Unified Communications – przepis na migrację

Rozwiązania Unified Communications cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Dobrze zaprojektowany system UC może całkowicie zmienić postrzeganie firmy przez klientów i pozytywnie wpłynąć na codzienną pracę. Wdrożenie musi być jednak przeprowadzone z uwzględnieniem najlepszych praktyk, a pracownicy powinni mieć dostęp do cyklu szkoleń. Wciąż największą wadą kompletnych rozwiązań UC jest koszt posiadania i eksploatacji.

Brak jednolitego standardu definiującego systemy ujednoliconej komunikacji sprawił, że jeszcze kilka lat temu były one traktowane jako mniej lub bardziej udany chwyt marketingowy producentów. Rozwój sieci i rozwiązań opartych na IP spowodował jednak, że obecnie wiele firm używa w swojej codziennej działalności przynajmniej kilku elementów UC.

Przypomnijmy, że w ujęciu promocyjnym narzędzia Unified Communications określane są jako najbardziej zaawansowany sposób komunikacji IP, w pełni wykorzystujący zalety płynące z powszechnej dostępności globalnej sieci. Do ich cech wspólnych należy zaliczyć takie funkcjonalności, jak: rozszerzona prezentacja numeru oraz tożsamości osoby dzwoniącej (na telefonie, komputerze), telekonferencje, wideokonferencje, komunikacja typu IM (Instant Messaging), integracja z zasobami sieciowymi (strony WWW, przesyłanie danych), Unified Messaging (poczta głosowa, elektroniczna, faksy), mobilność, rozwiązania IVR (Interactive Voice Response), aplikacje pracy grupowej (udostępnianie dokumentów, ekranu), integracja z systemami TDM (PABX, ISDN itp.).

Ze względu na złożoność kompletnych systemów Unified Communications, proces ich wdrażania jest dość skomplikowany i – jak pokazują przykłady wielu, szczególnie mniejszych przedsiębiorstw – nie zawsze potrzebny. Często wystarczy wykorzystać tylko niektóre elementy UC, by całkowicie zmienić komunikacyjne oblicze spółki.

Popyt na rozwiązania Unified Communications jest trudny do precyzyjnego określenia, przede wszystkim ze względu na brak konkretnego standardu i mnogość dostawców, oferujących zestawy komunikacji IP. Klienci, którzy zdecydują się na rozbudowanie własnej infrastruktury telekomunikacyjnej, powinni mieć na uwadze, że decydując się na połączenie rozwiązań pochodzących od kilku producentów, mogą narazić się na problemy z kompatybilnością aplikacji i sprzętu.

Chcąc zachęcić firmy do inwestowania w systemy Unified Communications, eksperci i dostawcy powołali do życia Unified Communications Interoperability Forum (UCIF). Ta ciekawa inicjatywa non profit, zrzeszająca m.in. Polycom, HP, Juniper Networks, Microsoft, Logitech, obchodziła w tym roku trzecią rocznicę powstania. W tym czasie znacznie poszerzono zakres działalności UCIF. Obecnie specjaliści pracują nad promowaniem i pomaganiem we wdrażaniu protokołu IPv6, który pośrednio może pozytywnie wpłynąć również na dostępność rozwiązań Unified Communications.

Podstawowym zaleceniem ekspertów zajmujących się problematyką prawidłowej instalacji i eksploatacji systemów UC jest skorzystanie z usług doświadczonych integratorów. Często nie są oni powiązani tylko z jednym producentem, mają wyspecjalizowaną kadrę i mogą zaoferować optymalne rozwiązanie, również pod względem cenowym. Producenci promują zwykle całościowe systemy UC, których potencjał może być niewykorzystywany w małych i średnich firmach.

Producenci walczą o klienta

Rozwiązania Unified Communications mogą stanowić lukratywny biznes dla największych graczy na rynku, szczególnie, gdy weźmie się pod uwagę segment korporacyjny. W najnowszym magicznym kwadrancie Gartnera (lipiec 2013 r.) sektor liderów tworzą: Cisco, Microsoft, Avaya i Siemens Enterprise Communications. Blisko dołączenia do tej czwórki są: NEC, IBM, Alcatel-Lucent i Huawei. Za wizjonera komunikacji UC, specjaliści Gartnera uznali spółkę Mitel. Wśród graczy niszowych wymieniono zaś: Interactive Intelligence, ShoreTel, Aastra Technologies, Toshiba.

Periodycznie publikowany magiczny kwadrant zbiegł się w tym roku ze zmianami w definiowaniu systemów UC przez Gartnera. Głównym przeznaczeniem Unified Communications ma być zwiększenie produktywności pracowników oraz usprawnienie realizacji procesów biznesowych. Według analityków firmy badawczej, narzędzia UC (aplikacje i sprzęt) to takie, które po połączeniu i integracji wielu elementów sprostają tym dwóm założeniom.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200