12 pytań do dostawców oprogramowania do automatyzacji marketingu

W obliczu nieustannie rosnącej liczby narzędzi do automatyzacji procesów marketingowych dobór właściwego oprogramowania jest dziś wyzwaniem nawet dla organizacji dobrze zaznajomionych z technologiami. Oto 12 podstawowych pytań, które warto zadać dostawcom.

Marketo. Eloqua. HubSpot. Pardot. Act-On to tylko niektóre z wielu platform i usług automatyzacji procesów marketingowych dostępnych dziś na rynku. Jak sprawdzić, które z nich najlepiej spełnią potrzeby firmy?

Podstawą działania jest, oczywiście, zasięgnięcie odpowiednich informacji, szczególnie zaś opinii innych użytkowników i wyników generowanych przez porównywarki produktów na takich stronach, jak G2 Crowd, TrustRadius, Capterra lub Software Insider.

Przydatne okazują się także rekomendacje innych przedstawicieli branży marketingowej. Świetnym pomysłem jest stworzenie listy potrzeb i celów oraz narzędzi niezbędnych do pracy.

Przede wszystkim jednak warto skupić się na dokładnym wywiadzie wśród różnych dostawców oprogramowania do automatyzacji procesów marketingowych, by móc porównać ich oferty na równych zasadach.

Oto 12 pytań opartych o rozmowy ze specjalistami do spraw marketingu, które pozwolą na wcześniejsze przygotowanie odpowiednich zapytań handlowych i stworzą solidny fundament do oceny ofert poszczególnych dostawców technologii marketingowych.

1. Czy oprogramowanie jest zintegrowane z systemem CRM? Czy przepływ informacji jest dwustronny?

Idealnym rozwiązaniem jest integracja platform do automatyzacji procesów marketingowych z takimi systemami CRM, jak chociażby Salesforce. Adam Bockler, kierownik działu komunikacji w firmie Float, radzi pytać o konkretne funkcje CRM dostępne na samej platformie, by móc określić, czy gwarantuje ona odpowiednie rozwiązania. – Nie każdy potrzebuje programu Salesforce, szczególnie mniejsze firmy koncentrujące się bardziej na sprzedaży swoich produktów i monitorowaniu umów sprzedażowych niż tworzeniu niesłychanie szczegółowych raportów – wyjaśnia Adam Bockler.

- Pełna i płynna integracja między platformą CRM, z której korzysta dział sprzedaży, a rozwiązaniami do automatyzacji procesów marketingowych ma kluczowe znaczenie – tym większe, im większy jest zespół i im trudniejsza staje się komunikacja – mówi Billy Cripe, dyrektor ds. marketingu w firmie Field Nation.

2. Czy oprogramowanie jest zintegrowane z innymi, dodatkowymi rozwiązaniami?

Poza integracją z platformami CRM, warto zapytać również o inne narzędzia i usługi współpracujące z poszczególnymi platformami do automatyzacji procesów marketingowych, mając w pamięci listę usług, które są absolutnie niezbędne w firmie. Na przykład, oprogramowanie HubSpot jest zintegrowane z takimi rozwiązaniami, jak GoToWebinar, SurveyMonkey, Shopify, WordPress i Zappier. Warto zadać sobie pytanie, czy faktycznie potrzebujemy do nich dostępu.

- Warto przygotować listę absolutnie niezbędnych narzędzi, o które chcemy zapytać dostawcę oprogramowania. Jeśli akurat nie ma on ich w swojej ofercie, warto zapytać czy planowane jest ich wdrożenie w najbliższej przyszłości – radzi Adam Bockler.

3. Jak dane są dostarczane do systemu automatyzacji marketingowej i z niego pobierane?

Najprawdopodobniej konieczne będzie łączenie danych gromadzonych na platformie do automatyzacji procesów marketingowych z danymi pochodzącymi z innych systemów, takich jak CRM< SEO, CMS czy ERP. Celem jest stworzenie „kompleksowego obrazu i usprawnienie procesu podejmowania decyzji”. – Dane powinny być łatwo dostępne za pośrednictwem API lub planowanych eksportów w popularnych formatach – radzi Tom Berger, wiceprezes ds. marketingu cyfrowego w firmie Progress.

4. Na ile elastyczne są funkcje raportowania? Czy można eksportować własne raporty?

Wadliwe funkcje raportowania nadal są piętą achillesową wielu, na swój sposób świetnych platform, jak twierdzi Micky Long, wiceprezes i dyrektor wykonawczy ds. generowania leadów sprzedażowych w firmie Arketi Group. Dlatego ważne jest, by organizacje dokładnie przejrzały dostępne narzędzia pod kątem funkcji raportowania.

5. Jak mierzona jest skuteczność kampanii marketingowych?

- Przez długi czas takie hasła, jak monitorowanie, raportowanie czy ROI nie miały większego znaczenia dla działań marketingowych – twierdzi Lauren Littlefield, prezes w firmie Field Public Relations. – Można było po prostu uruchomić kampanię radiową lub billboardową, mając nadzieję na jak najlepszy rezultat, potwierdzony ostatecznymi wynikami finansowymi spółki na koniec roku. Dziś za pośrednictwem technologii specjaliści do spraw marketingu i menedżerowie spółek w równym stopniu analizują skuteczność bądź nieskuteczność swoich działań marketingowych – wyjaśnia Lauren Littlefield.

Jej zdaniem, wysokiej jakości platformy do automatyzacji procesów marketingowych mają elastyczne, konfigurowalne panele użytkownika i funkcje raportowania pozwalające na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych na wielu różnych, często bardzo szczegółowych poziomach. Organizacje powinny pytać dostawców oprogramowania do automatyzacji marketingowej o sposób pomiaru skuteczności działań i upewniać się, że dostępne są wskaźniki, które mają dla nich największe znaczenie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200