Sztuczna inteligencja wspomaga biznes
- 24.09.2014
Stanusch Technologies pokazuje, jak można rozwinąć firmę, opracowując i wprowadzając zaawansowane technologie. Na razie korzysta z nich rynkowa awangarda, ale wszystko wskazuje, że popularność technologii będzie szybko rosła.
Wydanie Computerworld poświęcone prezentacji wyników konkursu Lider Informatyki 2014 można bezpłatnie pobrać w formacie PDF: Computerworld Lider Informatyki 2014.
Przykładem jest Zetkama, jeden z największych producentów armatury przemysłowej w Europie Środkowo-Wschodniej, z własną odlewnią żeliwa. Firma oferuje ponad 2000 wyrobów armaturowych. Wdrożona na jej firmowej stronie wyszukiwarka semantyczna współpracująca z Wirtualnym Doradcą ułatwia klientom znalezienie poszukiwanego produktu.
Czas wdrożenia: wrzesień 2013–marzec 2014
Szacunkowy koszt standardowego wdrożenia: 50 tys. zł.
Liczba osób zaangażowanych w projekt: 6
Zaawansowane technologie
Wyszukiwarka semantyczna wykorzystuje technologię InFind opracowaną przez Stanusch Technologies. Mechanizm InFind uwzględnia znaczenie tekstu i umożliwia wyszukiwanie dokumentów i informacji na bazie mechanizmów sztucznej inteligencji. Oprócz tego pozwala na zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi w języku naturalnym. System analizuje teksty znajdujące się w internecie, intranecie lub dokumenty zapisane w określonych zasobach firmowego systemu IT i wskazuje na fragmenty, które zawierają odpowiedź na zadane pytanie, słowa kluczowe wpisane przez użytkownika lub wyrazy o podobnym znaczeniu.
Zrealizowany przez zespół firmy Stanusch Technologies Wirtualny Doradca – EWA jest jednym z najbardziej zaawansowanych tego typu produktów na świecie. Posiada gigantyczną bazę wiedzy, obejmującą ponad 1,5 mln faktów. Współpracuje z pierwszą polską semantyczną wyszukiwarką internetową. Można go zintegrować z zewnętrznymi bazami danych.
Kolejnym rozwiązaniem opracowanym przez Stanusch Technologies jest Mobilny Doradca, awatar, z którym można porozumiewać się za pomocą mowy. Wymaga on jednak dostępności dostatecznie szybkiego łącza oraz zainstalowania specjalnego oprogramowania i nie został wdrożony w firmie Zetkama. Mobilny Doradca jest aplikacją przeznaczoną dla urządzeń mobilnych. Użytkownik może komunikować się z programem bez użycia klawiatury. Aby uzyskać informacje od Wirtualnego Doradcy, wystarczy wypowiedzieć pytanie, a program odpowie w języku naturalnym. Dodatkowo na ekranie wyświetlany jest tekst komunikatu.
Mobilna wersja Wirtualnego Doradcy może znaleźć zastosowanie praktycznie w każdej branży jako medium do udzielania informacji o ofercie, serwisie technicznym lub serwisie posprzedażowym, jako program edukacyjny czy narzędzie służące rozrywce. W zależności od profilu oraz potrzeb przedsiębiorstwa mogą wykorzystać technologię do tworzenia rozwiązań spełniających różne funkcje. Mobilny Doradca działa na urządzeniach wykorzystujących systemy operacyjne iOS lub Android.
Wdrożenie w Zetkama
Wdrożenie zrealizowane przez Stanusch Technologies w Zetkama trwało ok. sześciu miesięcy, a w jego przeprowadzenie zaangażowanych było sześciu pracowników firmy.
Wirtualny Doradca nie wymaga zmian lub rozbudowy systemu IT. Rozwiązanie działa na serwerach Stanusch Technologies, a po jego zainstalowaniu i uruchomieniu klient otrzymuje link z gotowym produktem, który jest umieszczany na firmowej stronie WWW. Koszt realizacji tego typu projektu zależy od wymagań użytkownika. Jak jednak mówi Aleksandra Gorzawska, dyrektor Biura Zarządu Stanusch Technologies, w przypadku standardowych wdrożeń cena oscyluje w granicach 50 tys. zł. O wartości tej technologii każdy może się przekonać. Warto wejść na stronę WWW firm takich jak Stanusch lub Zetkama i sprawdzić, jak działa to rozwiązanie.