Lenovo publikuje wyniki za czwarty kwartał pełny rok finansowy 2015/16

Solidne wyniki i stabilny zysk z działalności zasadniczej w segmencie PC pomimo negatywnego wpływu czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przychody.

Grupa Lenovo przedstawiła wyniki za czwarty kwartał oraz za pełny rok finansowy zakończony 31 marca 2016 r. Firma Lenovo umocniła działalność zasadniczą w segmencie PC, poprawiła swoją strukturę kosztów i ochroniła zyski pomimo wyzwań natury wewnętrznej i zewnętrznej wpływających na przychody, które wyniosły 9,1 mld USD, co oznacza 19-procentowy spadek w ujęciu rok do roku, podczas gdy roczne przychody wyniosły 44,9 mld, co oznacza 3-procentowy spadek w ujęciu rok do roku. Największy w historii Lenovo program restrukturyzacyjny pozwolił jednocześnie udoskonalić strukturę kosztów, co przyniosło 690 mln USD oszczędności w II połowie roku i zwiększyło dochód przed opodatkowaniem za IV kwartał o 86% w ujęciu rok do roku, do poziomu 193 mln USD. Roczne straty przed opodatkowaniem wyniosły 277 mln USD. Dochód netto za czwarty kwartał zwiększył się o 80% w ujęciu rok do roku, do 180 mln USD, a strata netto za pełny rok wyniosła 128 mln USD, nawet po uwzględnieniu niegotówkowych obciążeń związanych z przejęciami i fuzjami w wysokości 330 mln USD.

„Zdecydowane działania podjęte w połowie roku pozwoliły nam utrzymać rentowność w ostatnim kwartale pomimo trudnych warunków w gospodarce i w branży, które odbiły się na naszych przychodach. Utrzymaliśmy solidne wyniki w zasadniczej działalności w segmencie PC, kontynuowaliśmy zwiększanie rentowności w segmencie dużych przedsiębiorstw i odnotowaliśmy wzrost na niektórych kluczowych rynkach smartfonów” — powiedział Yang Yuanqing, prezes i dyrektor naczelny Lenovo. „Ze względu na kwestie operacyjne w naszych działach zastosowaliśmy różne działania zapobiegawcze. Podjęliśmy między innymi kluczowe decyzje związane z organizacją, kierownictwem, produktami i kanałami dystrybucji, aby przywrócić rozwój w segmencie mobilnym, a także wdrożyć nowy model operacyjny obejmujący różne działy, który wyzwoli efektywność i kreatywność w każdym z nich. Jednocześnie zintegrujemy swoje tradycyjne atuty w dziedzinie urządzeń dla użytkowników końcowych z nowymi zdolnościami w dziedzinie chmury i infrastruktury, aby wykorzystać możliwości, jakie wiążą się z połączeniem urządzeń z chmurą”.

Zobacz również:

  • Lenovo ThinkPad X1 Carbon – nowe oblicze hybrydowego świata
  • Przychody Lenovo spadają czwarty kwartał z rzędu
  • Dobre wyniki finansowe Fortinet

Pomimo wyzwań natury wewnętrznej i zewnętrznej, a także szeroko zakrojonych programów restrukturyzacji i reorganizacji grupa Lenovo odnotowała następujące osiągnięcia operacyjne i finansowe:

  1. umocniła się na pozycji globalnego lidera w segmencie PC, osiągając solidne zyski i rekordowy udział w rynku — wzrost o 1,3 punktu do 21%

    uzyskała rekordowy udział w rynku tabletów, prześcigając rynek i zajmując 3. miejsce dzięki niemal 11 milionom sztuk sprzedanym w minionym roku finansowym

  2. dział rozwiązań dla przedsiębiorstw odnotował 73-procentowy wzrost przychodów rocznych w ujęciu rok do roku, zysk operacyjny już 6. kwartał z rzędu, a także dobre wyniki w Chinach i na rynkach wschodzących
  3. dział urządzeń mobilnych osiągnął prawdziwie globalną skalę z dwucyfrowym wskaźnikiem wzrostu na rynkach wschodzących w omawianym roku finansowym: 96% w regionie Azji i Pacyfiku, 83% w regionie EMEA i 46% w Ameryce Łacińskiej; w trzecim kwartale osiągnął zgodnie z założeniami operacyjny próg rentowności, ponieważ docelowo miało to nastąpić w ciągu 4–6 kwartałów od inwestycji w Motorolę
  4. w zestawieniu Interbrand ujęto Lenovo jako jedną ze 100 najważniejszych marek świata
  5. prawdziwa innowacyjność w świetnych produktach przyniosła działom Lenovo 66 nagród na targach Consumer Electronics Show i 23 nagrody na Mobile World Congress

Zysk brutto za pełny rok finansowy wyniósł 6,6 mld USD, co stanowi spadek o 1% w ujęciu rok do roku. Za czwarty kwartał zysk brutto wyniósł 1,5 mld USD, co stanowi spadek o 15%. Marża brutto wyniosła 14,8% za rok i 16,6% za kwartał. Strata operacyjna za pełny rok finansowy wyniosła

62 mln USD, a zysk za kwartał sięgnął 248 mln USD, co stanowi wzrost o 95% w stosunku do czwartego kwartału zeszłego roku. Podstawowy zysk na akcję w czwartym kwartale roku finansowego wyniósł 1,63 centa USA, czyli 12,67 centa hongkońskiego. Podstawowa strata na akcję wyniosła 1,16 centa USA, czyli 9 centów hongkońskich za pełny rok finansowy. Rada Dyrektorów Lenovo ustaliła dywidendę ostateczną za rok finansowy zakończony 31 marca 2016 r. w wysokości 2,64 centa USA, czyli 20,5 centa hongkońskiego za akcję.

Omówienie wyników grup

W PC Group (PCG), która obejmuje komputery PC i tablety z systemem Windows, sprzedaż kwartalna Lenovo sięgnęła 6,2 miliarda USD, a dochód przed opodatkowaniem osiągnął poziom 312 mln USD, co stanowi spadek o 20% w ujęciu rok do roku. Lenovo skoncentruje się na nowych obszarach wzrostu na szerszym rynku PC — takich jak sprzęt do gier i komputery z odłączanym ekranem — i będzie nadal wykorzystywać konsolidację do zwiększania przychodów. Marża zysku przed opodatkowaniem utrzymała się w tym kwartale na poziomie pięciu procent. Firma Lenovo sprzedała w tym kwartale 12,1 miliona komputerów PC, co zapewniło jej łączny udział w rynku na poziomie 20,2% w omawianym kwartale i 21% w ujęciu pełnorocznym. W IV kwartale firma Lenovo zremisowała z Apple na 1. miejscu na szerszym rynku PC, który obejmuje tradycyjne komputery PC, komputery z odłączanym ekranem i tablety. Firma Lenovo odnotowała szczególnie solidne wyniki w Ameryce Północnej, gdzie osiągnęła 19-procentowy wzrost i utrzymała 3. miejsce.

Sprzedaż kwartalna Mobile Business Group (MBG), która obejmuje produkty z przejętego działu Motorola, telefony komórkowe pod marką Lenovo, tablety z systemem Android oraz telewizory inteligentne, wyniosła 1,7 miliarda USD. Firma Lenovo dostarczyła 10,9 mln sztuk smartfonów w IV kwartale i 66,1 mln w całym roku. W ujęciu rocznym na rynkach poza Chinami odnotowano solidny wzrost o 63% i sprzedaż 51 milionów smartfonów. W segmencie tabletów firma Lenovo prześcignęła rynek i kontynuowała wzrost, sprzedając łącznie niemal 11 milionów urządzeń, co zapewniło jej udział w rynku na poziomie 5,4%. Dział Motorola sprzedał w tym kwartale ponad 5 milionów sztuk spośród łącznej liczby sprzedanych smartfonów Lenovo i wniósł 1 mld USD do przychodów Lenovo MBG.

Wyniki te wskazują, że działania integracyjne nie spełniły oczekiwań. W szczególności dostawy w Chinach zmniejszyły się o 85% w związku z koncentracją na otwartym rynku i wyższych przedziałach cenowych, a zmiana asortymentu produktów w Ameryce Północnej nie przyniosła zakładanych rezultatów. Od finalizacji przejęcia Motoroli firma Lenovo zyskała wiele nowych doświadczeń i szybko wyciąga z nich wnioski, podejmując działania w zakresie organizacji, kierownictwa i podejścia. Odpowiednią koncentrację zapewniają teraz firmie dwaj nowi współprezesi odpowiadający za Chiny i resztę świata. Chiny są nadal rynkiem najbardziej konkurencyjnym, a Lenovo stara się przywrócić na nim wzrost, kontynuując odchodzenie od dystrybucji za pośrednictwem operatorów do otwartego rynku, a także wykorzystując swoją markę ZUK do odzyskania całościowej konkurencyjności. W „reszcie świata” Lenovo utrzyma wysoki poziom wzrostu na rynkach wschodzących oraz ustabilizuje działalność w USA dzięki konkurencyjnej ofercie produktów.

Sprzedaż Enterprise Business Group (EBG), obejmująca serwery, pamięć masową, oprogramowanie i usługi sprzedawane pod markami Lenovo ThinkServer oraz działu System x, wyniosła 4,6 miliarda USD. Oznacza to wzrost o 73% związany z kontraktami na infrastrukturę w hiperskali w Chinach w ciągu całego roku, podczas gdy przychody kwartalne zmniejszyły się o 8% do poziomu 1 mld USD głównie wskutek modelu organizacji sprzedaży, który nie umożliwiał maksymalnego wykorzystywania okazji handlowych. Dział EBG osiąga dodatnie dochody operacyjne przed opodatkowaniem już szósty pełny kwartał z rzędu od przejęcia działu System x, a marża operacyjna wyniosła 1,7%, choć zgłoszony w sprawozdaniu dochód przed opodatkowaniem, obejmujący niegotówkowe obciążenia związane z przejęciami i fuzjami, wyniósł –16 mln USD.

EBG będzie teraz działać pod nową nazwą Data Center Group. Dział ten będzie koncentrować się na zwiększaniu przychodów na rynkach dojrzałych dzięki lepiej dostosowanemu modelowi sprzedaży, kompleksowej strukturze działalności i koncentracji specjalnie wyznaczonych przedstawicieli kierownictwa. Ponadto będzie w pełni wykorzystywać nowe podejście polegające na partnerstwie z najlepszymi w swojej klasie producentami technologii nowej generacji, takimi jak SAP, Nutanix, Juniper i Red Hat. Umożliwi to wykorzystanie segmentów o wysokim potencjale wzrostowym całego rynku centrów danych o wartości 87 mld USD.

Przegląd geograficzny

Region chiński Lenovo odnotował w czwartym kwartale roku finansowego przychody na poziomie 2,3 mld USD. Wynik ten składa się na 26% światowych przychodów firmy. Marża operacyjna wzrosła o 0,1 punktu w ujęciu rok do roku, do poziomu 4,5%. W czwartym kwartale firma Lenovo obroniła pozycję lidera w segmencie PC i lidera rynku na poziomie 32% pomimo ogólnego spowolnienia rynkowego wynoszącego 8,5%. Chiński rynek urządzeń mobilnych pozostał wyjątkowo konkurencyjny, a obroty Lenovo w czwartym kwartale spadły o 85% wskutek zbyt powolnego odchodzenia od dystrybucji skoncentrowanej na operatorach na rzecz otwartego rynku, na którym dominują wyższe średnie ceny sprzedaży. Obroty w segmencie dla przedsiębiorstw osiągnęły w czwartym kwartale solidny wzrost 8-procentowy w ujęciu rok do roku.

W regionie Azji i Pacyfiku przychody Lenovo wyniosły łącznie w czwartym kwartale 1,6 mld USD, co składa się na 17% światowych przychodów firmy. Firma osiągnęła marżę operacyjną na poziomie 0,8%, co oznacza spadek o 3,8 punktu w ujęciu rok do roku. Firma Lenovo utrzymała 1. miejsce w segmencie PC w całym regionie Azji i Pacyfiku, osiągając udział w rynku na poziomie 15,6% w IV kwartale, a ponadto zajęła 1. miejsce w tym segmencie i regionie w ujęciu całorocznym z udziałem w rynku na poziomie 17,5%. W regionie Azji i Pacyfiku w IV kwartale odnotowano solidny wzrost dostaw smartfonów na poziomie 44% w ujęciu rok do roku, szczególnie w krajach ASEAN. W segmencie przedsiębiorstw zbudowano dobre podstawy do przejścia do nowej, bardziej elastycznej struktury.

Przychody Lenovo w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) w czwartym kwartale roku finansowego były ograniczone przez spadki na rynku PC. Obroty wyniosły 2,5 mld USD, a marża osiągnęła poziom 0,2%. Wkład regionu EMEA w łączne przychody Lenovo na świecie wyniósł 27%. W omawianym kwartale firma Lenovo utrzymała 2. miejsce z udziałem w rynku PC na poziomie 20,7%. Firma Lenovo zajęła pozycję nr 1 w segmencie PC w 15 krajach regionu EMEA. Dostawy smartfonów wzrosły o 29%, głównie w Europie Wschodniej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, a na dziale rozwiązań dla przedsiębiorstw negatywnie odbiły się problemy ze strukturą sprzedaży, które rozwiązano, tworząc nowy dział Data Center Group z dniem 1 kwietnia.

W regionie Ameryki Północnej i Południowej przychody za czwarty kwartał roku finansowego wyniosły 2,7 mld USD. Stanowiło to 30% światowych przychodów firmy. Marża poprawiła się dzięki stabilizacji wyników w Brazylii, co wywarło znaczny wpływ na ogólne wyniki finansowe. Firma uzyskała rekordowy udział w rynku Ameryki Północnej i Południowej w segmencie PC — wyniósł on 14,8% w omawianym kwartale, a złożyła się na ten wynik wysoka sprzedaż w Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej. W ciągu czwartego kwartału firma Lenovo umocniła się na trzecim miejscu na kluczowym rynku USA. Ze względu na opóźnienie premiery Moto G do I kwartału ucierpiały wyniki w segmencie mobilnym w regionie Ameryki Północnej i Południowej, a na dziale rozwiązań dla przedsiębiorstw — podobnie jak w regionie EMEA — negatywnie odbiły się problemy ze strukturą sprzedaży, które rozwiązano, tworząc nowy dział Data Center Group z dniem 1 kwietnia.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200