Zintegrowane rozliczenia

Jeden z największych dystrybutorów energii w Polsce w maju br. zakończył trwające dwa lata wdrożenie centralnego systemu bilingowego. Operacja skomplikowana technologicznie i logistycznie nie spowodowała zakłóceń w sprzedaży energii klientom.

Zastosowany przez Grupę Tauron system bilingowy AUMS EDO jest jednym z największych tego typu systemów w Europie. Zastąpił 12 rozproszonych systemów źródłowych, z których do tej pory korzystała. Do nowego systemu przeniesiono w sumie dane 4,4 mln klientów wraz z trzyletnią historią. „Baza danych Grupy TAURON obsługuje około 5,4 mln klientów i jest największą na polskim rynku energetycznym – to również 3,5 TB danych i 4,6 mln faktur generowanych miesięcznie. Obsługa tak dużych wolumenów danych wymaga zastosowania technologii najwyższej, światowej klasy” – mówi Katarzyna Rozenfeld, wiceprezes zarządu TAURON Polska Energia ds. handlowych.

Pierwsze prace projektowe rozpoczęto w sierpniu 2012 r. System został dostosowany do wymagań firmy, tak że obejmuje wszystkie procesy związane z obsługą klienta, w tym m.in. umowy, rozliczenia, finanse, windykację, raportowanie oraz współpracę z elektronicznym Biurem Obsługi Klienta. Przedsięwzięcie podzielono na pięć etapów, z czego trzy zostały wykonane w ubiegłym roku, a dwa pozostałe w pierwszym półroczu 2015 r.

Zobacz również:

  • Energetyczna transformacja w Energa-Operator S.A.
  • Dlaczego warto aktualizować jądro systemu operacyjnego Linux?

Migracja w pięciu transzach

Dane klientów zostały przeniesione do AUMS EDO podczas pięciu transz migracyjnych, z których największa liczyła 1,2 mln klientów. „Podczas realizacji każdej transzy do systemu dodawanych było średnio kilkuset nowych użytkowników rozsianych w kilkunastu lokalizacjach, dziesiątki drukarek, ogromna liczba końcówek terminalowych i profili uprawnień” – mówi Tomasz Bendlewski, wiceprezes zarządu, dyrektor Pionu Energetyki i Gazownictwa w Asseco Poland. – „Ta ogromna operacja logistyczna była realizowana pod dużą presją czasu i wymagała pełnego zaangażowania obu stron”.

Podział procesu na części pozwolił m.in. na zminimalizowanie ryzyka zaburzenia obsługi klientów. Poza skalą przedsięwzięcia dużym wyzwaniem było również to, że dla każdej transzy dopuszczalny czas przestoju systemu produkcyjnego w trakcie rozruchu i migracji wynosił maksymalnie dwie doby. Dodatkowo podczas migracji, nawet w momencie rozruchu systemu, nie mogła być przerwana przedpłatowa sprzedaż energii. W związku z tym powstała baza pośrednia, która następnie została zsynchronizowana z bazą produkcyjną. W ciągu 48 godzin baza produkcyjna musiała zostać zasilona danymi średnio 800 tys. klientów. W tym czasie wykonywane były wszystkie zadania związane z konfiguracją i przygotowaniem systemu, tak aby po upływie wyznaczonego terminu w pełni podjął pracę.

Centralnie i kompleksowo

Na rynku energii, podobnie jak w innych dziedzinach gospodarki wzrasta konkurencja, a tym samym firmy starają się utrzymać dotychczasowych i zyskać nowych klientów dzięki lepszej obsłudze. „Klienci migrowanych obszarów zostali objęci unifikacją dokumentów, ujednoliceniem typów rozliczeń i procesów obsługowych, jak również uzyskali możliwość rozpatrzenia swoich spraw w każdym Punkcie Obsługi Klienta” – podkreśla Piotr Zawistowski, prezes zarządu TAURON Obsługa Klienta, spółki prowadzącej projekt w Grupie. - „Już obserwujemy znaczące korzyści wynikające ze scentralizowania danych, co ma znaczący wpływ na kompleksowość i jakość obsługi klientów.”

Skala i korzyści z wdrożenia

Największa baza bilingowa w polskiej energetyce i jedna z największych w Europie - 5,4 mln ppe;

Zakres funkcjonalny pokrywa wszystkie procesy dla obsługi klienta DO i SB;

Procesy są spójne i zintegrowane z systemem CIS;

Wielkość bazy danych: 3,5 TB;

5,4 mln aktywnych punktów rozliczeniowych w systemie;

Liczba użytkowników: 4000;

Liczba faktur rozliczeniowych miesięcznie: 1,3 mln;

Liczba faktur prognozowanych miesięcznie: 3,3 mln;

Łączna liczba faktur generowana miesięcznie przez system: 4,6 mln;

Liczba księgowanych wpłat miesięcznie: 2,6 mln;

Ilość procesów obsługi umów miesięcznie: 80 tys.;

Ilość dokumentów windykowanych miesięcznie: 2,9 mln;

Liczba komunikatów wymienianych z zewnętrznym systemem dystrybutora

(interfejs - centralna szyna wymiany danych) miesięcznie 400 tys.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200