Cztery cechy nowoczesnego przedsiębiorstwa


Konwergentna infrastruktura, chmura, analityka Big Data oraz nowoczesne procesy IT – to 4 cechy charakteryzujące biznesy przyszłości. Czy Wasze organizacje są gotowe na wyzwania jutra?

Według opublikowanego w ubiegłym roku przez IDC raportu The Future-Ready Enterprise, zaledwie 16% przedsiębiorstw w Wielkiej Brytanii można określić jako future creators, czyli takie organizacje, które aktywnie definiują przyszłość swojego biznesu, w odróżnieniu od tych, którzy podporządkowują się temu, co dyktuje rynek i otoczenie.

Badanie opisuje, w jaki sposób takie nowoczesne firmy planują i prognozują istotne zmiany biznesowe, wykorzystując możliwości stwarzane przez technologie do budowania strategii zapewniającej sukces w tym nowym środowisku.

Po przeprowadzeniu wywiadów z ponad 2,5 tys. specjalistów zajmujących wyższe stanowiska w działach IT firm na całym świecie, analitycy przedstawili przepis na zbudowanie trwałej przewagi konkurencyjnej.

Jest dużo bardziej prawdopodobne, że organizacje, które myślą o przyszłości i mają strategiczny plan odnoszący się do ich potrzeb IT, odnotują wzrost satysfakcji klientów, większą liczbę pozyskanych nowych klientów oraz wzrost sprzedaży, niż pozostałe firmy. Biznesy, które można określić mianem future-ready, mogą także liczyć na większe przychody, zyski, a nawet wyższą produktywność pracowników.

Co zatem można zrobić, żeby przygotować się na przyszłość i znaleźć się w gronie nowoczesnych przedsiębiorstw future-ready?

1) Rozszerzenie możliwości infrastruktury IT

Konwergencja IT, zintegrowane systemy czy zunifikowane przetwarzanie – wszystko to znaczy mniej więcej to samo: połączenie mocy obliczeniowej, pamięci masowej oraz sieci w centralną pulę zasobów, które mogą być szybko wdrażane.

Najprostszym sposobem zdefiniowania konwergencji IT jest wykorzystanie perspektywy użytkownika. Użytkownicy chcą, żeby programy, dane przechowywane w pamięci masowej oraz komunikacja sieciowa były dostarczane do jednego miejsca, a jednocześnie w ogóle nie interesuje ich to, jak całość jest skonfigurowana.

Chodzi o wyeliminowanie silosów i umożliwienie biznesowi szybkiego wdrażania nowych rozwiązań. Mówimy o czasie liczonym w godzinach, a nie dniach czy tygodniach. Jedną z korzyści konwergentnego IT jest fakt, że dostarczane jest w postaci gotowych do użycia, zoptymalizowanych rozwiązań, które można stosować zaraz po podłączeniu do prądu.

„Organizacja future-ready to taka, która nieustannie rozszerza możliwość posiadanej infrastruktury IT oraz aplikacji, a jednocześnie poszukuje nowych sposobów działania” - mówi Ricky Thomas, przedsiębiorca IT oraz założyciel i szef oferującej narzędzia business intelligence firmy Truedash.

2) Pewność w chmurze

W całej Europie wiele przedsiębiorstw korzysta już z chmury i nie zamierza wracać do tradycyjnego modelu. Według Cloud Industry Forum (CIF), 84% firm w Wielkiej Brytanii używa rozwiązań cloud do wspierania co najmniej części swoich procesów. Popularność będzie prawdopodobnie wzrastać, ponieważ przedsiębiorstwa są teraz gotowe na przenoszenie do chmury praktycznie wszystkiego – rośnie bowiem zaufanie do cloud computingu jako modelu zapewniającego wydajność, niezawodność, a także bezpieczeństwo.

„Wszystko jest hostowane w chmurze ze względu na wydajność i skalowalność” – wyjaśnia Ricky Thomas, którego skalowalna platforma i narzędzia do zarządzania danymi działają w 100% w chmurze. Poza tym, że cloud ułatwia działanie oraz zwiększa jego efektywność, może przynieść znacznie więcej korzyści.

Peter Ruffley, dyrektor odpowiedzialny za analitykę Big Data w firmie Zizo, podziela zdanie Ricky’ego Thomasa. Stwierdza on, że chmura „to model oparty na współpracy, który będzie stymulował przyrostowe osiąganie realnych korzyści biznesowych”.

Wiele firm zdaje sobie już sprawę, że chmura to przyszłość. Jednak proste przeniesienie do niej procesów nie wystarczy naprawdę innowacyjnym organizacjom, które będą chciały dostosować ją do swoich specyficznych potrzeb.

3) Wykorzystać możliwości Big Data

Obecnie dostęp do danych nie wystarcza. Firmy muszą uwolnić swój potencjał we wszystkich obszarach i przekształcić się w – jak to określa Ricky Thomas – organizacje, które opierają swoje działania na danych. Tylko w ten sposób można wykorzystać posiadane zasoby danych i zyskać wartościowe informacje.

„Model analityki w chmurze jest bardzo atrakcyjny” – mówi Peter Ruffley. „Przedsiębiorstwa mają teraz szansę eskplorować nowe źródła danych przy minimalnym poziomie inwestycji i zyskać dostęp zarówno do technologii, jak i wiedzy eksperckiej potrzebnej do priorytetyzowania aktywności oraz identyfikowania nowych strumieni danych”.

Big Data ujawnia pełnię swoich możliwości, kiedy wykorzystywana jest strategicznie. Ricky Thomas zapytany o to, czego potrzebuje biznes, żeby zapanować nad Big Data nie ma wątpliwości: „Przede wszystkim trzeba pomyśleć o kilku kluczowych KPI istotnych dla poszczególnych departamentów oraz o tym, jak łączą się one ze wskaźnikami ważnymi dla całej firmy”.

4) Kultura zmiany

Nowoczesne firmy, który samodzielnie tworzą swoją przyszłość, potrzebują równowagi pomiędzy fundamentami biznesowymi a zdolnością i chęcią do podejmowania ryzyka. W ciągu ostatniej dekady świat technologii zmienił się nie do poznania i nie widać oznak, żeby miał wyhamować. Technologie rozpoznawania mowy, uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja, a także Internet of Thing to zapowiedź kolejnych znaczących zmian.

„Organizacje future-ready nie tylko szybko reagują na zmiany na rynku, ale znajdują się też w lepszej pozycji, żeby zostać rynkowymi rewolucjonistami” – twierdzi Ricky Thomas, opisując sposób, w jaki firmy określane dzisiaj jako future creators mogą jutro zostać zdegradowane do niższej ligi, jeśli nie wytworzą kultury organizacyjnej, w której centrum znajduje się zmiana.

Przedsiębiorstwa powinny dobierać właściwe rozwiązania do konkretnych problemów, co ostatecznie sprowadza się do strategii, przywództwa oraz dużej dawki zdrowego rozsądku. Powinny być również elastyczne i szybko oraz efektywnie adaptować się w odpowiedzi na zmiany rynkowe. Przynajmniej w tym sensie przyszłość nie różni się zbytnio od przeszłości.

Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dowiesz się o webinarach, nowych case study oraz white paperach.