Wspólne zadania
- 05.02.2014, godz. 09:00
Działy marketingu mają coraz nowocześniejsze narzędzia technologiczne, ale by efektywnie z nich korzystać, powinny współpracować z IT. Pojawia się też potrzeba zatrudniania w firmach nowych specjalistów – CMT – Chief Marketing Technologist.
Powstaje coraz więcej aplikacji do monitorowania reputacji firmy lub postrzegania marki w mediach społecznościowych. Pojawiają się też narzędzia do geolokalizacji i technologie zbliżeniowe pozwalające dostosować przekaz marketingowy do profilu społeczno-demograficznego, preferencji, historii zakupów i aktualnego miejsca przebywania odbiorcy kampanii. Obecnie to właśnie dział IT ma dostęp do narzędzi, które służą badaniu i rozpoznawaniu preferencji klientów. Im bardziej wyspecjalizowane narzędzia, tym lepiej, bo ich unikalność buduje przewagę konkurencyjną.
Zobacz również:
„Innowacyjność jest w obszarach, które są związane ze specyficzną dla danej firmy działalnością, tym, co może dać firmie przewagę. Jednak dostarczanie na rynek wyspecjalizowanych rozwiązań często związane jest z barierą wdrożenia. Twórca takiej technologii musi również być w stanie dostarczać usługi z nią związane, bo rynek nie daje czasu na wykształcenie tych umiejętności u integratorów. Dlatego też dostawcy stają się obecnie także dostarczycielami usług. To rozwiązanie jest wartościowe, jeśli zachowa swoją unikalność, więc nasze miejsce jest tam, gdzie możemy być liderem w zakresie tworzenia i obsługi nowych rozwiązań” – mówi Artur Kamiński, Country Cloud Business Manager w HP Polska.
Najlepsze kampanie przygotowywane są we współpracy działów IT i marketingu. Zapotrzebowanie na określone kompetencje łączące w sobie wiedzę z dziedziny technologii i marketingu sprawiło, że w firmach pojawiają się nowi specjaliści. Według badań Gartnera z marca 2013 r. blisko 70% firm zatrudniało pracownika mającego specyficzną wiedzę – Chief Marketing Technologist – czyli osobę działającą na pograniczu kompetencji dyrektora marketingu i dyrektora IT. Jest to osoba, która dobrze zna techniki i technologie marketingowe, potrafi wykorzystać ich potencjał do zdefiniowania rynków oraz zależy jej na zainteresowaniu, pozyskaniu i utrzymaniu klienta. Najczęściej jej praca dotyczy takich obszarów, jak: systemy marketingowe, pozyskiwanie i analiza danych, social media, platformy mobilne, sieci reklamowe i strona www. W 80% są to pracownicy podlegający dyrektorom marketingu. Potrzeba nowej roli w firmie wynika z faktu, że wyniki marketingowe są coraz bardziej zależne od technologii.
Dziś widać, jak bardzo blisko siebie znalazły się marketing i IT, współpraca obu działów przynosi korzyści w zakresie efektywniejszego oraz szybszego wprowadzania produktów i usług na rynek, lepszej ich promocji, lepszej jakości. Dodatkową korzyścią jest to, że projekty mogą być realizowane z obu budżetów.