Sztuczna inteligencja: cieszyć się czy bać?

Sztuczna inteligencja: cieszyć się czy bać?

Niechybnym znakiem, że technologia dojrzewa, jest pojawianie się jej w mediach popularnych. W ostatnim roku nie było chyba gazety, która nie poświęciłaby sztucznej inteligencji choć trochę miejsca.

Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej prenumeraty
elektronicznej magazynu Computerworld!
SEMAFOR 2017 - 30-31 marca 2017 r.
30-31 marca 2017 r.

SEMAFOR 2017

Scrum Days 2017 - 5-6 June 2017
5-6 June 2017

Scrum Days 2017

Cyfrowa transformacja w sektorze bankowym – zagrożenia i szanse

Cyfrowa transformacja w sektorze bankowym – zagrożenia i szanse

Otoczenie rynkowe gwałtownie się zmienia pod wpływem cyfrowej transformacji. Paradoksalnie, polskie banki – choć nastawione na innowacyjność i technologicznie zaawansowane – mogą spocząć na laurach i przegapić moment, w którym ich przewaga zacznie zanikać. Przykłady Netflixa, który...

Cyfryzacja w firmach sektora produkcji i dystrybucji – szanse i wyzwania

Cyfryzacja w firmach sektora produkcji i dystrybucji – szanse i wyzwania

Cyfryzacja procesu produkcji i dystrybucji dóbr to jeden z bardziej efektywnych sposobów na poprawę konkurencyjności, zwiększenie elastyczności biznesowej oraz optymalizację kosztów bez ponoszenia nadmiarowego ryzyka. Tego typu przemianom towarzyszy jednak często wiele wyzwań, które...

5 kroków do skutecznego wprowadzenia polityki MDM w firmie

5 kroków do skutecznego wprowadzenia polityki MDM w firmie

Rynek urządzeń mobilnych rozwija się w tempie błyskawicznym, zmieniając przy okazji rzeczywistość prowadzenia biznesu. Kluczowym zadaniem, przed jakim stoi wielu ekspertów IT jest odpowiednie wykorzystanie tego trendu w środowisku firmowym. W jaki sposób podejść do tematyki wdrażania...

W wielu wypowiedziach dominują tony alarmistyczne: AI, czyli Artificial Intelligence, przejmie władzę nad światem i zapędzi ludzi do gett. A jak jest naprawdę? Spróbujmy usystematyzować temat budzący tak wielke emocje.

Co to jest AI

„Maszyna, która sama podejmuje decyzje na podstawie wcześniejszych doświadczeń”, „myśląca maszyna”, „komputer, który zachowuje się tak jak człowiek”. W klasycznym filmie Stevena Spielberga sztuczna inteligencja definiowana jest jeszcze inaczej: jako automat zdolny do odczuwania. Sztuczną inteligencję definiuje się także przez analogię do ludzkiej: słynny test Turinga mówi, że sztuczna inteligencja powinna być nie do odróżnienia podczas normalnej konwersacji od człowieka. Sztuczną inteligencję definiuje się także behawioralnie – inteligentna maszyna powinna dysponować ludzkimi zmysłami: „widzieć”, „słyszeć” i „odczuwać”. Stąd już tylko krok do robotów humanoidalnych: sztuczna inteligencja powinna być także zewnętrznie podobna do człowieka.

Można ją także zdefiniować poprzez zaprzeczenie: sztuczna inteligencja to nie jest algorytm. Maszyna nie musi mieć z góry zadanego sposobu postępowania; podobnie do człowieka, odkrywa drogę w miarę poruszania się po niej. Z AI bezpośrednio związany jest proces uczenia się. Jej nieodłącznym atrybutem jest konstrukcja: generyczna adaptacyjność „wbudowana” w warstwę sprzętową i programową; konkretne umiejętności nabywane dopiero w „dzieciństwie”, czyli okresie nauki.

Jeżeli chcesz uzyskać dostęp do dalszej części artykułu podaj adres e-mail

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.