All-in-One wciąż – mało znane, ale pożądane

Według badania Lenovo 70 proc. przedsiębiorców nie zna kategorii komputerów All-in-One. Jednak po wstępnym zapoznaniu się z ich możliwościami połowa badanych chciałby mieć taki sprzęt w biurze.

All-in-One to stacjonarne komputery scalone z wyświetlaczem. Dzięki nowoczesnej formie, komputery typu AiO doskonale sprawdzą się zarówno w domu, w biurze czy na stanowisku obsługi klienta, gdzie bardzo ważne jest zarówno oszczędność miejsca, jak i estetyka.

Globalny rynek All-in-One (AiO) rośnie średnio 13 proc. rocznie. W Polsce także powoli zwiększa się zainteresowanie tym typem komputera, choć w porównaniu z liczbą wszystkich sprzedanych pecetów AiO stanowi na razie niewielki ułamek rynku stacjonarnego. Nieduże wzrosty w tym segmencie mogą wynikać z braku wiedzy na temat możliwości tego sprzętu. Jak wynika z badania na temat zwyczajów i zachowań przedsiębiorców przeprowadzonego w 2015 roku przez firmę Lenovo aż 70% respondentów nie zna komputerów AIO, mimo to 50% zaakceptowałaby je jako sprzęt biurowy, 40% mogłoby się nad tym zastanowić, a tylko 10% w ogóle odrzuca taką możliwość. Popularyzacja wiedzy na temat takich komputerów zapewne mogłaby przekonać niezdecydowanych do ich zakupu, a także zmniejszyć odsetek zdeklarowanych przeciwników.

Zobacz również:

  • Lenovo ThinkPad X1 Carbon – nowe oblicze hybrydowego świata

Kupić czy nie kupić? Obalamy mity o komputerach All-in-One

Aż 45% badanych chciałoby kupić taki sprzęt do firmy, 17% kupiłoby go od razu, a 6% zdecydowanie odrzuca możliwość zakupu tego rodzaju sprzętu. Co zatem przekonuje do AIO, a co sprawia, że klienci nie chcą go w swoich biurach? AiO podoba się przede wszystkim ze względu na brak jednostki centralnej (46%), ciekawe i estetyczne wzornictwo (19%), funkcjonalność (11%), nowoczesność oraz brak kabli i przewodów (6%). Wielu przeciwników tego sprzętu (39%) nie potrafi określić konkretnych powodów, dla których nie zdecydowaliby się na jego nabycie i deklaruje brak akceptacji dla wszystkich cech produktu. Grupa, która jasno precyzuje powody negatywnego nastawienia, ma zastrzeżenia do ceny (8%), obawia się ryzyka awarii i problemów z serwisowaniem (7%) a także braku możliwości rozbudowy i wymiany elementów (6%). Nie podoba się też rozmiar, waga, niewystarczająca wydajność i brak mobilności (5%).

All-in-One wciąż – mało znane, ale pożądane

Łukasz Rutkowski, DT&WS Business Development Manager SMB Lenovo, tak komentuje wyniki badania Lenovo: Warto w ¬rozmowach z¬ użytkownikami podkreślać, że rozbudowa AiO, o¬ którą tak często się obawiają jest dużo łatwiejsza niż w ¬przypadku notebooka. Na rynku dostępne jest nowatorskie rozwiązanie Tiny in One, z możliwością wymiany całej jednostki obliczeniowej. Dzięki temu możemy w ciągu minuty całkowicie zmienić wydajność i porty rozwiązania typu All in One lub zainstalować nowy monitor, pozostawiając jednostkę obliczeniową. Kolejną obawą, którą zgłaszają nam klienci, dotyczy serwisu sprzętu. W odpowiedzi na potrzeby klientów Lenovo wprowadziło ofertę rozszerzonej gwarancji, która polega na zagwarantowaniu użytkownikowi końcowemu naprawy w następnym dniu roboczym, w miejscu instalacji sprzętu. W momencie, gdy dziś ulegnie uszkodzeniu któryś z komponentów komputera i zgłosimy to do serwisu, już kolejnego dnia roboczego możemy liczyć na naprawę, która musi zakończyć się sukcesem.

Brak wiedzy na temat AiO jest widoczny

Niechęć do zakupu produktów typu AIO wynika przede wszystkim z obaw o wysokie koszty sprzętu i serwisu. Wydaje się, że obawy te nie opierają się na wiedzy, gdyż 26% ankietowanych nie potrafi powiedzieć, ile orientacyjnie wynosiłyby koszty napraw - określa je jako nieznane. Badani nie mają więc rzeczywistego odniesienia do skali takich wydatków.

Domniemane wysokie koszty zakupu sprzętu i jego serwisu najbardziej zniechęcają młode osoby. W grupie wiekowej do 35 lat wskazało na te aspekty aż 36%. W dalszej kolejności przeciwnicy zakupu AIO wymieniają brak potrzeby zakupu sprzętu (13%) oraz inne wymagania wobec parametrów komputera (11%). Co ciekawe spora grupa przedsiębiorców, bo aż 15% nie potrafiła wskazać cech AiO, które zdecydowanie odstręczałyby ich od jego zakupu.

W codziennej współpracy z partnerami biznesowymi i klientami końcowymi kładziemy duży nacisk na edukację o rozwiązaniach All-in-One. Widzimy, że daje to konkretne efekty w postaci wzrostu sprzedaży. Jednak edukacja jest nadal potrzebna. Umiejętnie prowadzona w niedalekiej przyszłości spowoduje, że klienci docenią tę kategorię produktową, której ogromną zaletą jest korzystna relacja ceny do miejsca potrzebnego do instalacji. Porównując ceny AiO i klasycznego komputera stacjonarnego z monitorem o tej samej przekątnej okazuje się, że koszty są bardzo zbliżone, a gabaryty urządzeń różnią się znacznie – komentuje Łukasz Rutkowski. Dzięki tak rozwiniętej funkcjonalności i elastyczności rozwiązań, komputery All in One maksymalne ułatwiają dostosowanie urządzenia do wymagań użytkownika. Ergonomia rozwiązań AiO w połączeniu z dbałością o bezpieczeństwo sprawia, że są to komputery, które zapewniają nie tylko komfort pracy, ale również wysokie wrażenia estetyczne – dodaje Rutkowski.

Jak widać z badania dużą przeszkodą na drodze do nabywania AiO jest niedostatek informacji na jego temat, skoro aż 70% nie zna takiej kategorii sprzętu komputerowego. Przedsiębiorcy w dużej mierze ani nie potrafią wskazać konkretnych powodów dla których nie podoba im się komputer All-in-One (39%), ani nie umieją określić konkretnych powodów, dla których AiO nie powinien znaleźć miejsca w ich firmie. AiO składają się na niewiele ponad 1 proc. sprzedaży wszystkich komputerów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200