Praca z pasją daje wyniki

Rozmowa z Joanną Kucharską, dyrektorem ds. HR i komunikacji, Sii

Firma Sii została wyróżniona w konkursie „AudIT” już po raz trzeci. Jak to się robi, by przez lata być tak cenionym przez pracowników?

Ogromną satysfakcję sprawia nam odbieranie tej nagrody co roku. To dowodzi, że słuchanie pracowników i konsekwentne działania przynoszą długofalowe rezultaty. Ciągle pracujemy na ten sukces, nie spoczęliśmy na laurach, co doceniają nasi pracownicy. Po każdym badaniu wszystkie opinie, także te krytyczne, przekazywane razem z wynikami badania AudIT, są dokładnie analizowane. Opracowujemy strategię zmian, które spełniają oczekiwania pracowników, i wdrażamy je, przez co stajemy się jeszcze lepszym miejscem pracy. Badanie konkursowe nie jest jedyną okazją dla pracowników do przekazania nam opinii. W Sii funkcjonuje otwarta komunikacja, więc opiniami można się dzielić na bieżąco. Wiemy jednak, że dla niektórych to trudne, dlatego ponad rok temu wprowadziliśmy cykliczne spotkania usprawniające w oddziałach, mamy też specjalne skrzynki, w których pracownicy mogą anonimowo złożyć wniosek czy zażalenie.

Zobacz również:

  • Idealne miejsce dla rozwoju pracowników

Wszyscy też zgodnie podkreślają, że jedną z najważniejszych cech wyróżniających Sii jest atmosfera pracy, entuzjazm i radość. Pracujemy z pasją, ale też lubimy się bawić. Sii Spirit to unikatowe zjawisko na rynku IT.

Jak najczęściej rekrutują Państwo nowych pracowników? Czy renoma dobrego pracodawcy pomaga w tym procesie?

Rekrutacja to jedno z naszych głównych wyzwań. W tym roku planujemy pozyskać z rynku ok. 2 tys. osób. Myślę, że z nagrodą, która potwierdza status Sii jako Najlepszego Miejsca Pracy IT w Polsce, będziemy jeszcze bardziej rozpoznawani wśród kandydatów do pracy.

Opinia dobrego miejsca pracy, ze wspaniałą atmosferą, jest cenna. Mamy szczęście, że tak swoim przyjaciołom i znajomym mówią o Sii pracownicy. Około 40% naszych rekrutacji to wynik programu rekomendacji. Poszukujemy również pracowników bezpośrednio, kontaktując się z nimi poprzez portale zawodowe, bierzemy udział w licznych targach pracy, organizujemy konferencje, konkursy, ale i korzystamy z tradycyjnych ogłoszeń o pracy. Obecnie nie należy zapominać o najważniejszym medium: forach społecznościowych. Sii ma swoje oficjalne profile na fb, linkedin, goldenline, youtube, pracuj.pl, twisterze. Za ich pomocą na bieżąco komunikujemy się ze wieloma użytkownikami.

Dużo się mówi o problemach i wyzwaniach, jakie dla pracodawców wiążą się z wejściem na rynek najmłodszego pokolenia Y. Czy młodzi ludzie tak bardzo różnią się od swoich starszych kolegów?

Nie postrzegamy tego jako problemu. Środowisko IT jest bardzo dynamiczne, rozwojowe. Cały czas pojawiają się nowe technologie, nowe języki programowania – do firmy wchodzą młodzi pasjonaci IT, ze swoją świeżością, ciekawością i z motywacją do pracy. Dobry pracodawca musi się do tego przystosować, ale zawsze tak było. Należy nauczyć się traktować to jako źródło siły, nie jako problem. Oczywiście, wiąże się to z wyzwaniami, ale pamiętajmy, że one nie stoją tylko przed nami, ale także przed tymi młodymi ludźmi.

Ogromną zaletą pokolenia Y jest to, że jego przedstawiciele mają oczekiwania, ale w przeciwieństwie do swoich starszych kolegów znacznie więcej mają otwartości i odwagi, żeby jasno je komunikować. A to podstawa dialogu, który prowadzi do satysfakcjonującego rozwiązania. Młodzi ludzie nie szeptają między sobą, że coś im nie pasuje, oni przychodzą do swojego szefa i otwarcie mówią, co by chcieli zmienić.

Jakie działania trzeba podjąć, by nowi, młodzi pracownicy szybko odnajdowali się w firmie, spełniali pokładane w nich nadzieje i czuli satysfakcję z wykonywanej pracy?

Trzeba być gotowym na otwartą, bezpośrednią komunikację. Należy traktować tych najmłodszych jako równoprawnego partnera, który nie ma naszego doświadczenia, ale ma świeże podejście, entuzjazm i nie ma dla niego rzeczy niemożliwych. Trzeba umiejętnie te osoby włączyć w prace zespołu. Kiedy nowicjusz dostaje doświadczonego opiekuna, potrafiącego mądrze nim pokierować, uczyć, powierzającego mu odpowiedzialne zadania, wtedy mamy dobrego pracownika, który chętnie dołącza do zespołu i staje się jego pełnoprawnym członkiem.

Jak wygląda dziś rynek pracy w sektorze IT, a jakie zmiany przyniesie najbliższa przyszłość? Czy organizacje staną wkrótce przed koniecznością zmian w systemie pracy, wynagradzania itp.?

Są dwa słowa, które pasują do rynku IT (i nie tylko) już teraz i myślę, że świat dalej będzie podążał w tę stronę. Są to: elastyczność i mobilność. Wszystko takie się staje i my, jako pracodawcy, także powinniśmy podążać za tym trendem, a nawet go wyprzedzać, kształtować. Mam tu na myśli elastyczne godziny pracy, elastyczne formy współpracy, pracę zdalną, mobilne systemy do pracy, elastyczne i mobilne zespoły, by można było z nich z łatwością tworzyć zespoły międzynarodowe. To niesie ze sobą ryzyko, ale ja, myśląc o tym, czuję przede wszystkim dreszczyk emocji, bo będzie jeszcze ciekawiej. Wierzę, że specjaliści IT też tak to postrzegają.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200