Najlepsze wdrożenia w chmurze

Finaliści konkursu Best in Cloud udowadniają, że organizacje w kreatywny sposób wykorzystają możliwości, jakie stwarza cloud computing.

Polskie Linie Lotnicze LOT wygrały konkurs Best in Cloud, który towarzyszył konferencji Computerworlda o tej samej nazwie. Zwycięzcę wybrali w głosowaniu uczestnicy konferencji spośród sześciu firm zakwalifikowanych przez jury do finału: prezentacji swoich wdrożeń w trakcie wydarzenia. Obok LOT w ten sposób wyróżniono pięć zgłoszeń: Rainbow Tours, Trakcję SA, piLab, Concordię Ubezpieczenia oraz Fundację WWF. Są to podmioty z różnych branż, które na bazie modelu chmury zbudowały dojrzałe, nowoczesne usługi, uzyskując poprawę efektywności i konkurencyjności. Wspólną cechą wszystkich studiów przypadku jest krótki czas wdrożenia i szybkość uruchamiania nowych usług. Nawet firmy, które nie utrzymują działów IT, mogą dzięki chmurze korzystać z rozwiązań, jakie w modelu on-premise pozostawałyby poza zakresem ich możliwości.

LOT w chmury

Najlepsze wdrożenia w chmurze

Zwycięzcy konkursu (od lewej): Paweł Westfalewicz, główny architekt systemów IT, PLL LOT; Hanna Zalewska, specjalista e-commerce, PLL LOT

Zwycięzcą konkursu Best in Cloud zostało przedsiębiorstwo PLL LOT, nagrodzone za nowatorskie na polskim i europejskim rynku rozwiązanie oparte na usługach cloud Amazon Web Services. Polskie Linie Lotnicze LOT to jedna z najstarszych linii lotniczych na świecie, działa od 1929 r.

Przewoźnik chciał zwiększyć udział własnego elektronicznego kanału sprzedaży i obsługi podróżnych poprzez umożliwienie zakupu biletów, dostępu do informacji o lotach oraz dokonanych rezerwacjach. Aby ten cel osiągnąć, potrzebna była przebudowa portalu internetowego, który nie zapewniał odpowiedniej wydajności. W warunkach dużego obciążenia ruchem użytkowników wynikającego z sezonowych pików i z cotygodniowych promocji biletów w wybranych kierunkach występowały problemy z dostępnością serwisu w dotychczasowej realizacji. Dodatkowo pojawiła się konieczność udostępniania usług w formie mobilnej. W epoce smartfonów i tabletów sprzedaż i obsługa w kanale mobilnym jest coraz istotniejszą częścią strategii sprzedażowej – klienci oczekują takiej funkcjonalności.

LOT podjął więc decyzję przeniesienia całego swojego portalu wraz z towarzyszącą mu warstwą usługową i aplikacjami mobilnymi do architektury cloud.

Rozwiązanie zrealizowano na bazie usług świadczonych przez Amazon Web Services, z wykorzystaniem udostępnianych usług systemowych, infrastrukturalnych i sieciowych. W czerwcu 2013 r. LOT przystąpił do projektowania funkcjonalności i architektury nowego serwisu. Opracowano rozwiązanie w architekturze cloud, obejmujące portal kliencki, szynę usługową oraz system zarządzania treścią, uzupełnione przez aplikacje mobilne na systemy iOS i Android, co poszerzyło grupę odbiorców nowego rozwiązania. Od momentu uruchomienia nastąpiło już 1000 pobrań aplikacji mobilnych.

Usługi biznesowe oraz mobilna część portalu i aplikacje mobilne zostały wdrożone już pod koniec sierpnia 2013 r., zaś nowy portal LOT.com miał premierę 11 października. Odniesione podstawowe korzyści to zwiększona konwersja sprzedaży – zarówno ze sprzedaży zwykłej, jak i promocyjnej, w której LOT.com jest w stanie obsłużyć wielokrotnie wyższą liczbę klientów bez narażania się na utratę wpływów z powodu niedostępności systemów rezerwacyjnych, promocje dostępne są dla wszystkich odwiedzających lot.com, bez względu na liczbę odsłon. Przeprojektowany serwis kliencki pozwala na rezerwacje biletów z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie. Dodatkowe korzyści to możliwość gromadzenia i przetwarzania danych na temat zachowań klienckich, budowanie dalszych rozwiązań na bazie architektury usługowej i dostarczone już funkcjonalności oraz gotowość do rozbudowy rozwiązania o dalsze segmenty sprzedażowe i usługowe. Koszty infrastruktury i utrzymania – dzięki „Pay as you go” – obniżone zostały do kilku tysięcy dolarów miesięcznie.

Najlepsze wdrożenia w chmurze

Laueraci konkursu Best in Cloud (od lewej) : Bartosz Kolasa, product manager, piLAB; Paweł Przeorek, specjalista ds. marketingu, piLAB; Rafał Roszak, dyrektor marketingu, Beyond.pl; Marcin Kmetko, dyrektor Biura Infrastruktury IT, Concordia Ubezpieczenia; Krzysztof Rydel, koordynator ds. marketingu i fundraisingu, WWF Polska; Hanna Zalewska, specjalista e-commerce, PLL LOT; Paweł Westfalewicz, główny architekt systemów IT, PLL LOT; Grzegorz Błażewicz, prezes, SALESmanago Marketing Automation; Michał Jaworski, dyrektor eCommerce, Rainbow Tours; Krzysztof Wykręt, juror konkursu Best in Cloud

Finaliści konkursu

Polisy z chmury – Concordia Ubezpieczenia

Firma z branży ubezpieczeniowej Concordia Ubezpieczenia działa na polskim rynku od 1997 r., ma dużą sieć sprzedaży i współpracuje z ponad 450 bankami spółdzielczymi. Aby usprawnić pracę agentów terenowych i skrócić czas zawierania umów ubezpieczeniowych, wdrożyła System Obsługi Sprzedaży Rubinet pracujący na podstawie prywatnej chmury obliczeniowej. Partnerem wdrożenia została firma beyond.pl., system jest też przez nią zarządzany. Model biznesowo-technologiczny chmury prywatnej stworzony dla Concordii, firmy niewielkiej, ale dynamicznie się rozwijającej, pozwolił na zachowanie najwyższych standardów w zakresie dostępności i bezpieczeństwa. Chmura rozwiązywała problemy związane z trudną do określenia estymacją potrzebnej mocy obliczeniowej. Skalowalność i elastyczność chmury pozwoliły zniwelować ryzyko zbyt małej lub zbyt dużej infrastruktury i obniżyć o 40% koszty początkowe. Z Rubinetu korzysta obecnie 1558 pośredników, a Concordia Ubezpieczenia sprzedała za jego pośrednictwem ponad 150 tys. polis. W systemie zawieranych jest ok. 500 polis dziennie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200