Drukowanie 3D w przemyśle

Elastyczność wytwórcza maszyn staje się w coraz większym stopniu elastycznością informacyjną. Jedną z technologii o szczególnie wysokiej dynamice jest drukowanie przestrzenne 3D.

Drukowanie 3D w przemyśle

Nowoczesny marketing, a zatem i handel nie istnieją bez reklamy. W sferze przedsiębiorczości podobną rolę dźwigni odgrywa innowacyjność. Mamy tu do czynienia z podejściem umożliwiającym podnoszenie poziomu konkurencyjności firmy na rynku. Praktyka pokazuje, że działania innowacyjne powiązane są z niepewnością co do efektów inwestycji, jednak ryzykiem można zarządzać, a więc je minimalizować i być przygotowanym do przeciwdziałań. Natomiast o wiele większym zagrożeniem dla przedsiębiorstwa jest ignorowanie nieustannego postępu technicznego. Ważne jest zatem pytanie: jakie trendy innowacyjne mogą być istotne już w bliskiej przyszłości. Oznacza to konieczność identyfikowania stanu istniejącego na trzech poziomach: strategicznym, taktycznym i operacyjnym (tab.1).

Przedsiębiorstwo i społeczeństwo informacyjne

Informacyjność społeczeństwa istnieje od początku formowania się jego struktur. Członkowie społeczeństwa zawsze się ze sobą porozumiewają, a więc wymieniają informacje (np. werbalnie). Współczesne rozumienie tego fenomenu oznacza, że społeczeństwo informacyjne tworzy sieć maszynowych danych, stających się podstawowym dobrem gospodarczym. Mówimy tu zatem o trzech powiązanych kryteriach charakteryzujących takie społeczeństwo:

a) sieciowość (networking), czyli powiązania integrujące globalnie struktury lokalne, dążące do wszechsieci (evernet);

b) maszynowość informacji, tzn. jej różne nośniki, które przyjmują obecnie

postać informatyczną (multimedialną);

c) znaczenie informacji w społeczeństwie, zwłaszcza w gospodarce.

Drukowanie 3D w przemyśle

Usytuowane w takim środowisku przedsiębiorstwo nowego typu, które możemy nazwać informacyjnym, cechuje się efektywnością zależną od komputerowego wspomagania przetwarzania danych. Zarządzanie takimi firmami powinno zatem uwzględniać rozwój wirtualizacji, tj. zastępowania materii informacją. Wymienione czynniki znane już były wcześniej, ale obecnie nabierają dynamiki – wystarczy choćby wskazać na postępującą „digitalizację materii“ w sferze wytwórczo-logistycznej (systemy ERP, radiotykietki RFID). Ten typ inteligentnej organizacji określają następujące elementy:

- znaczenie aktywów niematerialnych z kapitałem ludzkim na czele (intangible assets);

- zanik podziału przedsiębiorstwo–otoczenie (elastyczność granic tych obszarów);

- spadek znaczenia procesowego trybu pracy na rzecz projektowego;

- eskalacje szybkozmiennych wymagań rynkowych;

- prosumpcja (produkcja–konsumpcja);

- koopetycja (współkonkurencja) w skali globalnej oraz koautomiczność

(autonomiczna kooperacja) w skali lokalnej;

- narastanie złożoności systemów prowadzące do modeli zdeterminowanego

chaosu (turbulencje);

- multiwymiarowość środowiska polityczno-prawnego i społeczno-kulturowego.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200