Kto się boi Della
- Andrzej Maciejewski,
- 01.06.2004, godz. 01:30
Zaskakująca umowa dystrybucyjna zawarta pomiędzy Techmeksem i Dellem spowodowała żywe reakcje branży. Bohaterowie sprawy są natomiast dosyć oszczędni w komentarzach. Analitycy są zgodni: - Powstał nowy układ, który może zmienić oblicze polskiego rynku komputerowego. Zaostrzy się rywalizacja zagranicznych gigantów - kto wyjdzie zwycięsko z tej walki?
Dystrybucyjne porozumienie na razie spowite jest mgiełką niedomówień. Prezes Techmeksu zapowiadał, że wraz z Dellem zamierza zająć na rynku miejsce zwolnione przez bankrutujące JTT. Bielska spółka to tej pory nie wydała oficjalnego stanowiska. Od Della uzyskaliśmy jedynie zdawkowy komunikat: - Umowa dystrybucyjna Della z Techmeksem w żadnym wypadku nie świadczy o rezygnacji Della z modelu sprzedaży bezpośredniej. Amerykański producent zamierza zwiększyć aktywność w segmencie, który dotychczas nie należał do jego strategicznych.
Zobacz również:
Porozumieniu Techmex-Dell z uwagą przygląda się HP Polska - Trudno ocenić, jakie będą reperkusje tej decyzji. Jednym z efektów tej umowy może być podwyżka cen sprzętu firmy Dell. Wynikać ona będzie z wydłużenia łańcucha dostaw, konieczności ustalenia i nałożenia określonych marż handlowych oraz ponoszenia dodatkowych kosztów, np. magazynowania - twierdzi Andrzej Sowiński, dyrektor generalny działu PSG w HP Polska. - Sądzę, że jest to chwilowa zmiana strategii firmy Dell - dodaje.
We wcześniejszym komentarzu dla Computerworld online Jarosław Smulski z IDC Poland powiedział m.in.: - Dell coraz wyraźniej zwiększa sprzedaż serwerów, starając się dotrzeć nie tylko do klientów korporacyjnych, ale również do sektora SMB. W przypadku tych klientów, model sprzedaży bezpośredniej nie przynosi dobrych efektów, stąd decyzja na zaangażowanie uznanego dystrybutora. Dzięki temu Dell będzie mógł dotrzeć do większej ilości klientów. Wątpliwości analityka w kontekście dystrybucji nowych produktów budzi jednak zmiana profilu bielskiej spółki i koncentracja na publicznej emisji akcji.
Krajowi producneci PC nie chcą komentować porozumienia Dalla z Techmeksem, twierdząc, że jest jeszcze za wcześnie, aby ocenić skutki tego niespodziewanego aliansu. Nie muszą się raczej obawiać ekspansji Della w segmencie małych firm i kientów indywidualnych. System sprzedaży bezpośredniej sprawdził się w Stanach Zjednoczonych, jednak był związany m.in. z pokaźnymi inwestycjami w call centers. Mało prawdopodobne wydaje się, że amerykański producent zdecydowałby się na takie inwestycje w Polsce.
Ostra rywalizacja pomiędzy zagranicznymi producentami, obecnymi na polskim rynku, toczy się na arenie międzynarodowej. W minionym kwartale Dell powrócił na pozycję lidera, detronizując HP. W I kw. 2004 na rynek trafiło łącznie 41,2 mln jednostek. Według IDC Poland, na koniec minionego roku czołówka polskiego rynku PC przedstawiała się następująco: HP (86 tys. szt.), NTT (85,8 tys.) Optimus (55,3 tys.), Dell (50,8 tys.). Łącznie sprzedano blisko 1,2 mln komputerów - w tym ponad 154 tys. notebooków. Rynek zwiększył się o 14,1 proc., a jego wartość wzrosła o 9,8 proc. Więcej: ( www.computerworld.pl/news/63617.html ). W okresie styczeń-marzec 2004 Dell przesunął się na trzecie miejsce. Według publikowanej na naszych łamach prognozy IDC Poland, rynek PC wzrośnie w tym roku o blisko 15 proc., a najwyższy poziom wzrostu zostanie osiągnięty w 2005 roku, kiedy zbliży się do 16 proc.