Jak interfejsy API mogą wspierać biznes?


Kiedy trzeba udostępniać ogromne ilości informacji, organizacje mają do wyboru: mogą stworzyć kosztowne, dedykowane, ‘uszyte na miarę’ rozwiązanie dla każdego typu transakcji albo podłączyć się do istniejącego programu za pośrednictwem interfejsu API, który zaspokoi wszystkie wymagania przy znacznie mniejszych nakładach.

Na najbardziej podstawowym poziomie, interfejs API (Application Programming Interface) stanowi wejście do programu komputerowego. To zbiór instrukcji, które pozwalają jednemu programowi wchodzić w interakcję z drugim, często bez konieczności użycia przeglądarki internetowej.

API już tu są

W każdym smartfonie mogą znajdować się setki API. Kiedy dotykamy ikony aplikacji pokazującej prognozę pogody, wysyła ona zapytanie do zasobu webowego, dotyczące najnowszej prognozy dla danego miejsca, i pokazuje wynik w danej aplikacji.

Interfejs API umożliwia taką transakcję pomiędzy aplikacją na telefonie i oprogramowaniem, które monitoruje i zapisuje dane pogodowe z całego świata.

Interfejsy API są szczególnie popularne w dużych organizacjach, takich jak jednostki administracji rządowej, w których dostęp do różnych zbiorów danych jest potrzebny dla wielu różnych użytkowników w każdej chwili. Dzięki temu obywatele mogą komunikować się z administracją szybciej i łatwiej.

W rzeczywistości, interfejsy API stanowią fundament cyfrowej transformacji, jakiej podlega administracja rządowa w Wielkiej Brytanii. James Stewart, pełniący funkcję architekta technologicznego w Government Digital Service, uważa, że interfejsy API były „istotną cechą nowoczesnej sieci internetowej i były niezwykle ważne dla GOV.UK” już w 2012 r. Pomagają ludziom uzyskać w prosty sposób dostęp do złożonych informacji, a także pozwalają programistom budować i rozwijać serwisy znacznie szybciej.

Ułatwianie komunikacji

Poza ‘otwieraniem’ rządowych serwisów dla obywateli, interfejsy API są istotne również w innym obszarze: IoT (Internet of Things). Bez względu na to, czy mówimy o kontrolowaniu centralnego ogrzewania przy użyciu smartfona, czy dodawaniu produktów sugerowanych przez lodówkę do listy zakupów, API szybko zmieniają sposób, w jaki technologie osobiste komunikują się między sobą.

Taki postęp był możliwy dzięki temu, że firmy zrozumiały, że interfejsy API nie ułatwiają życia wyłącznie wewnętrznym działom programistycznym. Obecnie są używane jako strategiczne narzędzia. Pełnią rolę klucza do obszarów i rynków, które w innym przypadku pozostałyby zamknięte. Kto przewidziałby, że producenci sprzętu gospodarstwa domowego będą współpracować bezpośrednio z supermarketami, czy nawet usługami muzycznymi?

Interfejsy API mogą pomóc biznesowi udostępnić kluczowe dane zarówno większej liczbie zespołów, firm partnerskich, jak i niezależnym deweloperom. W ten sposób zyskuje się nowe umysły do rozwiązywania starych problemów. Dzięki temu organizacja staje się bardziej efektywna i zwinna.

Czego potrzeba, żeby wykonać pierwszy krok na tej drodze? Wystarczy odrobina odwagi. Warto eksperymentować, wykorzystując API do otwierania drzwi do części biznesu, która dotychczas pozostawała niedostępna dla świata zewnętrznego. Po co? Żeby przekonać się, co z tego wyniknie.

Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dowiesz się o webinarach, nowych case study oraz white paperach.