Wzrosła światowa sprzedaż komputerów PC w I kw. br.

Z szacunków firmy analitycznej Dataquest wynika, że sprzedaż w tym okresie wzrosła o 15%, natomiast IDC szacuje ten wzrost na 20%.

Światowa sprzedaż komputerów PC w I kwartale br. poważnie wzrosła, chociaż zastój w sprzedaży komputerów dla przedsiębiorstw nieco obniżył te wyniki - wynika z raportów opracowanych niezależnie przez Dataquest, należącą do Gartner Group, i International Data Corporation (IDC).

Zdaniem firmy analitycznej Dataqest, światowa sprzedaż komputerów PC w I kw. br. wzrosła o 15% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, a głównym motorem tego wzrostu była zwiększona sprzedaż w rejonie Azji i Pacyfiku, Japonii i w Ameryce Łacińskiej. Z kolei IDC szacuje, że sprzedaż w tym okresie wzrosła o ok. 20%, do czego przyczynił się duży wzrost w rejonie Azji i Pacyfiku (36%) i Japonii (35%). Jej zdaniem wzrost sprzedaży w Stanach Zjednoczonych osiągnął wskaźnik 17%.

Zdaniem ekspertów z IDC, to wydatki związane przygotowaniami do roku 2000 uszczupliły budżety wielu firm, co znalazło wyraz z zmniejszonych zakupach komputerów PC na początku roku. Sytuacja ta ma jednak znacznie się zmienić, gdy firmy w II kwartale br. rozpoczną migrację do nowego systemu Windows 2000 Microsoftu. Informacja ta na pewno ucieszy inwestorów producenta Windows, ponieważ firma nieznaczne pogorszenie wyników finansowych tłumaczyła spadkiem zakupów komputerów PC przez firmy.

Według rankingu opracowanego przez IDC na pierwszym miejscu pod względem światowej sprzedaży komputerów PC w I kw. br. plasuje się Compaq z 13,1-proc. udziałem w rynku. Na drugim miejscu sklasyfikowany został Dell Computer (10,5%), dalej kolejno: Hewlett-Packard (8,1%), IBM (6,1%) i Fujitsu Siemens (5,6%).

Z szacunków Dataquest wynika natomiast, że Compaq miał w tym okresie 12,5-proc. udział w rynku, a Dell 10%.

Na amerykańskim rynku pozycję lidera - wg IDC - utrzymał Dell z 17,1-proc. udziałem w rynku. Na kolejnych miejscach znaleźli się: Compaq (16,3%), HP (12,2%), Gateway (9%) i eMachines (4,5%). Wypadnięcie IBM-a z pierwszej piątki na amerykańskim rynku wynika, zdaniem analityka z IDC, z wycofania się firmy ze sprzedaży detalicznej w USA i obniżonej sprzedaży na rynku korporacyjnym.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200