Smartphone motorem mobilnego rynku
- Andrzej Maciejewski,
- 01.02.2005, godz. 15:33
Sprzedaż urządzeń przenośnych wzrosła w IV kw. 2004 o 51 proc. - donosi firma analityczna Canalys, która dokonała podsumowania kwartalnych dostaw palmtopów oraz terminali klasy smarthone. Pierwsza grupa 'tradycyjnych' urządzeń bez funkcji telefonu wzrosła o 5 proc., zaś druga umożliwiająca prowadzenie rozmów głosowych o 101 proc. W tej kategorii liderem jest Nokia, która dostarczyła niemal 5 mln smartphonów.
Łączne dostawy PalmOne sięgnęły 1,5 mln sztuk, co oznacza wzrost o 8 proc. Gwałtownie rośnie sprzedaż smartphone'ów - o 154 proc. Spółka jest liderem tej kategorii w Stanach Zjednoczonych. O 6 proc spada natomiast zwykłych PDA. Na trzeciej pozycji znalazło się HP, które wygenerowało najniższy wśród wiodącej stawki wzrost - zaledwie o 1 proc. Blisko 20-proc. wzrost sprzedaży spółka notowała w III kw. ub.r.
Tuż za Hewlett-Packard plasuje się Research in Motion (RIM), który zanotował wzrost o 249 proc., dzięki wielkiej fali zainteresowania urządzeniami Blackberry. Niedawno pojawiły się pogłoski, że RIM jest idealnym kandydatem do przejęcia - z niezłym produktem i technolgią oraz dobrymi wynikami finansowymi. Jako potencjalnego nabywcę typuje się koncerny Motorola lub Nokia. W grę wchodzi też Hewlett-Packard.
Analitycy Canalys twierdzą, że dobry rok czeka Motorolę dzięki nowym produktom i popularności w regionie EMEA, gdzie nabywców znajdują zarówno urzadzenia pracujące pod kontrolą systemu Symbian jaki Windows Mobile. Udział pierwszej platformy wyniósł w IV kw. 53 proc. wobec 38 proc. przed rokiem.
Z kolei IDC wylicza, że w samej Europie Zachodniej w IV kw. sprzedano łącznie 3,6 mln sztuk. Udział palmtopów i smartphone'ów wyniósł odpowiednio 28 i 72 proc. Pierwsza piątka to Nokia (1,47 mln szt.), HP (354 tys. szt), PalmOne (272 tys.), Motorola (232 tys.) oraz RIM (207 tys.). W całym 2004 roku czołówka przedstawia się następująco: Nokia (3,7 mln sztuk.), HP (974 tys.), PalmOne (821 tys.), Sony Ericsson (602 tys.) oraz RIM (421 tys.). Łączna ilość sprzedanych urządzeń wyniosła blisko 9 mln sztuk. Procentowy udział w zależności od rodzaju wyniósł 68 proc. - smartphone'y, 32 proc. - palmtopy.