firmy oferujące oprogramowanie w modelu ASP będą płaciły Microsoftowi za główne pakiety oprogramowania ryczałt miesięczny, a nie jak dotychczas - kupując licencje na serwowane przez nie oprogramowanie. Decyzja firmy z Redmond jest zgodna z oczekiwaniami wielu amerykańskich firm ASP, które będą mogły licencjonować na nowych zasadach SQL Server 2000, Windows 2000 Server, Exchange 2000 i Office 2000. Miesięczne opłaty skalkulowane będą zależnie od liczby użytkowników oprogramowania oraz liczby procesorów w systemie, na którym działa oprogramowanie.

Microsoft wprowadził też program certyfikacji dla firm ASP, który ma pomóc klientom w wyborze odpowiednich firm serwujących aplikacje. Dodatkowo dostępny jest też program wsparcia dla operatorów usług aplikacyjnych jak i pełna dokumentacja - inicjatywy mające pomóc firmom w tworzeniu i zarządzaniu usługami bazującymi na produktach Microsoftu.

Miesięczne subskrypcje oprogramowania będą sprzedawane firmom ASP przez firmy mające status Microsoft Certified Solution Provider. Przedstawiciele producenta Windows zapowiedzieli także program umożliwiający sprzedaż usług ASP przez sprzedawców oprogramowania.

Analitycy przewidują, że nowa polityka licencyjna Microsoftu może doprowadzić do obniżenia cen na rynku ASP, a to z kolei spowodować, iż sprzedawcy tradycyjnych licencji mogą mieć trudności ze sprzedażą oprogramowania po obecnych cenach.

Jednakże inni obserwatorzy rynku uważają, że dużym firmom nadal bardziej opłaca się - zarówno pod względem technicznym jak i finansowym - instalować aplikacje lokalnie, co znacząco wpływa na spowolnienie popularyzacji modelu ASP.

***

Microsoft, Cisco i Compaq tworzą europejskie centrum ASP

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.