Czy Google Project Tango zmieni nasze życie?

Czy Google Project Tango zmieni nasze życie?

Nowa technologia Tango ma zmienić sposób korzystania z mobilnych urządzeń i pozwolić na wprowadzenie wielu nowych, innowacyjnych aplikacji.

Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej prenumeraty
elektronicznej magazynu Computerworld!

Google i Lenovo zapowiedziały prezentację pierwszych wyników pracy nad projektem Tango. Projekt zostanie przedstawiony w ramach prezentacji „Mobile devices should see and navigate the world, the way we do” w dniu 7.01.2016 na targach CES w Las Vegas.

Project Tango to platforma Google zapewniająca smartfonom i tabletom poczucie przestrzeni dostarczając informacji o przestrzennej lokalizacji urządzeń mobilnych wewnątrz obiektów. Nowa technologia zmieni sposób korzystania z mobilnych urządzeń, wprowadzając innowacyjne aplikacje. Telefony i tablety oparte o Tango powinny stopniowo zostać udostępniane coraz szerszemu gronu użytkowników oraz programistów.

Zobacz również:

Tango – idea projektu

Project TANGO jest rozwijany od kilku lat, a głównym wizjonerem projektu jest Johnny Lee, który wcześniej pracował nad Microsoft Kinect oraz kontrolerem Nintendo Wii. Historia projektu jest wzorcowym przykładem przejścia od idei do realizacji, a w rezultacie stworzenia gotowego produktu przeznaczonego dla konsumenta. Tango jest aktualnie częścią grupy ATAP (Google Advanced Technology and Projects), która stanowi dział R&D przejęty przez Google w ramach zakupu Motoroli (część zasobów Motoroli została sprzedana Lenovo). Szefem ATAP jest założycielka DARPA Regina Dugan, która znana jest z ogromnego doświadczenia w przenoszeniu odległych idei do codziennego użytku. Grupa pracuje nad futurystycznymi projektami, takimi jak tanie inteligentne materiały (Project Jacquard), automatyka, uwierzytelnianie bez wykorzystania haseł (Project Abacus), modularne smartfony (Project Ara) oraz wiele innych.

Lenovo zaprezentowało phablet

Zgodnie z zapowiedzią Lenovo przedstawiło na CES 2016 pierwszy telefon zgodny z Project Tango. Telefon (phablet) ma być oparty o chipset Qualcomm, dysponować ekranem o przekątnej poniżej 6,5 cala, kosztować poniżej 500 USD. Produkt pojawi się na rynku latem 2016. Google sprzedaje tablet zgodny z Project Tango, bazujący na procesorze Nvidia K1 za 512 USD, natomiast Intel oferuje do zastosowań Tango smartfon 3G z kamerą 3G RealSense oraz procesorem Atom o nazwie kodowej Cherry Trail.

Google rozpoczęło wdrażanie Tango prawie dwa lata temu, poprzez stworzenie prototypu urządzeń do zastosowania w ramach projeku (telefon Peanut oraz tablet Yellowstone). Na masową produkcję urządzeń nie pozwalały ceny komponentów – każde urządzenie stworzone zgodnie z oryginałem powinno kosztować kilka tysięcy dolarów, nawet gdyby było masowo produkowane. W tym czasie oba urządzenia zostały udostępnione w postaci wersji demonstracyjnych, w szczególności dla programistów i twórców aplikacji. W połowie 2015 roku producenci układów - Qualcomm oraz Intel - przedstawili zgodne z Project Tango urządzenia referencyjne, przeznaczone dla programistów. Celem było wytworzenie kodów wykorzystujących właściwości ich układów (chipsetów). Obecnie producenci smartfonów i tabletów aktywnie pracują nad produktami Tango.

Jakie komponenty wykorzystuje TANGO?

Tango wykorzystuje kombinację sygnałów wejściowych pochodzących z sensorów. Następnie przetwarza uzyskane sygnały z bardzo duża prędkością w użyteczne informacje. Sensory zawierają nadajnik podczerwieni, kamerę podczerwieni, która potrafi przechwytywać odbite światło. Kamera z szerokokątnym obiektywem dodaje wizualizację określonej lokalizacji. Tango bazuje również na wysoko precyzyjnych akcelerometrach, żyroskopach, barometrach.

Do zapanowania nad TANGO, Google przeznacza trzy typy API – stworzone dla programistów gier, umożliwiające wykorzystanie Tango w aplikacjach Java oraz dla innych aplikacji, które posiadają własny silnik wizualizacji. Google wykonało ogromną pracę programistyczną, maksymalnie przystosowując Tango do wykorzystania w gotowych produktach.

Jak wykorzystać TANGO?

W wielu przypadkach Tango realizuje wiele kluczowych funkcji istniejących już w smartfonach, ale niesamowicie rozszerzając zakres ich funkcjonowania. Projekt Tango pozwala mobilnym urządzeniom nie tylko mapować wewnętrzne przestrzenie – wskazując gdzie znajdują się piętra, ściany, schody, meble. TANGO posiada informację o lokalizacji urządzenia w ramach tej przestrzeni oraz jego orientację. O Tango można myśleć jak o platformie, która zmienia smartfona jednocześnie w urządzenie łączące funkcje Kinect oraz Wii, pracujące w tym samym czasie.

Telefon może przekazać informację o tym, jak daleko znajduje się od ściany w znanej lokalizacji, ale także wskazać dokładną własną pozycję wewnątrz pomieszczenia. Urządzenie będzie potrafiło rozpoznać drzwi, schody, meble oraz określić gdzie znajduje się wewnątrz danego budynku. Jeżeli oznaczymy nasza obecność w danym miejscu, inne osoby będą mogły precyzyjnie określić naszą pozycję w danej lokalizacji. Aplikacja sklepu będzie potrafiła poprzez telefon dostarczyć dokładnych informacji o produktach leżących na konkretnej półce przed klientem fizycznie znajdującym się w sklepie. Smartfony lub tablety z włączonym Tango mogą spełniać rolę miary. Możemy zmierzyć precyzyjnie rozmiar ekranu TV poprzez zaznaczenie miejsca na telefonie obu końców ekranu. Łatwo użyć Tango do sterowania dronem, w sposób umożliwiający ominięcie przeszkód w postaci drzew lub budynków. Z TANGO szybo będzie można sprawdzić, jak będą wyglądały meble w aktualnym domu, jeszcze przed ich zakupem.

Lista aplikacji, które Tango wspiera jest ogromna. Realna stanie się integracja świata rzeczywistego oraz wirtualnego z wykorzystaniem Google CardBoard, realizując najtańszy na rynku zestaw VR (Virtual Reality). Łatwo wyobrazić sobie grę VR, gdzie mury wirtualnego zamku będą zlokalizowane tam, gdzie są mury naszego domu. Przemieszczając się pomiędzy wirtualnymi obiektami, w rzeczywistości będziemy poruszali się pomiędzy realnymi obiektami. Możliwe będzie także stworzenie funkcjonalności zbliżonej do Microsoft HoloLens. Gdy Tango zostanie wprowadzone do coraz większej liczby urządzeń, zakres projektów ograniczy jedynie wyobraźnia.

Czas na pokazy

Lenovo prawdopodobnie zaprezentuje na rozpoczynających się targach CES nowe produkty z linii bazującej na technologii Tango. Lenovo jest obecnie właścicielem części Motoroli, która rozpoczęła prace nad projektem Tango. Możliwe, że zespół inżynierów tworzących wcześniej urządzenia Motorola, pracował nad integracją Tango w produktach Lenovo od dłuższego czasu.

Lista firm pracujących zarówno nad referencyjnymi projektami oraz produktami komercyjnymi bazującymi na Tango zawiera wspomniane wcześniej firmy Qualcomm oraz Intel, ale także Nvidia oraz LG. Prawdopodobnie Google pracuje również nad produktami Tango, w postaci nowych produktów linii Nexus. Zapewne wszystkie wymienione firmy przedstawią produkty wspierające Tango w 2016 roku.

Prenumerata Computerworld Zamów teraz bezpłatnie »
Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.