Dobry pomysł na IT
- 03.02.2014, godz. 08:30
Globalny rynek outsourcingu IT rozwija się wolniej niż parę lat temu. Outsourcing pozostanie jednak świetnym rozwiązaniem do obsługi powtarzalnych procesów.
Połowa firm w naszym kraju, jak wykazało tegoroczne badanie Ipsos, systematycznie korzysta z usług firm outsourcingowych, a kolejne 7% planuje to zrobić w niedalekiej przyszłości. Po rozwiązania Business Process Outsourcing najczęściej sięgają w Polsce przedsiębiorstwa z branży ubezpieczeń (90%), bankowości i finansów (77%) oraz telekomunikacji i mediów (70%). Te sektory dominowały także w dwóch poprzednich badaniach (2010 r. i 2008 r.). Największe zmiany zaszły w branży handlowej i dystrybucyjnej. Obecnie aż 75% respondentów z tego segmentu deklaruje systematyczne korzystanie z usług outsourcingowych, a 16% firm z branży telekomunikacyjnej i mediów planuje rozszerzyć zakres powierzanych im usług. Najwięcej nowych firm sięgających po rozwiązania zewnętrzne jest w sektorze reklamy i wydawnictw (17%). Jako główna zaleta korzystania z takiego modelu dostarczania informatyki wymieniana jest oszczędność czasu. Redukcja kosztów znalazła się dopiero na miejscu trzecim, za coraz istotniejszym dostępem do nowoczesnych technologii. W ciągu najbliższych lat po rozwiązania w modelu outsourcingu będzie sięgać coraz więcej firm z sektora MŚP. Jest to dla nich sposób na rozwijanie biznesu bez dużych nakładów kapitałowych, gdyż rosnąca złożoność środowisk informatycznych sprawia, że dla małych i średnich przedsiębiorstw staje się zbyt trudne i zbyt kosztowne budowanie ich w modelu in-house. Outsourcing umożliwia im dostęp do najnowszej technologii i wiedzy eksperckiej.
Zobacz również:
- Cyfrowa transformacja z AI - co nowego na Google Cloud Next 24
- Cisco i Microsoft transmitują dane z prędkością 800 Gb/s
- Outsourcing zbudowany na partnerstwie
Oddać, nie oddać
Choć teoretycznie outsourcować można wszystko, modelu całkowitego powierzenia firmowej informatyki w ręce firm zewnętrznych nie ma i nie będzie, a jeśli już, to na zasadzie wyjątku.
Są branże, w których wydzielenie usług na zewnątrz jest niemożliwe ze względów na regulacje prawne i branżowe, choć nieraz outsourcing mógłby zdecydowanie usprawnić ich działanie. „Formuła outsourcingu pozwoliłaby poprawić efektywność i zmniejszyć koszty biur maklerskich, które nie są dużymi przedsiębiorstwami. Ale one tego zrobić nie mogą, bo nadzorca wymaga, by pełna odpowiedzialność przeszła na stronę firmy świadczącej usługi. Ten element zmniejsza konkurencyjność naszych biur maklerskich. KNF dostrzega problem i nad nim pracuje, to jest kwestia zmian procesów legislacyjnych, które muszą trwać” – mówi Dariusz Kułakowski, członek zarządu GPW SA.
Przedsiębiorstwa wolą także pozostawić u siebie procesy kluczowe dla ich core businessu. Najczęściej przekazują procesy powtarzalne, takie jak back office, co daje efekt oszczędności i pozwala skupić się na głównej działalności. Na świecie obserwowany jest obecnie trend zwiększania usług in-house, względem tych oddanych w outsourcing. Według Forrester Research zaczynają zmieniać się proporcje korzystania z usług outsourcingu. Obecnie regułą jest 80 na 20, czyli 80% środowiska informatycznego jest oddawane w outsourcing, 20% pozostaje w organizacjach. Tendencja ta będzie się zmieniać na korzyść środowisk wewnętrznych. Forrester prognozuje, że niedługo współczynnik ten wynosił będzie 70/30. Chociaż w praktyce całkowite pozostawienie w firmie pewnych danych jest iluzoryczne. „Dane, często wrażliwe, są wyprowadzane z firm, a zarząd nawet o tym nie wie. W 2013 r. przeprowadziliśmy badanie, które pokazało nam, że niemal 30% pracowników biurowych dane firmowe przechowuje poza firmą (np. na Dropboxie)” – mówi Piotr Fąderski, Country Manager na Polskę w VMware. Forrester uważa także, że usługi oddane na zewnątrz powinny być zakupione u lokalnych dostawców. Gwarantuje to firmom poczucie większego bezpieczeństwa i lepszej komunikacji z outsourcerem oraz spełnienie aspektów prawnych.