Droga w chmurze informacji

O potencjale biznesowym tkwiącym na styku systemów przetwarzania informacji i przemysłu motoryzacyjnego świadczy zainteresowanie projektami inteligentnych pojazdów ze strony wielu potentatów branży ICT.

Firma Intel pracuje w ramach specjalnego programu Intel In-Vehicle Solutions nad stworzeniem systemu operacyjnego dla inteligentnych pojazdów. System ten miałby służyć do zarządzania urządzeniami cyfrowymi znajdującymi się w pojeździe, pozwalać na komunikację i wymianę informacji z systemami zewnętrznymi, czy też ułatwiać integrację zasobów z urządzeń przenośnych pasażerów z rozwiązaniami zainstalowanymi w samochodzie (np. multimedia, smartfony, kalendarze i mapy itp.). Byłaby to kompletna platforma sprzętowo-programistyczna dostarczana producentom samochodów. Intel współpracuje przy tym projekcie z producentami takich marek, jak: BMW, Infiniti, KIA i Mercedes Benz.

Ambicją Intela jest również zbudowanie własnego pojazdu autonomicznego, który byłby konkurencją dla rozwiązania Google. Trwają prace nad stworzeniem prototypu inteligentnego samochodu Intela. Temu celowi miał służyć m.in. zakup firmy ZMP specjalizującej się w technologiach autonomicznych pojazdów. Założony został specjalny fundusz Intel Capital Connected Car Fund, którego zadaniem jest wspieranie badań nad rozwiązaniami dla inteligentnych samochodów.

Zobacz również:

  • Już wkrótce z samochodu będziemy mogli pracować jak z domu
  • Microsoft otwiera się na agencje rządowe - wszystko przez atak
  • Kolejny producent pojazdów EV wspiera standard ładowania Tesli

W kontakcie z kuchnią i warsztatem

Z kolei firma Panasonic nawiązała współpracę z Toyotą, by doprowadzić do połączenia systemów inteligentnego samochodu i inteligentnego budynku. Celem prowadzonych prac jest integracja systemu Toyota Smart Center z systemem Panasonic Cloud, odpowiedzialnym za kompleksową obsługę inteligentnych domów. Chodzi o to, by bezpośrednio z poziomu samochodowego kokpitu można było sterować zdalnie funkcjami różnych urządzeń domowych, np. zwiększyć temperaturę w salonie, zasłonić rolety w sypialni czy uruchomić w kuchni ekspres do kawy. Niektóre działania mogłyby być wykonywane również automatycznie. Na przykład, na podstawie odczytów z GPS system sam włączałby klimatyzację w chwili zbliżania się do domu.

Nad stworzeniem platformy teleinformatycznej umożliwiającej zdalną komunikację kierowcy z pojazdem za pomocą smartfona oraz automatyczną wymianę informacji między autem a siecią autoryzowanych warsztatów pracują wspólnie Volvo i Ericsson. Owocem kooperacji jest system Sensus Connect, który będzie montowany w skierowanym do seryjnej produkcji modelu Volvo V60 Plug-in-Hybrid. Będzie on umożliwiał kierowcy zdalne monitorowanie parametrów technicznych pojazdu oraz uruchamianie na odległość różnych urządzeń, m.in. klimatyzacji przed zejściem do auta w upalny dzień. Informacje o stanie wybranych podzespołów, np. zużyciu tarcz hamulcowych, będą mogły być automatycznie przekazywane z systemu w samochodzie do bazy danych autoryzowanego serwisu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200