W poszukiwaniu żyły złota...

Rok 2005 r., w opinii dystrybutorów akcesoriów komputerowych, przyniesie przełom na rynku urządzeń wielofunkcyjnych. 'Telefony komórkowe mogą być dobrym przykładem tej tendencji - upakowanie wielu funkcji w jednym urządzeniu jest modne i przyciąga klienta. Być może do takich urządzeń będzie należał rynek elektronicznych gadgetów w niedalekiej przyszłości?', prognozuje Mariusz Michna, przedstawiciel sklepu ze sprzętem komputerowym TPC. Jak widać na przykładzie telekomunikacyjnych targów 3GSM Congress, producenci 'komórek' już upatrują w tego typu urządzeniach szansy na znaczące zwiększenie przychodów.

W poszukiwaniu żyły złota...
Upowszechnienie się telefonów komórkowych wyposażonych w odtwarzacze muzyczne będzie przełomowym momentem dla cyfrowego zapisu muzyki. Po boomie na fotografię cyfrową w aparatach telefonicznych ruch w kierunku muzyki wydaje się naturalną tendencją producentów 'komórek'. Urządzenia typu 'wszystko w jednym' już pojawiają się w coraz większej ilości, np.: pen drive 256 MB z odtwarzaczem MP3 i radiem FM, czasem z mini aparatem cyfrowym VGA, lub kompaktowy aparat cyfrowy (4 MP) z odtwarzaczem MP3, radiem FM, dyktafonem i możliwością rejestrowania krótkich sekwencji wideo.

Rok 2004 - jaki był?

Miniony rok był pod kilkoma względami przełomowy: pewne segmenty rynku akcesoriów komputerowych odnotowały wzrost sprzedaży, w innych - wręcz przeciwnie, nastąpił regres. M. in., w 2004 r. dzięki systematycznemu spadkowi cen, nastąpił znaczący wzrost sprzedaży monitorów LCD (kosztem standardowych monitorów). "Jeśli ceny matryc LCD będą dalej spadać w takim tempie, to r. 2005 może być przełomowym i dać zwycięstwo monitorom w technologii LCD", twierdzi Michna. Nadal będzie zmniejszać się skala sprzedaży takich urządzeń jak skanery czy drukarki. W ocenie części dystrybutorów jest to wywołane właśnie wzrostem popularności urządzeń wielofunkcyjnych.

Zobacz również:

  • Najgorsze nawyki podczas pracy z komputerem - czego unikać?
  • Dobra klawiatura i mysz zwiększą produktywność - jak je wybrać?
W poszukiwaniu żyły złota...
Silny wzrost był widoczny także na rynku notebooków. Większość producentów oferowała tanie konfiguracje w cenach poniżej 3500 zł dla klienta końcowego, co pozwoliło zbliżyć się notebookom do ceny porównywalnej konfiguracji stacjonarnego PC. "W 2004 pojawiły się pierwsze notebooki z procesorami AMD Athlon 64, natomiast w tanich konfiguracjach zamiast Microsoft Windows XP jako system operacyjny zaczął pojawiać się Linux, który w połączeniu z pakietem biurowym Open Office zaczyna stanowić poważną i konkretną alternatywę dla drogiego oprogramowania Microsoftu.", uważa M. Michna.

W 2004 r. nastąpiły znaczące zmiany w dziedzinie procesorów, zwłaszcza firmy AMD - wprowadzony na rynek procesor AMD Athlon 64 okazał się wielkim sukcesem i jego udział w rynku błyskawicznie rośnie. Producenci dysków twardych osiągnęli pojemność 300 GB a na przełomie 2004 i 2005 r. pojawiły się pierwsze modele o pojemności 400GB. Interfejs Serial ATA stał się popularny, ale nie wyeliminował standardowego interfejsu ATA i nie zanosi się na to także w tym roku. Seagate i Maxtor, rozpowszechniają dyski 300 - 400 GB od razu w wersjach Serial ATA i Parallel-ATA (standardowe).

Podobna sytuacja miała miejsce z magistralą kart graficznych - PCI-Express. "Mocno promowana przez Intela, nie została od razu przyjęta przez innych producentów chipsetów płyt głównych, co w efekcie dało powolny i spóźniony start. Dopiero na przełomie roku pojawiły się pierwsze płyty główne dla procesorów AMD Athlon 64 zbudowane w oparciu o chipset Nvidia Nforce 4 z obsługą PCI-Express, co otworzyło ogromny nowy rynek dla kart z tym złączem.", uważa M. Michna. Przedstawiciel sklepu TPC prognozuje również, że w 2005 r. wszystkie nowe karty graficzne będą dostępne ze złączem PCI-Express, natomiast wersje 'na AGP' będą trudniej dostępne lub niedostępne w ogóle.

Co przyniesie przyszłość?

W poszukiwaniu żyły złota...
Wzrasta skala sprzedaży nagrywarek DVD - wzrost ten jest już zauważalny, gdyż urządzenia te stają się standardowym wyposażeniem zestawu komputerowego. Jednakże minie jeszcze kilka lat, zanim DVD ostatecznie wyprze format CD-RW (ten ostatni jest wciąż bardzo popularny i efektywny). Przewidywania te odzwierciedlają wyniki naszej sondy: ponad 31 % tych dystrybutorów, którzy wzięli w niej udział, prognozuje, że to właśnie na nagrywarki DVD będzie największy popyt w tym roku. Oceniają oni także, iż sporym wzięciem w 2005 r. będą cieszyć się karty graficzne (19 %) i monitory (17 %).

W poszukiwaniu żyły złota...
Dystrybutorzy przewidują też nieznaczny wzrost sprzedaży procesorów, płyt głównych, dysków twardych i pamięci RAM, przy czym te ostatnie nienajlepiej sprzedawały się w roku 2004. Na uwagę zasługuje jednakże fakt, iż to właśnie zakup dodatkowej pamięci będzie tegorocznym priorytetem dla dużej grupy użytkowników, czego dowodem są wyniki innej, przeprowadzonej przez nas sondy (chęć zakupu pamięci na pierwszym miejscu wyraziło prawie 19 % ankietowanych). Ponad 14 % ankietowanych zamierza natomiast zainwestować przede wszystkim w nową kartę graficzną.

Sprawą przyszłości pozostają wciąż projektory. "Na rynku widoczny jest mocny podział na projektory do kina domowego, które kupowane są w specjalistycznych sklepach RTV, oraz na projektory do prezentacji, które podłącza się do komputera. Ponieważ ceny spadają bardzo szybko, w 2005 powinien nastąpić duży wzrost sprzedaży.", uważa Mariusz Michna. Podobnego zdania jest Jarosław Smulski: " Rynek projektorów jest spolaryzowany: modele tanie znajdują nabywców wśród małych firm i prywatnych użytkowników natomiast profesjonalny sprzęt, o dobrych parametrach i dużej żywotności kupują wielkie przedsiębiorstwa."

Ciągle drogim gadgetem pozostają także odtwarzacze MP3. Nie jest to jeszcze produkt standardowy. Jednakże obniżka cen pamięci flash spowodowała pojawienie się tanich rozwiązań opartych na tej technice, które mogą stać się modne w 2005 r. Droższe modele odtwarzaczy MP3, wykorzystujące miniaturowe dyski twarde, są ciągle za drogie jak na polską kieszeń. Urządzenia te nie są jeszcze tak powszechne w użyciu w Polsce, jak w innych krajach. Sprzedaż w minionym roku nie była zbyt wysoka, jednak nadchodzący rok budzi nadzieje na poprawienie wyników.

"Odtwarzacze płyt kompaktowych z reguły posiadają możliwość odczytywania płyt zapisanych w formacie mp3 lub innych skompresowanych formatów zapisu muzyki i dlatego wielu użytkowników nie widzi potrzeby zakupu następnego urządzenia odtwarzającego. Dlatego przyszłość mają urządzenia wielofunkcyjne, w których odtwarzanie skompresowanego dźwięku jest jedną z opcji (np. telefony komórkowe).", uważa Jarosław Smulski z firmy IDC. Jego zdaniem, na korzyść takich urządzeń może wpływać rosnąca popularność pen drive'ów, czyli miniaturowych dysków podłączanych do komputera za pomocą gniazda USB. "Stają się one nowoczesną formą dyskietki i ich powszechne stosowanie może zachęcić użytkowników do kupna odtwarzaczy mp3, które również z reguły korzystają z tego gniazda, czy też tańszych odtwarzaczy, będących tak naprawdę pen drive'm wyposażonym w funkcję odtwarzania plików mp3 i słuchawki.", przekonuje Smulski.

Sprzedaż kart pamięci typu flash jest mocno powiązana ze sprzedażą aparatów cyfrowych. W końcówce 2004 r. ceny pamięci flash spadły bardzo mocno, aparaty także wyraźnie potaniały. Dało to efekt mocnego wzrostu w okresie przedświątecznym i dobrze rokuje na okres przed wakacjami 2005. Obniżka cen spowodowała też wzrost zainteresowania wspomnianymi pamięciami typu pen drive USB.

Generalnie, dystrybutorzy sprzętu i akcesoriów komputerowych patrzą w przyszłość z nadzieją, dość optymistycznie oceniając nadchodzące miesiące. Dlaczego prognozy dystrybutorów są tak pozytywne? "Wynika to prawdopodobnie z bardzo dobrych wyników w czwartym kwartale 2004 r. Są zatem podstawy do ogólnego optymizmu. Warto też wspomnieć, iż różni sprzedawcy wiążą nadzieje z różnymi segmentami sprzętowymi - każdy z dystrybutorów może znaleźć swojego faworyta na rynku akcesoriów.", przekonuje Jarosław Smulski.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200