Z myślą o przyszłości biznesu

Materiał promocyjny Narzędzia Atlassian będą dalej rozwijane w kierunku większego otwarcia na biznes - rozmowa z Piotrem Doroszem, prezesem i założycielem firmy InTENSO, specjalizującej się w budowaniu zaawansowanych rozwiązań informatycznych, jedynego platynowego eksperta firmy Atlassian w Polsce.

Do kogo kierowane są produkty firmy Atlassian?

Piotr Dorosz: Dwaj założyciele Atlassian od samego początku budowali firmę z myślą o stworzeniu szerokiej oferty, która pozwoli dostarczać użytkownikom innowacyjne rozwiązania przez wiele lat w przyszłości. Nadrzędnym celem było oferowanie narzędzi wspierających zespoły na całym świecie w tym co, robią najlepiej. Powiedzieli sobie: wiele tych zespołów osiąga ogromne sukcesy, my chcemy im ułatwiać zmienianie świata, a jednocześnie długofalowo myślimy o naszym biznesie, produktach i ludziach.

Ale zaczęło się od zespołów programistycznych?

Z myślą o przyszłości biznesu

Piotr Dorosz

PD: Tak, pierwszy produkt Atlassian to JIRA. Oryginalnie adresowany do zespołów, które zajmowały się produkcją oprogramowania. Szybko okazało się, że to produkt, którym łatwo mogą „zarazić się” użytkownicy spoza działów zajmujących się produkcją oprogramowania: analitycy, testerzy oraz szeroko rozumiany biznes. W ten sposób coraz większa część organizacji była wciągana w obszar oddziaływania JIRY aż stała się narzędziem, w którym znajdują się podstawowe informacje o tym, co się dzieje nie tylko w zespole, ale także w całej organizacji. Dzisiaj wiele firm nie może sobie bez niego wyobrazić funkcjonowania.

Oczywiście, założyciele Atlassian obserwowali odbiór ich produktu na rynku, zbierali informacje od klientów i zaczęli rozwijać produkt w taki sposób, żeby ułatwiać nowym użytkownikom korzystanie z narzędzia. To wyjście poza IT i otwarcie na biznes nadal trwa. Nie zdradzę żadnej tajemnicy, jeśli powiem, że można spodziewać się dalszych znacznych zmian w tym produkcie idących w kierunku jego zastosowania w biznesie.

A jak JIRA trafiła do oferty InTENSO?

PD: Szukaliśmy systemu, który wspierałby nasz wewnętrzny zespół programistyczny. JIRA była jednym z wielu rozważanych i testowanych rozwiązań. Stosunkowo szybko zorientowaliśmy się, że to rozwiązanie sprawdza się u nas oraz że możemy oferując jego wdrożenie pomagać klientom.

Sam zakup licencji zwykle bowiem nie wystarcza. Wyciągnięcie maksimum możliwości z tego systemu wymaga współpracy z doświadczonym partnerem. Pomagamy naszym Klientom, przy pomocy oprogramowania firmy Atlassian podnosić efektywność ich biznesu.

Ilu klientów korzysta z narzędzi Atlassian w Polsce?

PD: Klientów jest całkiem sporo. Ich liczbę oceniam na kilkaset firm. Nie mamy pełnych informacji, ponieważ część z nich korzysta z oferty dostępnej w chmurze obliczeniowej, która jest coraz bardziej popularna. W skali globalnej Atlassian ma już więcej klientów korzystających z oferty cloud niż klasycznego rozwiązania serwerowego. W Polsce nadal jednak bardziej popularny jest model tradycyjny.

Dla niektórych firm JIRA jest jednym z najważniejszych firmowych systemów, w którym podejmowane są często najważniejsze decyzje i w którym przechowywane są informacje kluczowe z punktu widzenia Klienta. Są klienci którzy korzystają z niej w obszarze IT, ale też w testach i biznesie obsługując np. procesy HR czy marketingowe.

Czy klienci decydują się także na rozwój rozwiązań Atlassian?

PD: Od wersji 4 JIRA umożliwia budowanie tzw. pluginów rozszerzających możliwości systemu. Kiedy producent zorientował się, że jest ich całkiem sporo na rynku, uprościł ich wykorzystywanie oraz stworzył Marketplace - sklep z którego można je pobierać. Część klientów korzysta z wielu takich dodatków, część tylko z takich produkowanych przez Atlassian, a część nie decyduje się na to wcale. Oceniamy jednak, że co drugi klient korzysta z płatnych pluginów.

My zaczęliśmy trzy lata temu. Stworzyliśmy prosty dodatek pod nazwą Condition Validator. Dzisiaj w Marketplace mamy już kilkanaście pluginów. Część z nich jest darmowa, bo chcemy dawać coś społeczności, a część jest płatna, bo tylko w takim modelu możemy je rozwijać i udoskonalać. Staramy się stale udoskonalać nasze produkty w oparciu o nasze doświadczenie i sugestie naszych klientów.

Atlassian Marketplace daje nam możliwość współpracy z Klientami, z którymi nie mielibyśmy kontaktu w inny sposób – takich jak na przykład: NASA , ONZ, IBM, Cisco, Visa, MasterCard, KPMG czy AVG.

Piotr Dorosz jest prezesem i założycielem firmy InTENSO.