Solidny zysk Lenovo w III kwartale

Materiał promocyjny Grupa Lenovo (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) poinformowała o wynikach za trzeci kwartał roku fiskalnego zakończony 31 grudnia 2015 r. Przychody kwartalne wyniosły 12,9 mld USD, co stanowi spadek o 8% w ujęciu rok do roku lub o 2% według stałych kursów walut. Zysk przed opodatkowaniem (z wykluczeniem niegotówkowych obciążeń księgowych związanych z fuzjami i przejęciami o wysokości 77 mln USD) w trzecim kwartale wyniósł 397 mln USD, zaś raportowany zysk przed opodatkowaniem — 320 mln USD, co stanowi wzrost o 17% w ujęciu rok do roku i jest przekroczeniem oszacowań analityków. Zysk netto wyniósł 300 mln USD, co stanowi wzrost o 19% i również jest przekroczeniem oszacowań analityków.

Zdecydowane działania korygujące ogłoszone przez Lenovo w sierpniu 2015 r. umożliwią osiągnięcie 1,35 mld USD oczekiwanych oszczędności. Pozwoliło to na osiągnięcie struktury kosztów znacząco niższej niż wśród konkurentów. W połączeniu z zaawansowanymi działaniami operacyjnymi i badawczymi Lenovo to dowód na skuteczne przekształcenie modelu biznesowego, procesowego i organizacyjnego pod kątem utrzymania dobrych parametrów nawet mimo bieżących warunków.

„Chociaż na wyniki z ostatniego kwartału miało wpływ globalne spowolnienie gospodarcze, wahania walutowe na najważniejszych rynkach i kurczenie się rynku PC, to i tak udało się nam osiągnąć rekordowo wysoki zysk i zrealizować podjęte zobowiązanie do osiągnięcia rentowności przez dział Mobile.”, powiedział Yuanqing Yang, prezes i dyrektor naczelny Lenovo.

„W grupie PC wykorzystamy trend do konsolidacji urządzeń, modernizację komputerów PC i możliwości generowane dzięki innowacyjnym kategoriom produktów. W grupie Mobile przyspieszymy rozwój na rynkach wschodzących dzięki efektowi skali i większej efektywności działań, osiągniemy przełom na rynkach dojrzałych za sprawą innowacyjnych produktów i marek premium oraz wejdziemy na rynek chiński z szerszą ofertą rozwiązań. Grupa Enterprise zadba o wzrost i rozwój zyskowności dzięki wykorzystaniu czołowych technologii oraz nawiązaniu partnerskich relacji strategicznych.

Zysk brutto grupy za trzeci kwartał roku fiskalnego spadł o 10% w ujęciu rok do roku (do 1,9 mld USD). Marża brutto pozostała na poziomie 14,6%. Zysk operacyjny za III kwartał wyniósł 379 mln USD. Podstawowy dochód z akcji w trzecim kwartale fiskalnym wyniósł 2,71 centa USA lub 21,01 centa hongkońskiego. Rezerwy na dług netto na 31 grudnia 2015 wyniosły 49 mln USD.

Przegląd grup biznesowych

Grupa PC Group (PCG), która obejmuje komputery PC i tablety z systemem Windows, odnotowała sprzedaż kwartalną w wysokości 8 mld USD, co stanowi spadek o 12% w ujęciu rok do roku, i zysk przed opodatkowaniem w wysokości 405 mln USD, co stanowi spadek o 18% w ujęciu rok do roku. Negatywny wpływ na wyniki grupy miało silniejsze od oczekiwanego spowolnienie na rynku PC i wahania kursów walut. Marża zysku (przed opodatkowaniem) wyniosła 5%, co stanowi spadek o 0,4 pkt w ujęciu rok do roku, i pokazuje skuteczność operacyjną Lenovo.

Lenovo pozostało liderem przez 11. kolejny kwartał. Udział w rynku wyniósł 21,6%. Udało się także powiększyć przewagę nad firmą zajmującą 2. pozycję. W całym kwartale udało się dostarczyć 15,4 mln PC, co jest o 6,7 pkt lepszym wynikiem w relacji do globalnego skurczenia się tego rynku o 10,9%. W globalnym segmencie konsumenckim Lenovo osiągnęło rekordowy udział w wysokości 19,7%. W Chinach udział Lenovo w rynku wzrósł o 1,7 pkt, co pozwoliło po raz pierwszy w historii przekroczyć 40% udziału w rynku. Zachowania, które będą sprzyjały wynikom Lenovo, to konsolidacja branżowa, wymiana produktów z powodu premiery systemu Windows 10 oraz ekspansja wielofunkcyjnych tabletów/laptopów. Pozwoli to osiągnąć 30% udział w rynku PC i utrzymać wysoki poziom zysków.

Grupa Mobile Business Group (MBG) obejmująca produkty Motorola, telefony komórkowe marki Lenovo, tablety z systemem Android i inteligentne telewizory osiągnęła rentowność — zgodnie z planem, który zakładał realizację tego celu w ciągu 4-6 kwartałów po przejęciu Motoroli. W osiągnięciu dobrego wyniku pomogła również udana restrukturyzacja i sukcesy na rynkach wschodzących (poza Chinami). Kwartalna sprzedaż wyniosła 3,2 mld USD, co stanowi spadek o 4% w porównaniu z III kwartałem roku fiskalnego 2014–15 obejmującego dwa miesiące z wynikami Motoroli. Udział marki Motorola w przychodach grupy MBG firmy Lenovo wyniósł 2 mld USD. Strata grupy MBG przed opodatkowaniem wyniosła 30 mln USD, a marża straty przed opodatkowaniem — 0,9%, o stanowi wzrost o 7,2 pkt w ujęciu kwartał do kwartału.

Całkowita liczba sprzedanych smartfonów spadła o 18,1 w ujęciu rok do roku do 20,2 mln sztuk. Poza Chinami Lenovo odnotowało wzrost o 15% w ujęciu rok do roku na rynkach wschodzących (innych niż Chiny). Należy zwrócić uwagę na niezmiernie szybki wzrost sprzedaży w Indiach i Indonezji — odpowiednio o 206% i 318%. W poprzednim kwartale 75% sprzedaży (wg liczby sztuk) miało miejsce poza Chinami. W tym kwartale wartość ta wzrosła do 83%. Motorola odnotowała także wzrost liczby dostaw o 25% w ujęciu kwartał do kwartału, co jest dowodem na postępującą stabilizację. Efekty restrukturyzacji znajdują odzwierciedlenie w wynikach w Chinach. Nowa strategia podwójnej marki — z dwiema głównymi markami Lenovo Moto i Lenovo Vibe — buduje spójność i wydajność działalności w sektorze smartfonów.

Grupa Enterprise Business Group (EBG) obejmująca serwery, rozwiązania pamięci masowej, programy i usługi sprzedawane pod markami ThinkServer i System x odnotowała sprzedaż 1,3 mld USD, co stanowi wzrost o 8% w ujęciu rok do roku i 12% w ujęciu kwartał do kwartału. Sprzedaż produktów marki System x wyniosła ok 1 mld USD. Raportowany zysk przed opodatkowaniem — obejmujący niegotówkowe obciążenia księgowe związanych z fuzjami i przejęciami — wyniósł 14 mln USD na minusie, co jest lepszym wynikiem w ujęciu rok do roku i kwartał do kwartału. Grupa EBG odnotowała w całym kwartale zysk operacyjny. Co więcej, każdy kwartał od przejęcia marki System x charakteryzował się coraz wyższymi przychodami i zyskiem operacyjnym przed opodatkowaniem.

Tak dobre wyniki były możliwe dzięki realizacji zamówień od hiperskalowych klientów w Chinach. EBG ustabilizował tradycyjną ofertę dla centrów danych i agresywnie wszedł na rynek chmury oraz rozwiązań hiperskalowych i hiperkonwergentnych. Udało się także nawiązać szereg nowych, obiecujących relacji partnerskich z graczami na rynku oprogramowania i hiperkonwergencji, takimi jak Nutanix, Red Hat i ostatnio SAP. Pozwoli to na lepsze wyróżnienie oferty Lenovo i zwiększenie jej konkurencyjności. Lenovo jest na dobrej drodze do osiągnięcia zakładanych 5 mld USD przychodów grupy Enterprise w roku fiskalnym 2015–16 (według stałych kursów walut).

Przegląd geograficzny

W Chinach skonsolidowane przychody ze sprzedaży w trzecim kwartale fiskalnym spadły o 14% w ujęciu rok do roku do 3,5 mld USD i stanowiły 27% globalnej sprzedaży grupy Lenovo. Marża zysku przed opodatkowaniem spadła o 1 pkt do 4,7% w ujęciu rok do roku.

Na rynku PC odnotowaliśmy rekordowy udział w wysokości 40%. W grupie Mobile podjęto działania w celu poprawy wydajności kanału. Nowa strategia podwójnych marek i lepsza oferta produktów sprawia, że wyniki grupy Mobile są coraz lepsze. Przychody grupy Enterprise wzrosły o 30% dzięki dużym zamówieniom rozwiązań ThinkServer do klientów hiperskalowych: Baidu, Alibaba i Tencent, pozwalając Lenovo utrzymać swoją pozycję lidera na chińskim rynku rozwiązań x86.

W regionie Azji i Pacyfiku Lenovo osiągnęło sprzedaż w wysokości prawie 2 mld USD (15% sprzedaży światowej). Marża operacyjna spadły o 4,4 pkt do 1,0% w ujęciu rok do roku głównie z powodu skurczenia się rynku PC w Japonii i wahań walutowych.

W segmencie PC Lenovo utrzymało pozycję lidera dzięki udziałowi 18,9% i wzroście o 2,8 pkt w ujęciu rok do roku. Tak dobre wyniki były możliwe dzięki wzrostowi w Indiach o 55% w ujęciu rok do roku. Grupa Mobile odnotowała 123% wzrost sprzedaży smartfonów w regionie. To przede wszystkim zasługa Indii i Indonezji, w których wzrost wyniósł odpowiednio 206% i 318%. Grupa Enterprise zwiększyła udział w rynku i poprawiła zyskowność.

Skonsolidowana sprzedaż Lenovo w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce wyniosła w trzecim kwartale 3,5 mld USD, co stanowi spadek o 15% w ujęciu rok do roku. Jego główne przyczyny to wahania walutowe i trudności całego rynku PC. Udział regionu EMEA w globalnej sprzedaży Lenovo wyniósł 27%. Marża zysku przed opodatkowaniem wyniosła 1,7%, co stanowi spadek o 1,3 pkt w ujęciu rok do roku.

Udział w regionalnym rynku PC na poziomie 19,4% pozwolił na zachowanie drugiego miejsca przez Lenovo. W sektorze PC konsumenckich Lenovo pozostało liderem ósmy kwartał z rzędu. Grupa Mobile odnotowała w regionie 4,7 mln sprzedanych produktów, co stanowi wzrost o 48% w ujęciu rok do roku. W grupie Enterprise Lenovo podjęło inwestycje pozwalająca na dalszą stabilizację sprzedaży.

W Ameryce Północnej i Południowej skonsolidowana sprzedaż Lenovo spadła o 7% w ujęciu rok do roku do poziomu ok. 3,9 mld USD w trzecim kwartale. Wynik ten stanowił 31% łącznej sprzedaży Lenovo na świecie. Zysk operacyjny w regionie wyniósł 76 mln USD w porównaniu do straty 22 mln USD w tym samym kwartale poprzedniego roku. Marża operacyjna wyniosła 1,9%. Lepsze wyniki były możliwe dzięki ogólnym korektom biznesowym oraz działaniom restrukturyzacyjnym podjętym w Brazylii i innych krajach Ameryki Południowej.

Według wstępnych oszacowań branżowych regionalny udział w rynku PC wzrósł o 1,9 pkt w porównaniu do poprzedniego roku i wyniósł 13,1%. Dobre wyniki były możliwe dzięki silnym wzrostom na kluczowym rynku PC w USA — sprzedaż (w sztukach) wzrosła na nim o 21% w ujęciu rok do roku w porównaniu do spadku całego rynku o 4%. Dzięki temu udział Lenovo w tym rynku wzrósł do 12,5%, 2,6 pkt więcej w ujęciu rok do roku. W sektorze mobilnym nowe telefony Motoroli pozwoliły na osiągnięcie 52% wzrostu w liczbie dostaw w ujęciu kwartał do kwartału. Możliwości generowane przez klientów hiperskalowych umożliwiły uzyskanie dobrych wyników przez grupę Enterprise.