Usługa SMS w telefonii stacjonarnej

Nowatorskie rozwiązanie RealSpeak firmy ScanSoft umożliwia konwersję tekstu SMS na analogowe sygnały mowy telefonii stacjonarnej za pomocą technologii TTS (Text-To-Speech). Dla języka polskiego zawiera nawet domyślną interpretację brakujących znaków diakrytycznych w tekstach SMS oraz odtwarza je poprawnie głosem syntetycznym w tradycyjnym telefonie stacjonarnym.

Po zatwierdzeniu przez ETSI w styczniu 2002 r. standardu normującego przesyłanie krótkich komunikatów SMS do sieci stałych, liczba takich aplikacji instalowanych w telefonii stacjonarnej zaczęła szybko wzrastać. Do popularyzacji przesyłania wiadomości SMS przez stacjonarne sieci telefoniczne przyczyniły się sieci komórkowe GSM oraz coraz częściej pojawiające się na rynku telefony przewodowe (Microcom), wyposażone w możliwość odbioru i nadawania informacji w formie tekstowej.

W Polsce od marca 2003 r., użytkownicy większości sieci telefonii stacjonarnych już mogą wysyłać komunikaty SMS, zarówno do sieci komórkowych, jak i na dowolny numer stacjonarny. Odpowiednio od kwietnia i lipca ubiegłego roku, również abonenci dwóch sieci komórkowych GSM są w stanie komunikować się z abonentami sieci stałych za pomocą komunikatów SMS. Jeśli stacjonarny odbiorca wiadomości nie dysponuje telefonem wyposażonym w funkcję SMS, treść komunikatu będzie automatycznie przetworzona na postać mowy i przekazana użytkownikowi głosem syntetycznym.

Zobacz również:

  • Wdrożono system, który ochroni nas przed niechcianymi wiadomościami SMS

Takie proste w użytkowaniu rozwiązanie oferowane przez Fincom-Materna Communications jako Messaging Technology, wykorzystuje aplikację głosową RealSpeak firmy ScanSoft do konwersji tekstu na mowę syntetyczną. Oprogramowanie to najpierw dokonuje konwersji tekstu na sygnały mowy, a następnie automatycznie oddzwania do odbiorcy i odtwarza mu wiadomość już w formie „czystego głosu syntetycznego”.

Technologie konwersji tekstu i syntezy głosu dokonały istotnego przyspieszenia dopiero w ostatnich latach, po dopracowaniu szczegółów w algorytmach konwersji TTS oraz przystosowania procesorów sygnałowych o odpowiednio dużej mocy przetwarzania. Uzyskana przez firmę ScanSoft, jakość konwersji dla języka polskiego sprawia, że często abonenci nie rozpoznają nawet czy przekazywana treść jest odtwarzana przez automat i w efekcie próbują nawiązać jednostronny „dialog” z systemem komputerowym.

Cechą charakterystyczną aplikacji Fincom-Materna jest zastosowanie mechanizmu inteligentnego uzupełniania brakujących w tekście znaków diakrytycznych, które odpowiadają literom z ogonkami i kreseczkami. Mimo powszechnego przyzwyczajenia abonentów, że wiadomości SMS zwykle nie zawierają znaków diakrytycznych, oprogramowanie SMS ScanSoft zostało wyposażone w unikatowa funkcję dopełniania diakrytycznego – co sprawia, że wiadomości są odczytywane prawidłowo. „Nawet wtedy, gdy wyrazy w tekstach SMS zawierają błędy literowe lub nie są poprawne” – powiedział Piotr Herman, Business Development Manager z Fincom-Materna.

„Technologie głosowe, w połączeniu z aplikacjami Fincom-Materna stwarzają nowe możliwości dla posiadaczy telefonów komórkowych i stacjonarnych. Znikają kolejne ograniczenia w telekomunikacji, a w niedalekiej przyszłości możliwe będzie dodanie kolejnych funkcji użytkowych, takich jak dyktowanie treści SMS bezpośrednio do telefonu” – powiedział Tomasz Mokrogulski, dyrektor oddziału firmy ScanSoft w Polsce.

Liczba wdrożonych w Polsce aplikacji głosowych TTS wzrasta z każdym miesiącem. Z rozwiązań głosowych RealSpeak firm Scansoft i Fincom-Materna już korzysta w Polsce część abonentów sieci stacjonarnych i komórkowych. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy portalu Onet.pl mają dostęp do swoich skrzynek e-mail za pośrednictwem telefonu komórkowego. Podobny system informacji i zgłoszeń awarii sieci elektrycznej działa w Beskidzkiej Energetyce, gdzie w systemie opartym na platformie NaviVoice, wykorzystano technologię TTS Speech RealSpeak pochodzącą z firmy ScanSoft.

Współpraca pomiędzy firmami Materna GmbH (współwłaściciel Fincom-Materna Communications) i Scansoft ma charakter międzynarodowy. Aplikacja RealSpeak jest wykorzystywana w wersjach: niemieckiej, angielskiej, francuskiej, hiszpańskiej, portugalskiej, polskiej i innych. Obie firmy ściśle współpracują nad kolejnymi produktami multimedialnymi, które będą prezentowane w Polsce w 2004 r.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200