Rozwój rynku usług IT z korzyścią dla dostawców i klientów
- 17.09.2014
Wyniki ankiety przeprowadzonej przez redakcję Computerworld dowodzą, że największymi beneficjentami coraz lepszej koniunktury na rynku teleinformatycznym będą usługodawcy IT.
Artykuł został opublikowany w wydaniu Computerworld nr.16 poświęconym analizie polskiego rynku usług IT. Przedstawiono w nim m.in. listę najważniejszych usługodawców działających na lokalnym rynku oraz zestawienie skatalogowanych grup usług.
Kompletną wersję PDF tego wydania można bezpłatnie pobrać tutaj.
Trendy kształtują usługi
Wspomniane we wstępie predykcje korespondują także z kierunkami, jakie wskazywali ankietowani przy okazji badania poprzedzającego raport Computerworld TOP200. Za trzy najważniejsze trendy w ciągu nadchodzącego roku respondenci uznali kolejno: mobilność (21% wskazań spośród 840 wskazań), cloud computing (20%) oraz bezpieczeństwo (14%). Wymienione tutaj kwestie, zwłaszcza cloud computing, wiążą się ściśle z rozwojem i popularyzacją usługowego modelu IT.
Od pudełek po usługi
Klasyczny model działania przedsiębiorstw w zakresie budowania własnej infrastruktury teleinformatycznej, polegający na utrzymywaniu całości sprzętu i aplikacji po stronie firmy, systematycznie ustępuje miejsca modelowi hybrydowemu, który uwzględnia dużą rolę zewnętrznych dostawców IT w funkcjonowaniu firmowej architektury IT. Zmiana ta sprzyja optymalizacji kosztów i redukcji koniecznych do niedawna inwestycji, których TCO (total cost of ownership) uniemożliwiał korzystanie z dobrodziejstw nowoczesnych systemów znacznej części małych i średnich przedsiębiorstw.
Jak widać na wykresie 2, nieco ponad połowa ankietowanych (55%) wskazała, że ich klientami są przede wszystkim duże firmy i korporacje. Zarazem firmy tej wielkości odpowiadają za ponad 2/3 pochodzących z usług IT przychodów respondentów. Wynikający z powyższego potencjał wzrostu po stronie firm z sektora MSP koresponduje z obserwacjami omawianymi podczas tegorocznej debaty towarzyszącej premierze raportu Computerworld TOP200.
Beneficjenci usługowego modelu IT
W odniesieniu do sektora małych i średnich przedsiębiorstw uczestnicy panelu wskazywali, że coraz śmielej inwestują one w rozwiązania teleinformatyczne, widząc w nich możliwość optymalizacji kosztowej swej działalności. Inwestycje te tłumaczono zmianami pokoleniowymi zachodzącymi w firmach zakładanych u progu transformacji ustrojowej, podkreślając zarazem skłonność do inwestowania w obszarach core businessu, co odróżnia MSP od pilnie strzegących swych danych dużych firm i korporacji.
Szybko rozwijający się wachlarz i rosnąca jakość usług IT oferowanych w modelu chmurowym oraz outsourcing IT pozwalają przypuszczać, że z perspektywy dostawców rola usług będzie rosła, a nadawać tempo ich rozwojowi będą w szczególności małe i średnie firmy, dla których usługowy model IT to szansa na wykorzystanie dobrodziejstw technologii dostępnych do niedawna jedynie dla dużych i zasobnych organizacji. Te ostatnie z kolei widzą potencjalne korzyści biznesowe z wynoszenia poza firmowe struktury powtarzalnych i niezwiązanych z wrażliwymi danymi elementów architektury IT.