Tech World: Dlaczego Lenovo tworzy produkty koncepcyjne?


Podczas ubiegłorocznego Lenovo Tech World uchyliliśmy rąbka naszych największych tajemnic badawczo-rozwojowych, pokazaliśmy dwa innowacyjne produkty koncepcyjne: Smart Cast - smartphone z wbudowanym projektorem laserowym oraz Magic View - smartwatch z podwójnym wyświetlaczem.

Po co w ogóle tworzymy takie produkty koncepcyjne? Prawda jest taka, że choć niektóre z nich mogą być interesujące z punktu widzenia konsumentów, mieć dla nich wartość, to jednak głównym powodem ich powstawania jest badanie i odkrywanie nowych możliwości - przesuwanie granic technologicznych w obszarze wzornictwa i inżynierii. Te eksperymenty mają dla nas ogromne znaczenie.

Przykładowo, galanteria elektroniczna to dynamicznie rozwijający się segment rynku. Głównym ograniczeniem w jej tworzeniu jest rozmiar - produkty muszą zmieścić się na nadgarstku. W efekcie, użytkownicy narzekają na czytelność i funkcjonalność wyświetlaczy. Przed Tech World 2015 zdecydowaliśmy się na przeprojektowanie smartwatcha, biorąc pod uwagę opinie użytkowników. Nasz pomysł polegał na wykorzystaniu podwójnego wyświetlacza i efektu zbliżenia, który umożliwiał usunięcie ograniczenia fizycznych rozmiarów głównego ekranu. To pozwalało użytkownikom patrzeć na wirtualny ekran nawet 20 razy większy niż główny wyświetlacz. Zdajemy sobie sprawę, że ten pomysł w obecnej formie nie jest gotowy do użytku, ale pomaga rozpocząć dyskusję na temat optymalnego rozwiązania.

Tech World pokazał nasze podejście do badań i rozwoju. Poświęciliśmy wiele lat i energii na tworzenie koncepcyjnych produktów. Przed Magic View i Smart Cast pokazaliśmy nasz pomysł na znacznie mniejszą, kieszonkową wersję naszego pierwszego produktu 2-w-1 - Pocket Yoga oraz hybrydowego laptopa z podwójnym systemem operacyjnym i odłączanym ekranem - IdeaPad U1. Chociaż te urządzenia nigdy nie trafiły na rynek, wykorzystaliśmy to, czego nauczyliśmy się podczas ich tworzenia. To źródło pomysłów inżynierskich na klawiatury różnych rozmiarów, odłączane ekrany oraz nowe typy zawiasów, które znalazły zastosowanie w naszej linii popularnych produktów 2-w-1 YOGA.

Nasze pomysły prezentowane na Tech World wzbudziły duże zainteresowanie. Wiele osób pytało mnie, czy można będzie je kupić. Odpowiedź? Może kiedyś... Bardzo prawdopodobne jest natomiast to, że pomysły i najciekawsze elementy znajdą zastosowanie w przyszłych produktach.

Można zapytać: czy warto? Zdecydowanie tak. Inną korzyścią z tworzenia produktów koncepcyjnych jest zaangażowanie i testy w realnym świecie. Wykorzystanie grupy fokusowej do oceny pomysłu i kilka szkiców nie jest sensowne. Jednak jeśli dostarczy się fizyczne urządzenie, którego można dotknąć, używać czy przedstawić demo, to uzyskujemy dużo więcej i o wiele bardziej cennych informacji zwrotnych. To niezwykle istotne, ponieważ możemy je analizować, a wnioski zastosować w przyszłości.

Ostatecznie bowiem jestem przekonany, że tworzenie produktów koncepcyjnych pozwala Lenovo być pionierem na rynku i osiągać więcej z prac badawczo-rozwojowych. Proces koncepcyjny uwalnia kreatywność i możliwość eksperymentowania, a dzięki informacjom zwrotnym od klientów, partnerów i mediów oraz imprezom takim jak Tech World, możemy jeszcze bardziej udoskonalać technologie i lepiej przewidywać jutrzejsze potrzeby konsumentów.

Zapewne zastanawiacie się, czy będziemy prezentować produkty koncepcyjne podczas tegorocznego Tech World? Co prawda nie mogę zdradzić, co to będzie - można obejrzeć transmisję na www.YouTube.com/lenovo - ale mogę powiedzieć co nieco. Pokażemy, jak wykorzystanie nowych typów materiałów zmienia sposób myślenia o urządzeniach typu PC: smartphone'ach, tabletach, laptopach i innych. Przygotujcie się na zupełnie nowy wymiar elastyczności. Zapraszamy!

Zapisz się na bezpłatny newsletter. Dowiesz się o webinarach, nowych case study oraz white paperach.