Jak rewolucja mobilna wpływa na strategie biznesowe?


Efektem mobilnej rewolucji nie jest tylko zmiana sposobu wykorzystywania technologii, to także liczne wyzwania biznesowe. Przy tym zaledwie niespełna połowa przedsiębiorstw ma klarowną strategię mobilną. Dlatego postanowiliśmy się przyjrzeć temu zagadnieniu.

Mobilność zmieniła zasadniczo rolę IT w biznesie. W miarę jak przenośna technologia wtapia się w strukturę organizacji, zaczyna warunkować wydajność, solidna i przemyślana strategia IT nabiera szczególnego znaczenia w dążeniu do sukcesu.

Niezależnie od tego, czy mówimy o aplikacjach, czy integrowaniu zewnętrznego oprogramowania, mobilność sprawia wiele różnorodnych trudności. Popularność technologii mobilnych to po części efekt rosnącego zaufania biznesu do chmury obliczeniowej, ale w większości to naturalna reakcja na rzeczywistość, w której smartfony i tablety stanowią najczęstszy wybór podczas przeglądania internetu.

Mobilność stawia przed biznesem wiele wyzwań. Trzeba się z nimi zmierzyć w sali konferencyjnej, a nie serwerowni. Jak się do tego zabrać, żeby zapewnić organizacji dynamiczny rozwój w tym nowym środowisku?

Krytyczna mobilność

Technologia mobilna nabrała takiego znaczenia dla biznesu, że zaczęła być określana jako krytyczna. Co to jednak oznacza?

„Przedsiębiorstwa, z którymi współpracujemy, budują swój model biznesowy wokół technologii mobilnej”- mówi Andy Farmer, CEO w MyOxygen, brytyjskiej firmie zajmującej się produkcją oprogramowania mobilnego dla biznesu i dużych organizacji z sektora publicznego. „Integrują technologie mobilne w swój biznes do tego stopnia, że stają się fundamentalne dla sposobu ich działania”.

„Nie mówimy wyłącznie o przedsiębiorstwach. Tworzymy aplikacje i platformy cyfrowe dla klientów z wielu sektorów, w tym m.in. dla służby zdrowia, sektora obronnego czy prawnego. Wszyscy uznają te działania jako kluczowe dla swojej działalności. Porażka w tym obszarze negatywnie odbiłaby się na reputacji i produktywności” – dodaje Andy Farmer.

Pierwszy krok na drodze integrowania mobilności w strategię polega na zrozumieniu, czy ma ona istotne znaczenie dla biznesu.

Potrzeba elastyczności

Dobra strategia mobilna, z jasno określonymi środkami i celami, jest kluczowa. Jednak mając na uwadze szacunkowy wskaźnik strategii biznesowych, które zawiodły utrzymujący się na poziomie od 80 do 90%, prawda jest taka, że zbyt często strategii odzwierciedlają biznesową rzeczywistość dnia dzisiejszego i powstają z założeniem, że sytuacja nie zmieni się w przyszłości. Tam, gdzie pojawia się technologia, takie podejście to pewny sposób na odniesienie porażki.

Zarówno nowe generacje galanterii elektronicznej, jak i smartfony oferujące coraz większe możliwości mają potencjał, żeby odesłać aktualne strategie mobilne do lamusa. Działając w takim środowisku, przedsiębiorstwa powinny nauczyć się od deweloperów podejścia agile.

Nawet jeśli firma nie jest gotowa na “zwinność”, powinna tworzyć strategie dostatecznie elastyczne, aby możliwa była adaptacja do zmieniających się wzorców używania technologii, przy jednoczesnym zapewnieniu dostarczania usług i angażowania klientów.

Inwestycja w bezpieczeństwo

Łączność mobilna to szansa, ale jednocześnie ryzyko. Wzrost liczby ataków celowanych oraz zwiększone zainteresowanie mediów cyberprzestępczością pokazuje dobitnie znaczenie bezpieczeństwa.

„Bezpieczeństwo ma przeogromne znaczenie. Zwłaszcza wtedy i wszędzie tam, gdzie systemy wchodzą między sobą w interakcję”– wyjaśnia Andy Farmer. „W pewnych sektorach – np. w ochronie zdrowia i obronności – zapotrzebowanie na wysoki poziom bezpieczeństwa jest dostrzegalne. Jednak nie we wszystkich”.

Dopytywany Andy Farmer nie pozostawia złudzeń: „Zapewnienie, że wszystkie nasze systemy są bezpieczne jest kluczowe. Nie chodzi jednak tylko o ciebie; każdy użytkownik systemu może stanowić ryzyko – dlatego konieczne są inwestycje w szkolenia, a także budowa kultury bezpieczeństwa w skali całej organizacji”.

Użytkownicy mają obecnie na swoich urządzeniach mobilnych mieszankę prywatnych, osobistych, jak również biznesowych danych. Dlatego przyszłość biznesowego IT to mniejszy nacisk na zarządzanie urządzeniami końcowymi, za to coraz większe zainteresowanie zarządzaniem danymi i bezpieczną dystrybucją treści.

Niezwykle ważne jest, żeby bezpieczeństwo i niezawodność były integralnymi elementami strategii mobilnej przedsiębiorstwa.

Wspólne cele

Technologie mobilne znoszą granice pomiędzy funkcjami biznesowymi – zespół IT bardzo blisko współpracuje obecnie z marketingiem w obszarze budowania doświadczenia klientów. Ostatecznie chodzi o to, żeby traktować mobilność jako zwykły element biznesu, taki, który wymaga jasnego określenia mierzalnych celów definiowanych w KPI.

Organizacje powinny wykorzystać zespoły IT do stworzenia wskaźników, które odpowiednio reprezentują to, co można określić mianem sukcesu. „Najprawdopodobniej kadra zarządzająca nie będzie w pełni rozumiała co jest istotą technologii mobilnej. Z drugiej strony, zespół IT nie do końca będzie zdawał sobie sprawę ze złożoności środowiska biznesowego – dlatego konieczne jest współdziałanie”- sugeruje Andy Farmer.

Autorefleksja

Zmiany w technologii mobilnej stanowią wyzwanie dla kultury organizacyjnej zespołów IT. Jeszcze przed dekadą nikt nie spodziewał się, że smartfony i tablety tak bardzo zmienią nasze życie. To jednak tylko jeden - i na pewno nie ostatni - z wielkich przełomów.

Zrozumienie znaczenia, jakie ma mobilność, to pierwszy krok. Trzeba jednak wykonać kolejne. Technologia mobilna musi w pełni zostać zaakceptowana przez biznes, co oznacza stworzenie odpowiednich procesów i mechanizmów, a także zmianę kultury. To poważne wyzwanie. Niemniej może decydować o tym, kto zostanie liderem, a kto będzie zajmował pozycję rynkowego średniaka.

Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dowiesz się o webinarach, nowych case study oraz white paperach.