Umiejętności, które dają pracę

Opanowanie niektórych umiejętności może sprawić, że uda nam się zdobyć dobrze płatną pracę albo awans. Obecnie duże znaczenie wciąż odgrywa programowanie i marketing, ale na pierwszym miejscu jest coś innego.

Według firmy Payscale, która przeanalizowała aż 54 mln profili pracowników w serwisach społecznościowych (w badaniu uwzględniono 15 tys. nazw stanowisk i 350 branży), największy sukces zapewnimy sobie, jeśli skoncentrujemy się na SAS (statistical analysis system). Chodzi o umiejętność posługiwania się oprogramowaniem i usługami do analizy danych, w tym dobre opanowanie analizy statystycznej, której celem jest pozyskiwanie jak największej wiedzy z zebranych danych. Autorzy badania argumentują, że popularność SAS bierze się z szerszego trendu – faktu, że coraz więcej firm stawia na Big Data, wykorzystując dane do takich zadań, jak: docieranie do nowych klientów, poprawa jakości usług i produktów czy tworzenie ofert spersonalizowanych. Tego typu możliwości są obecnie dostępne dla firm, które zatrudniają ludzi potrafiących dobrze organizować, analizować dane i nimi zarządzać.

Za każdym razem, gdy wchodzimy na jakąś stronę www, kupujemy przez internet, oglądamy film czy dzielimy się czymś w social media, zostawiamy za sobą strzępki informacji. Jak zauważa firma Randstad, oferująca usługi HR, obecnie ludzie tworzą w ciągu godziny więcej danych niż kilka lat temu przez miesiąc. Firmy technologiczne oferują zaś mnóstwo narzędzi do zbierania, przechowywania, integrowania danych i zarządzania danymi, aby przedsiębiorcy mogli je wykorzystywać w rozwoju swoich firm i produktów. Poza SAS-em, kolejnymi umiejętnościami potrzebnymi w szeroko pojętej analizie danych cyfrowych jest data mining i data modeling. W skrócie, umiejętności te pozwalają rozwiązywać problemy za pomocą danych, wyciągać lepsze wnioski i dostrzegać trendy. W ramce „Gdzie zdobyć topowe umiejętności” podajemy adresy stron zawierających wybrane kursy i materiały edukacyjne.

Zobacz również:

  • Data Scientist - jak stawiać pierwsze kroki w branży?
  • Jednak wolimy hybrydowo
Umiejętności, które dają pracę

Komunikacja i marketing

Na rynku pracy rekruterzy szukają osób wyróżniających się bardzo dobrymi umiejętnościami komunikacyjnymi (patrz ramka „Umiejętności cenione w różnych branżach”). To szerokie pojęcie, w dużej mierze oparte na zagadnieniach z psychologii i rozwoju osobistego. Od naszych umiejętności komunikacyjnych zależy naprawdę sporo, począwszy od współpracy z innymi i tego, jak się dogadujemy z kolegami po fachu i klientami, aż po sztukę negocjacji. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się inteligencja emocjonalna. Jest to zdolność do trzymania ręki na pulsie, jeśli chodzi o otaczające nas emocje i nastawienie osób, z którymi współpracujemy. Osoby, które dobrze odnajdują się w tej sferze, potrafią lepiej rozumieć, jak myślą i co czują inni, a to przekłada się na bardziej efektywną współpracę, szczególnie jeśli w grę wchodzi stanowisko kierownicze związane z zarządzaniem zespołem.

Warto doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne, regularnie czytając książki i biorąc udział w kursach z mówienia, pisania i słuchania. Obecnie nie wystarczy w jasny i klarowny sposób porozumiewać się z innymi. Najlepsi specjaliści potrafią – korzystając ze swoich umiejętności komunikacyjnych – zapewniać współpracownikom wysoki stopień swobodnego działania, stwarzają małą potrzebę powołania formalnego kierownika grupy i troszczyć się o możliwie najmniejszy stopień spekulacji i niepewności wśród personelu. Co więcej, na plus będzie też opanowanie obsługi najważniejszych narzędzi do komunikacji, od smartfonów po aplikacje i usługi typu Slack.

Gdzie zdobyć topowe umiejętności

Wybraliśmy kilka kursów i materiałów edukacyjnych związanych z popularnymi umiejętnościami. Zachęcamy też do samodzielnych poszukiwań, zarówno jeśli chodzi o kursy e-learningowe, jak i książki specjalistyczne.

SAS i praca z danymi

SAS Analytics University: https://goo.gl/C8PLKF

Podstawy Data Science: https://goo.gl/TXpIdm

Kursy Data Science: https://goo.gl/efIyVP

Podstawy Data Analysis z Excelem: https://goo.gl/LosIwv

R Statistics: https://goo.gl/VHmz06

SPSS Statistics: https://goo.gl/JwxWqY

Pozyskiwanie danych biznesowych: https://goo.gl/g3r1Wz

Tworzenie biznesu i modele finansowe: https://goo.gl/V34N5c

Modelowanie danych w ERwin: http://erwin.com

Myślenie modelowe: https://goo.gl/OViK4L

SEO/SEM i marketing

Kurs SEO – najważniejsze podstawy: https://goo.gl/Smhz3q

Certyfikacja AdWords (SEM): https://goo.gl/cVbDWS

Kurs SEO i SEM: https://goo.gl/cbCqHv

Blog o SEO Mata Cuttsa, eksperta Google’a: https://www.mattcutts.com/blog/

Analityka w marketingu: https://goo.gl/BvJJH8

Lokalne SEO: https://goo.gl/F0YT5g

Remarketing z użyciem AdWords i analityki: https://goo.gl/tTjNBq

Programowanie

Kurs Python: https://goo.gl/23yu0y

Kurs Ruby on Rails: https://goo.gl/r4VkME

Kurs Perl: https://goo.gl/4GAhtg

Różne kursy programistyczne CodeCademy: https://www.codecademy.com

Podstawy Python – programowanie dla każdego: https://goo.gl/VsK4Q8

Napisz swoją pierwszą aplikację: https://goo.gl/tCLbQr

Wykorzystując umiejętności komunikacyjne, dobrze odnajdziemy się w roli specjalisty ds. marketingu, a to kolejna z branż i specjalizacji cieszących się dużym powodzeniem na rynku pracy. Na przykład będziemy mogli stworzyć chatbota, czyli komputerowy program do komunikacji z klientami, przewidując pytania i tworząc zautomatyzowane odpowiedzi, ale też wykorzystamy swoje zdolności w tworzeniu kampanii reklamowych i e-marketingowych, służących do zdobywania użytkowników, fanów i klientów.

W marketingu przydadzą się także umiejętności techniczne. Konkretnie SEO (pozycjonowanie) i SEM (kampanie i linki sponsorowane w wyszukiwarkach). Choć na pierwszy rzut oka pozycjonowanie i opanowanie wiedzy związanej z działaniem wyszukiwarek internetowych nie kojarzy się z marketingiem, w praktyce działania te prowadzą do tego, aby więcej ludzi trafiało na naszą stronę i zapoznawało się z ofertą, a to przecież nadrzędny cel aktywności marketingowych.

Umiejętności cenione w różnych branżach

Amerykański serwis bloomberg.com przeprowadził badanie wśród 1251 rekruterów z 547 firm, aby sprawdzić, jakie umiejętności i cechy są najbardziej cenione u osób ubiegających się o pracę.

Bardzo pożądane, rzadko spotykane

- Kreatywne rozwiązywanie problemów

- Przywództwo i kierowanie ludźmi

- Myślenie strategiczne

Bardzo pożądane, częściej spotykane

- Umiejętności komunikacyjne

- Myślenie analityczne

- Umiejętność współpracy z innymi

Jeśli chodzi o branże, przedstawiamy TOP 3 umiejętności dla każdej z nich:

Chemia

1. Umiejętności komunikacyjne

2. Myślenie strategiczne

3. Myślenie analityczne

Sektor energetyczny

1. Myślenie analityczne

2. Umiejętności komunikacyjne

3. Przywództwo i kierowanie ludźmi

Sektor detaliczny

1. Myślenie analityczne

2. Myślenie strategiczne

3. Umiejętność współpracy z innymi

Konsulting

1. Umiejętności komunikacyjne

2. Myślenie analityczne

3. Umiejętność współpracy z innymi

Finanse

1. Umiejętności komunikacyjne

2. Myślenie analityczne

3. Umiejętność współpracy z innymi

Technologie

1. Umiejętności komunikacyjne

2. Myślenie analityczne

3. Umiejętność współpracy z innymi

Branża konsumencka

1. Przywództwo i kierowanie ludźmi

2. Myślenie strategiczne

3. Umiejętność współpracy z innymi

Opieka zdrowotna

1. Umiejętności komunikacyjne

2. Umiejętność współpracy z innymi

3. Myślenie analityczne

Transport

1. Umiejętności komunikacyjne

2. Myślenie analityczne

3. Myślenie strategiczne

Jak wynika z badania, najbardziej cenione są umiejętności komunikacyjne oraz myślenie strategiczne i analityczne. Warto je rozwijać, ponieważ przydają się w każdej branży.

Wiecznie modne programowanie

Od lat rynek pracy potrzebuje programistów i to się nie zmienia. Osoby, które potrafią stworzyć działające oprogramowanie lub usługę online, są poszukiwane przez wszystkie liczące się firmy. Nauka programowania to długi proces, niezależnie od tego, jaki język wybierzemy. W internecie znajdziemy mnóstwo kursów i wysokiej jakości poradników, dzięki którym można opanować każdy język – za darmo lub prawie za darmo. Trzeba tylko uzbroić się w cierpliwość i wytrwale realizować projekty, od prostych, przez bardziej skomplikowane, aż po rozbudowane platformy internetowe do analizy danych czy narzędzia z sektora machine learning, które mogą w zautomatyzowany sposób realizować wybrane zadania.

Obecnie nie ma umiejętności, których nie można się nauczyć. Jest wiele książek, poradników, blogów i kursów, można więc uczyć się nowych rzeczy i robić to w dogodnej formie. Przed przystąpieniem do nauki zastanówmy się tylko, co sprawi nam przyjemność i gdzie będziemy mogli wykorzystać swoje mocne strony. W tym celu warto sięgnąć po kursy i porady, a także najpopularniejszą książkę do oceny własnych mocnych stron, „Strengths Finder 2.0” (Tom Rath, Gallup Press 2015).

Czego warto się nauczyć?

LinkedIn.com opublikował wyniki analizy i trendy związane z umiejętnościami, które są najczęściej wyszukiwane przez rekruterów i headhunterów. Co cieszy się największą popularnością?

1. Chmura i związane z tym usługi rozproszone

2. Analiza statystyczna i data mining (drążenie danych)

3. Zarządzanie kampaniami marketingowymi

4. Marketing SEO/SEM

5. Middleware (oprogramowanie działające jako most pomiędzy systemem operacyjnym a bazą danych i aplikacjami) i integracja oprogramowania

6. Rozwój mobile (aplikacji i usługi)

7. Bezpieczeństwo sieci i danych

8. Systemy magazynowania i zarządzania

9. Architektura stron internetowych i rozwój frameworków

10. Projektowanie interfejsów użytkowania

11. Zarządzanie i magazynowanie danych

12. Projektowanie algorytmów

13. Perl/Python/Ruby

14. Języki skryptowe Shell

15. Systemy Mac, Linux i Unix

16. Marketing kanałowy

17. Wirtualizacja

18. Business intelligence

19. Projektowanie i rozwój w Java (aplikacje i usługi)

20. Inżynieria elektroniczna i elektryczna

Z analizy LinkedIn można wyciągnąć kilka wniosków. Po pierwsze, dane i praca z danymi są ważne dla firm – umiejętności związane z ich analizowaniem, zarządzaniem i magazynowaniem są cenione przez pracodawców. Po drugie, kluczowa staje się chmura i związane z nią usługi rozproszone. Tworzenie usług działających w chmurze, zarządzanie nimi i zapewnianie bezpieczeństwa to umiejętności, które gwarantują pracę. Oprócz tego ważny jest marketing, zarówno prowadzenie i zarządzanie kampaniami, jak i umiejętności techniczne SEO i SEM. I oczywiście programowanie, niezależnie od tego, czy w języku Python, Ruby, Perl, czy też z użyciem Javy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200