Esklepy walczą o klienta

Materiał promocyjny Rozwój eCommerce w Polsce jest błyskawiczny, ale wyścig o pieniądze kupujących w internecie Polaków zaostrzy się.

W ostatnim roku aż 21 mln, czyli blisko 55 proc. Polaków, dokonało przynajmniej jednego zakupu w internecie.

Według firmy RetailMeNot, która przeprowadziła badanie, to drugi najlepszy wynik w Europie – lepiej pod tym względem prezentują się tylko Niemcy.

Z kolei według przygotowanego przez Sociomantic Labs raportu „Barometr 2016” branża eCommerce w Polsce osiągnie w tym roku wartość 35,8 mld zł. To oznacza wzrost rynku o 15 proc., przy czym sama liczba eSklepów zwiększy się o 7 proc. Za chwilę będziemy mieli w kraju ponad 25 tys. firm, sprzedających towary i usługi online. Zanim to jednak nastąpi, eSklepy muszą jeszcze bardziej zbliżyć się do klienta i sprawić, że kupowanie w internecie będzie maksymalnie proste, szybkie i wygodne. Zwłaszcza z wykorzystaniem urządzeń mobilnych.

Czego oczekują klienci?

W dużym skrócie – kupujący poszukują wygody. Po pierwsze - dużego asortymentu towarów, bo nawet idąc na zakupy online, mają mało czasu. Chcą mieć wszystko w jednym miejscu, tak aby do minimum ograniczyć konieczność wielokrotnego logowania, podawania danych, kłopotania się dostawą od wielu kurierów. Koszty przesyłek też mają niebanalne znaczenie (a najlepiej, gdy towar wysyłany jest gratis).

Po drugie, kluczowa jest wygoda z korzystania z samego eSklepu. Od pierwszego wejścia na stronę, prezentacji oferty, do zapłacenia za koszyk. Towary powinny być dobrze opisane i z dużą ilością zdjęć, bo przecież często „kupujemy oczami”.

Jeszcze do niedawna wystarczyło, aby strona sklepu ładnie prezentowała się na ekranie laptopa. Z miesiąca na miesiąc przybywa jednak klientów, którzy przeglądają ofertę za pomocą urządzeń mobilnych. Właściciele niektórych sklepów internetowych już zorientowali się, że 40-50 proc. ruchu na stronach pochodzi ze smartfonów i tabletów. „Ten trend się utrzyma” – uważają autorzy raportu „mShopper 2.0 – Polacy na zakupach mobilnych”, zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Allegro. Wymagane będzie zatem całkiem nowe podejście do działania eSklepu.

Esklepy walczą o klienta

Mobilny, czyli jaki?

Bez skupienia się na mCommerce żaden eSklep w przyszłości nie będzie w stanie wygrać walki o rynek. – Jeśli biznes nie jest na to gotowy, powinien spodziewać się utraty pokaźnego strumienia przychodów – przewiduje Laura Greeno z firmy Ecomdash (producent oprogramowania do zarządzania stanem magazynowym).

Projektując stronę internetową eSklepu już dziś zakłada się, że większość użytkowników będzie oglądała ją właśnie na urządzeniu mobilnym. Dlatego sklepy inwestują w responsywny design – kosztowny, ale też najbardziej nowoczesny. Taki, w którym wszystkie elementy (moduły) sklepu zmieniają skalę i układają się jak klocki w zależności od tego, na jak dużym ekranie są wyświetlane. Dzięki temu rozwiązaniu sprzedawcy mogą być pewni, że wrażenia estetyczne klienta na smartfonach i tabletach będą doskonałe. Strony www zaniedbane technologicznie, niewygodne podczas przeglądania na telefonach, szybko zniechęcają klientów. Taki biznes będzie się kurczył.

Część graczy na rynku eCommerce tworzy też oddzielne aplikacje sklepowe. Z ich posiadaniem wiążą się dodatkowe korzyści, takie jak m.in. lepsza personalizacja oferty czy informowanie klientów o promocjach przy pomocy notyfikacji „push”.

Wygoda podczas dokonywania płatności za zakupy w eSklepie to trzeci strategiczny aspekt, którego żaden właściciel eBiznesu nie powinien dziś bagatelizować - ePłatności muszą być łatwe, szybkie i bezpieczne.

Płatności PayU – napędzają eHandel

Firmy obsługujące płatności online mają świadomość, że są ostatnim – ale zarazem kluczowym – krokiem podczas robienia zakupów online. Jednocześnie zajmują się kwestią dla klientów wrażliwą, czyli ich pieniędzmi. Dlatego niezwykle ważne jest, aby UX (z ang. user experience) czyli całość wrażeń użytkownika – wszystko jedno, czy korzystającego z komputera, tabletu czy telefonu - stała na najwyższym poziomie. Wygodna płatność domyka całą transakcję, a więc zwiększa przychody eSklepu.

Nowoczesnym rozwiązaniem, znacznie poprawiającym komfort klienta, jest na przykład PayU Express. Zakupy za pomocą jednego kliknięcia eliminują konieczność wielokrotnego wpisywania tych samych danych na różnych formularzach (numer karty, data ważności itp.). Dzięki usłudze PayU Express wystarczy raz zapisać kartę płatniczą lub rachunek bankowy bezpośrednio w procesie zakupowym, aby każda kolejna transakcja w sklepie odbywała się z wykorzystaniem już zapamiętanych danych - w ułamku sekundy, bo przy pomocy zaledwie jednego kliknięcia potwierdzającego transakcję.

Z kolei dla tych eBiznesów, dla których ważnym kanałem sprzedaży jest aplikacja mobilna, PayU ma gotowe i łatwe do integracji rozwiązanie płatności wewnątrz aplikacji – PayUTouch. W tym przypadku płatność również jest dokonywana przy pomocy jednego kliknięcia. A w zasadzie - jednego dotknięcia palcem. Dla przedsiębiorców, którzy potrzebują specjalistycznych rozwiązań, PayU ma w ofercie np. płatności cykliczne (recurring payments) czy rozliczanie transakcji w walutach, aby łatwiej obsługiwać klientów z innych krajów.

Klientów online będzie przybywać

Bogaty asortyment, świetny wygląd eSklepu (także na urządzeniach mobilnych) oraz wygodne i bezpieczne ePłatności to sekret zwiększania sprzedaży w internecie. Dla właścicieli eSklepów ważna jest tzw. konwersja, czyli liczba klientów, jaką uda się skłonić do zakupów za pomocą reklamy i promocji. Wzrost widoczny jest w każdej branży – od ubrań, przez kosmetyki i zabawki, po elektronikę i wycieczki zagraniczne – ale tylko najlepsze sklepy mogą zbudować grono stałych klientów.

Dla tych ostatnich najistotniejsze są: swoboda zakupów (smartfon jest zawsze pod ręką, w dowolnym miejscu i porze), oszczędność czasu i pieniędzy. Ekspresowe płatności jednym kliknięciem są tu warunkiem niezbędnym, bo dają możliwość szybkiego dokończenia transakcji.

***

W branży eCommerce – rozwojowej i sprzężonej z nowymi technologiami – ważne jest ciągłe udoskonalanie oferty i śledzenie bieżących trendów. Na blogu PayU (www.payu.pl/blog) znajdziecie wszystkie ważne informacje ze świata sprzedaży online.

Przeczytaj teraz: Sprzedajesz w internecie? Co Brexit oznacza dla Twojej firmy [7 punktów]