Jak prześwietlić pracodawcę

Jak sprawdzić potencjalnego pracodawcę? Gdzie szukać opinii o danej firmie i jak to zrobić? Obecnie mamy do czynienia z rynkiem pracownika, a nie pracodawcy – warto to wykorzystać i upewnić się, że wybierzemy właściwie i będziemy zadowoleni z kultury panującej w danej organizacji.

Firma doradcza Universum stworzyła ranking „Poland’s Most Attractive Employers”, który opiera się na odpowiedziach i informacjach od blisko 26 tys. polskich studentów z 64 uczelni wyższych. Studenci mieli do wyboru ponad 76 tys. firm i wskazali swoich faworytów. Najlepsi pracodawcy w branży IT? Na pierwszym miejscu znalazła się firma Google Poland, za nią Microsoft, Intel i IBM Polska (więcej w ramce „Najlepsi pracodawcy”). Starając się o pracę w jednej z topowych firm, bez trudu znajdziemy w internecie informacje na jej temat, podobnie jak opinie pracowników. Większość osób decyduje się jednak na pracę w mniej znanych przedsiębiorstwach, niekoniecznie spotykanych w rankingach.

Co można zrobić, aby dowiedzieć się, czy firma, która nas interesuje, to dobre miejsce do codziennej pracy? Jest kilka sposobów na prześwietlenie przyszłego pracodawcy. Dotyczą one działań realizowanych zarówno przed spotkaniem, jak i na spotkaniu, w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej.

Zobacz również:

  • Data Scientist - jak stawiać pierwsze kroki w branży?
  • Jak przygotować bezkonkurencyjne ogłoszenie o pracę

Research przed spotkaniem

Nawet rekruterzy polecają przeprowadzenie rozeznania związanego z przyszłym pracodawcą. Jeśli zdobędziemy informacje na temat firmy, w której szukamy zatrudnienia, pokażemy, że jesteśmy przygotowani do rozmowy i rzeczywiście interesuje nas dane stanowisko. Od czego zacząć? Naturalnie od wejścia na stronę internetową firmy, gdzie powinniśmy znaleźć i zrozumieć informacje na tematy: czym konkretnie zajmuje się firma; gdzie się mieści biuro i oddziały; jaka jest historia i przełomowe momenty; kim są i jacy są klienci czy konsumenci korzystający z oferty; jak wygląda rynek, na którym firma działa, a także jak, dlaczego i w jakich obszarach się rozwija.

Nawet rekruterzy polecają przeprowadzenie rozeznania związanego z przyszłym pracodawcą. Jeśli zdobędziemy informacje na temat firmy, w której szukamy zatrudnienia, pokażemy, że jesteśmy przygotowani do rozmowy i rzeczywiście interesuje nas dane stanowisko.

Dużym ułatwieniem będzie dział z aktualnościami lub biuro prasowe, gdzie znajdziemy informacje na temat nowych produktów, ostatnich zmian i wydarzeń, które były ważne dla firmy. Później możemy poszukać informacji np. na temat nowego produktu w internecie i na forach, aby sprawdzić, jakie opinie mają sami klienci. To pomoże w ocenie, czy produkty lub usługi firmy są wysokiej jakości (patrz ramka „Szukanie opinii o pracodawcy”).

Następnie możemy skupić się na wartościach komunikowanych przez firmę. Co jest dla niej ważne? Z czym lub z kim się identyfikuje? Jaka jest misja i wizja przedsiębiorstwa? Kto jest założycielem, a kto prezesem? W ten sposób dowiemy się nie tylko, czym zajmuje się firma, ale przede wszystkim jak robi to, co robi i dlaczego. Jaki problem lub problemy rozwiązuje? Kto na tym najbardziej korzysta? Odpowiedzi na te pytania pozwolą ustalić, czy wartości firmy współgrają z wartościami wyznawanymi przez nas samych. Dodatkowa korzyść: znajomość tych informacji może przydać się na rozmowie kwalifikacyjnej.

Jak prześwietlić pracodawcę

Równie ważna jest ocena konkurentów firmy, do której zamierzamy aplikować. Kiedy poznamy rywali, lepiej zrozumiemy rynek i niszę, w jakiej działa potencjalny pracodawca. W zależności od tego, jaka firma nas interesuje, konkurentów możemy szukać w różny sposób. W przypadku firm lokalnych zazwyczaj wystarczy sprawdzić w google.pl podobne firmy, które działają w tym samym mieście. Jeśli interesuje nas firma działająca w całym kraju, szukajmy podobnych firm, zajmujących się tymi samymi usługami i produktami. Podobne podejście stosujemy przy firmach globalnych, korzystając jednak z anglojęzycznej wyszukiwarki google.com.

Co zrobić, kiedy zależy nam na jak największej liczbie szczegółów? Możemy wypróbować serwis www.przeswietl.pl, dzięki któremu zyskamy dostęp do danych rejestrowych i finansowych polskich firm oraz pogłębionych informacji o wierzytelnościach i zaległościach, dotacjach, wygranych przetargach, odpisach, historii spółek czy powiązanych przedsiębiorstwach. Serwis oferuje 14-dniowy okres próbny z możliwością pobrania pięciu raportów za darmo. Pamiętajmy tylko, że w ten sposób nie prześwietlimy firm zarejestrowanych jako jednoosobowe działalności gospodarcze, ponieważ one nie mają obowiązku sporządzania publicznie dostępnych sprawozdań finansowych.

Ostatnim krokiem jest przejrzenie profili firmy w serwisach społecznościowych, upewniwszy się wcześniej, że przeglądamy oficjalne profile (dotyczy głównie znanych marek). Kiedy będziemy zapoznawać się z wiadomościami, jakie firma zamieszcza w social media, zwracajmy uwagę na szczegóły, np. jacy ludzie i produkty prezentowane są na zdjęciach, jaka jest „publiczna twarz” firmy i marki, czy dominują treści humorystyczne czy poważne, czy podejście do klientów jest formalne, czy też nie. Dodatkowo, jeśli znamy nazwisko rekrutera, możemy sprawdzić również jego profil w takich serwisach jak GoldenLine czy LinkedIn, gdzie być może znajdziemy informacje przydatne podczas dyskusji twarzą w twarz (np. projekt, nad którym pracował).

Szukanie opinii o pracodawcy

Strony takie jak Brand24.pl i SentiOne.pl specjalizują się w social listeningu, w Polsce szerzej znanym pod nazwą monitorowanie internetu. Użytkownicy korzystający z tych serwisów mogą wyszukiwać informacji na wybrane tematy, biorąc pod uwagę blogi, fora dyskusyjne, serwisy społecznościowe, czy nawet portale informacyjne. Nie powinno dziwić, że social listening służy również do prześwietlania pracodawców – szukania opinii byłych i obecnych pracowników czy po prostu informacji na temat danej firmy, w tym jej informacji prasowych i ogłoszeń. W serwisie do monitorowania wystarczy podać frazy kluczowe, które nas interesują, by po chwili zobaczyć pierwsze wyniki wyszukiwania. Warto pamiętać, aby starać się formułować frazy w taki sposób, jak ludzie używają ich na co dzień w pełnych zdaniach – dzięki temu otrzymamy o wiele więcej wyników w języku naturalnym, wraz z łączami, aby przejść do konkretnych stron, na których można np. dodać własny komentarz.

Na spotkaniu

Aby lepiej poznać pracodawcę, na spotkaniu rekrutacyjnym możemy zadać kilka pytań, które pozwalają wyrobić sobie ocenę na jego temat. Warto wiedzieć, że możemy nawet zabrać na rozmowę kwalifikacyjną notatki i ściągawkę z pytaniami – nie ma nic złego w tym, że zapiszemy sobie kilka pytań. O co pytać osobę, z którą mamy spotkanie? Eksperci ds. rekrutacji często wskazują trzy pytania, które rzadko pojawiają się na rozmowach, a są istotne z punktu widzenia pracownika starającego się dowiedzieć, czy dana firma będzie mu odpowiadać.

Aby lepiej poznać pracodawcę, na spotkaniu rekrutacyjnym możemy zadać kilka pytań, które pozwalają wyrobić sobie ocenę na jego temat. Warto wiedzieć, że możemy nawet zabrać na rozmowę kwalifikacyjną notatki i ściągawkę z pytaniami.

Po pierwsze, warto zapytać, dlaczego to stanowisko jest aktualnie wolne? W ten sposób raczej nie dowiemy się, że ktoś został niedawno zwolniony, ponieważ wykonywał pracę na niskim poziomie, za to możemy dowiedzieć się, że jest to nowe stanowisko, które musiało powstać – to znaczy, że firma się rozwija. Jeśli okaże się, że osoba zajmująca nasze stanowisko awansowała, to również dobry znak: dowód, że w pracy można się rozwijać i piąć wyżej po szczeblach kariery.

Drugie pytanie: czy w biurze panuje spokój i cisza, czy też miejsce pracy jest na ogół głośne? Jeśli preferujemy pracę w ciszy, a w biurze panuje zawsze hałas i chaos, firma nie będzie dla nas dobrym miejscem do realizacji zadań i projektów, co będzie wiązało się z zabieraniem pracy do domu, bo tylko tam będziemy w stanie się skupić. Pytanie to ma szczególne znaczenie, gdy firma oferuje open space, czyli dużą, wspólną przestrzeń ze stanowiskami znajdującymi się obok siebie. Dodatkowo w odpowiedzi szukajmy wskazówek, czy zespół jest przyjacielsko nastawiony, czy też panuje zacięta rywalizacja.

I ostatnie z pytań: „Co podoba się panu/pani w tej pracy, pomijając samych ludzi?”. Jeśli nie chcemy zadawać pytania w sposób personalny, możemy też użyć wariacji: „Co podoba się innym w pracy w tej firmie?”. Dzięki temu dowiemy się, jakie są dodatkowe korzyści, czy są ciekawe wyzwania i projekty lub szanse na rozwój kompetencji (szkolenia, kursy). Bogatsi w tę wiedzę zyskamy pewność, czy chcemy pracować w danej firmie.

Najlepsi pracodawcy

Prawie 26 tys. studentów z Polski wzięło udział w badaniu przeprowadzonym przez firmę doradczą Universum. Badanie miało na celu wyłonienie najlepszych pracodawców w różnych branżach. Przedstawiamy wyniki dla sektora IT, business & commerce, oraz humanistyka, sztuka i edukacja.

TOP 10 pracodawców – sektor IT

1. Google Poland

2. Microsoft

3. Intel

4. IBM Polska

5. Grupa Kapitałowa CD Projekt

6. Techland

7. Sony Polska

8. Oracle

9. Samsung Electronics Polska

10. Cisco Systems

Źródło: Universum, badanie „Poland`s Most Attractive Employers”

TOP 10 pracodawców – humanistyka, sztuka i edukacja

1. TVN

2. Google Poland

3. Polskie Radio

4. Telewizja Polska

5. Grupa Empik

6. Polskie Linie Lotnicze LOT

7. Microsoft

8. Telewizja Polsat

9. IKEA

10. L`oreal Polska

Źródło: Universum, badanie „Poland`s Most Attractive Employers”

TOP 10 pracodawców – business & commerce

1. Google Poland

2. Microsoft

3. NBP Narodowy Bank Polski

4. TVN

5. Polskie Linie Lotnicze LOT

6. PKO Bank Polski

7. L`oreal Polska

8. Deloitte

9. EY (Ernst & Young)

10. PZU

Źródło: Universum, badanie „Poland`s Most Attractive Employers”

Rodzimy ranking pokrywa się w dużym stopniu z zagranicznymi, jeśli bierzemy pod uwagę firmy międzynarodowe, takie jak Google czy Microsoft. Na wysokich pozycjach zagranicznych rankingów plasują się jeszcze” Apple, Facebook, Tencent czy LinkedIn (niedawno przejęty przez Microsoft), a także kilka firm, które jeszcze parę lat temu zaliczano do start-upów, m.in.: Airbnb, HubSpot, Zillow czy Mindbody.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200