Sukces za sprawą Managed Services

Materiał promocyjny IT Kontrakt sp. z o.o. nieprzerwanie rośnie – w ostatnim roku o kolejne 34%. Leszek Kowalczykiewicz, prezes zarządu spółki, dostrzega duże korzyści z wprowadzenia oferty Managed Services. Jego zdaniem usługi z tego zakresu mają w ciągu pięciu lat stanowić ok. 45% biznesu IT Kontrakt.

IT Kontrakt funkcjonuje na rynku od ponad 13 lat. Jakie są główne wyzwania stojące dziś przed firmą?

Na przestrzeni tych lat można mówić o szeregu wyzwań. Teraz najistotniejszym jest niedobór specjalistów. Widać, że większość firm, które mają duże departamenty IT, zmaga się z tym tematem. Polscy eksperci mają bardzo dobrą markę na świecie i są dostępni za wciąż rozsądną cenę. Dlatego też jesteśmy atrakcyjnym miejscem na mapie na ulokowanie informatycznych SSC (Shared Services Centre – centrum usług wspólnych – red.), szczególnie do obsługi klientów w tzw. europejskiej strefie czasowej. Reasumując, zapotrzebowanie na specjalistów ze strony polskich firm w połączeniu z zapotrzebowaniem ze strony SSC powoduje, że rąk do pracy po prostu brakuje.

W ub. r. dokonały się w IT Kontrakt duże zmiany. Które z ubiegłorocznych osiągnięć firmy uważa Pan za największe?

Od początku 2016 r. przechodziliśmy reorganizację, wdrażając nową strukturę i operacyjny model biznesowy, aby firma była gotowa na kolejne wzrosty. Mimo że był to rok zmiany, urośliśmy o 34%, i to jest największe osiągnięcie. Ponadto z sukcesem przenieśliśmy część naszych usług do modelu Managed Services i pozyskaliśmy nowych klientów na te rozwiązania. Teraz, w ramach kontynuacji strategii, zamierzamy rozwijać tę część naszej oferty i realizować Managed Services dla klientów z krajów Europy Zachodniej, Skandynawii oraz z rynku amerykańskiego.

Czym jest Managed Services?

Managed Services polega na dostarczaniu rozwiązań, opierając się na ustalonym wcześniej zakładanym wyniku działań, mierzony na podstawie umowy o poziomie świadczonych usług (SLA) oraz kluczowych wskaźników efektywności (KPI). W zakresie działań dostawcy leży aktywne monitorowanie i zarządzanie usługą tak, aby zminimalizować zaangażowanie ze strony klienta. Głównym założeniem dostarczanych rozwiązań jest zapewnienie „założonych usług za oszacowany wcześniej koszt” wraz z ciągłą optymalizacją procesów.

Efektywne zarządzanie Managed Services pozwala klientowi na:

  • zredukowanie i monitorowanie kosztów w modeluopartym na cenach stałych;
  • szybki dostęp do różnych kompetencji projektowych oraz technologii;
  • elastyczny model współpracy;
  • zatrudnienie mniejszej liczby pracowników;
  • dywersyfikację ryzyka oraz odpowiedzialności za działania struktury IT;
  • kontrolę jakości pracy;
  • możliwość testowania nowych rozwiązań bez kosztownych inwestycji;
  • stały monitoring działań, szybkie rozwiązanienagłych sytuacji kryzysowych;
  • zdefiniowany poziom świadczonych usług (SLAs);
  • uniknięcie kosztownego procesu budowania własnego zespołu;
  • obniżenie tzw. kosztu posiadania (TCO);
  • skrócenie cyklu czasowego – zwiększenie wartości dodanej.

Zgodnie z nową strategią zmienia się Państwa oferta. W jakim kierunku będzie się ona rozwijać? Na jakich rozwiązaniach i usługach skupi się teraz IT Kontrakt?

W dalszym ciągu będziemy dostarczać naszym klientom usługi informatyczne świadczone w modelu Time&Material. Zapotrzebowanie na tego typu usługi cały czas rośnie, również w Polsce. Jednocześnie będziemy rozszerzać zakres Managed Services, dodając nowe obszary i domeny dla klientów, którzy potrzebują wsparcia w różnych strefach czasowych. Chcemy się wyspecjalizować domenowo, co w sumie już się dzieje.

Jak Pana zdaniem będzie rozwijać się usługa Managed Services w Polsce?

Polski rynek oczywiście nie stoi w miejscu, widzimy coraz większe zainteresowanie tą formą współpracy. Mamy już wypracowane zaawansowane procedury w zakresie Managed Services, aby móc oferować klientom przejście na nowszy, bardziej efektywny model działania. Dodatkowo klienci mają pełną przejrzystość i bezpieczeństwo w realizacji swoich projektów.

Czym IT Kontrakt przekonuje do siebie klientów? Jakie są Państwa najważniejsze kompetencje decydujące o przewadze konkurencyjnej?

W skrócie można powiedzieć, że to elastyczność w obszarze proponowanych rozwiązań dla klientów i wiedza (eksperckość) naszych pracowników.

A dokładniej?

W ramach elastycznego podejścia do klienta możemy zaproponować różne modele współpracy: T&M, Managed Services, Fixed-Price. Jesteśmy na rynku od 13 lat, dlatego wiemy, jak z powodzeniem, przechodzić z jednego modelu współpracy do innego. Pracujemy dla międzynarodowych firm i świetnie znamy specyfikę lokalnego rynku. Z drugiej strony wspomniana eksperckość naszych pracowników oznacza, że mamy lub możemy mieć każde kompetencje, ponieważ jesteśmy skuteczni w ich pozyskiwa-

niu. Staliśmy się firmą informatyczną, ewoluując z firmy, która ma sprawdzone know-how w pozyskiwaniu ekspertów o bardzo różnych kompetencjach dla naszych klientów. Obecnie mamy ponad 1300 pracowników i biorąc pod uwagę sytuację na rynku specjalistów IT, wyróżnia nas stosunkowo duża łatwość do powiększania zespołów o osoby o takich kompetencjach, jakie są na dany moment niezbędne.

Bieg IT, czyli nie siedzimy tylko przy komputerze

Programujesz, testujesz lub jesteś inaczej związany z branżą IT, a przebiegnięcie 10 km to nieszczególne wyzwanie? IT Kontrakt organizuje „Bieg IT”, w którym każdy uczestnik otrzymuje medal i ma szansę wygrać jedną z atrakcyjnych nagród.„Efektywnie w pracy, aktywnie po pracy” – takie hasło przyświeca pomysłodawcy i organizatorowi największego biegu branży informatycznej w Polsce. W tym roku firma IT Kontrakt zorganizowała już siódmą imprezę – 13 maja odbył się bieg w Warszawie, gdzie uczestnicy mieli do przebiegnięcia dystans 10 km w dwóch kategoriach: indywidualnie i zespołowo. Podobne zawody zostaną zorganizowane w tym roku jeszcze we Wrocławiu (30 września). Impreza „Bieg IT” ma charakter sportowego pikniku, dlatego firma zachęca zawodników, aby przychodzili z całymi rodzinami.

Więcej na: www.biegit.pl.

Jaką rolę w strukturze firmy pełni malezyjski oddział IT Kontrakt?

Otwarcie biura w Azji było naturalną konsekwencją strategii rozwojowej firmy. Malezja jest krajem otwartym na rozwój branży informatycznej, co daje atrakcyjne możliwości inwestycyjne. Oddział powstał pod koniec 2016 r. i od razu zaczął odnosić sukcesy. Największym wyzwaniem było zdobycie malezyjskiego statusu strefy MSC. Jest on przyznawany przez rząd Malezji z inicjatywy Malaysia Digital Economy Corporation i ma na celu wspieranie przedsiębiorstw z branży technologii informacyjno-komunikacyjnej. Dzięki rozszerzeniu zespołów projektowych o pracowników w Malezji możemy obsługiwać klientów w azjatyckiej strefie czasowej. W sumie to był główny powód powołania tam spółki, a jednocześnie kolejny element układanki na mapie, pozwalający realizować usługi dla klientów globalnych.

A następny element to?

Rynek amerykański. To pozwoli nam realizować projekty w modelu 24/7. Polska ma bardzo mocne i atrakcyjne warunki dla rynku amerykańskiego – nie bez powodu jesteśmy zwani Hubem IT oraz Doliną Krzemową Europy. Nasi specjaliści są bilingualni, a dobrze wiemy, że angielski w tych czasach to must have. To, w połączeniu ze stabilną gospodarką oraz zachodnią kulturą pracy sprawia, że dostarczamy topową jakość.

Jakie cele stawia przed sobą zarząd IT Kontrakt na najbliższe lata i jakie są pomysły na ich realizację?

Mamy strategię ułożoną na pięć lat, co oczywiście przekłada się na cele finansowo-biznesowe i zakłada wzrost o 30% rocznie. Jesteśmy coraz więksi, ale mimo wszystko nasze działania prowadzimy tak, aby utrzymać tempo wzrostu. Trzeba pamiętać, że w strategię wchodzą takie wartości, jak: troska o pracownika, klienci, usługi i technologia czy wiedza domenowa. W naszej branży siłą są ludzie, a my pracujemy z najlepszymi i dalej będziemy to robić. Jesteśmy przekonani, że strategia IT Kontrakt będzie tak realizowana, aby usługi Managed Service za pięć lat stanowiły ok. 45% naszego biznesu.

Sukces za sprawą Managed Services