Dziesięć kluczowych rozwiązań dla firm w iOS 7

Funkcjonalności, które pojawiły się w wersji beta iOS 7, świadczą o tym, że nowy system operacyjny na iPhone’a przygotowano z myślą o użytkownikach korporacyjnych.

Na dorocznej konferencji deweloperów WWDC 2013, podczas prezentacji iOS7, Craig Federighi, szef oprogramowania Apple’a, poinformował, że iOS7 SDK (Software Development Kit), czyli zestaw narzędzi dla programistów niezbędny do tworzenia aplikacji korzystających z danej biblioteki pod określony system, obsługiwał będzie ok. 1500 API (Application Programming Interface), czyli sposobów, w jaki programy komunikują się między sobą.

Eksperci z Solstice Mobile, sprawdzający programistyczne interfejsy aplikacyjne iOS7 pod katem rozwiązań ułatwiających pisanie aplikacji korporacyjnych na najnowszą wersję mobilnego systemu operacyjnego z Cupertino, wskazali nowości, które zasługują na szczególną uwagę. Wśród nich znalazły się funkcje: Activation Lock, blokująca zagubione/skradzione urządzenie; Single Sign-On, upraszczająca logowanie do wielu aplikacji równolegle; iBeacon, umożliwiająca łączenie iPhone’a z innymi urządzeniami poprzez Bluetooth 4.0 w trybie M2M (machine-to-machine).

"Ze wszystkich platform wspieranych przez Solstice Mobile, iOS na iPada jest najważniejszą i najbardziej interesującą z punktu widzenia klientów. Obsługujemy ponad 20 firm z listy Fortune 500, które zatrudniają dziesiątki tysięcy pracowników mających równie wielu klientów, a wszyscy skupiają uwagę na iOS" - mówi J. Schwan, prezes Solstice Mobile. "Nic nie stwarza takiego zainteresowania klienta korporacyjnego jak iPad. iOS wciąż króluje" - dodaje.

Na razie beta iOS7 jest dostępna tylko na iPhone, ale Craig Federighi zapewnia, że wersja na iPada wkrótce się pojawi. Finalna wersja nowego, mobilnego systemu operacyjnego będzie dostępna na jesieni tego roku.

Podczas prezentacji na WWDC nie podkreślano użyteczności iOS7 dla klientów korporacyjnych. Te informacje można było znaleźć na stronie internetowej Apple’a: "iOS oferuje wiele funkcjonalności ułatwiających adaptację urządzeń Apple do korporacyjnych środowisk IT. Funkcje takie jak lepsza ochrona prywatnych i służbowych danych, zarządzanie licencjami aplikacji, łatwa integracja z MDM (Mobile Devices Management), bezprzewodowa konfiguracja aplikacji, wsparcie jednorazowego logowania (Single Sign-On) i standardowa ochrona danych dla zewnętrznych aplikacji".

W iOS7 niektóre z innowacji są unikatowe, ale wiele jest odpowiedzią na funkcjonalności dostępne już na Androida, takie jak centrum kontroli (Control Center), pozwalające użytkownikowi na szybkie przełączanie ekranów w celu włączenia WiFi albo trybu samolotowego.

Prezentujemy 10 najważniejszych funkcjonalności iOS7, które mogą okazać się kluczowe dla użytkownika korporacyjnego.

1. Korporacyjny pęk kluczy (Single Sign-On)

Użytkownik loguje się raz i następnie jest autoryzowany we wszystkich korporacyjnych aplikacjach i usługach. To duża zmiana, dziś użytkownicy logują się do każdej aplikacji czy usługi oddzielnie. Wiele platform do zarządzania mobilnymi systemami pozwala na tego typu logowanie, Według J Swana możliwość jednokrotnego logowania się z poziomu iOS znacznie ułatwi pracę nie tylko użytkownikom, lecz także deweloperom aplikacji.

"Wciąż to przeszukujemy. Powiedzmy, że loguję się z iOS7 do jednej aplikacji, dajmy na to, CRM, i następnie gładko przeskakuję do aplikacji śledzącej zamówienia, bez konieczności odrębnego logowania. To znacznie ułatwia życie" - mówi Schwan. "Dziś muszę się po kolei logować do każdej aplikacji z osobna, co jest kłopotliwe" - dodaje.

"Funkcjonalność Single Sign-On jest zgodna z priorytetem Apple ‚mobile first’ oraz ukłonem w stronę zastosowań korporacyjnych" - twierdzi Schwan.

Zdaniem Jacka Golda, analityka z J. Gold Associates, niesie to ze sobą zwiększone ryzyko utraty wrażliwych danych: kradzież hasła da złodziejom dostęp do szeregu aplikacji, nie tylko jednej. "Jednorazowe logowanie oznacza także to, że Apple przejmuje kontrolę nad danymi niezbędnymi do logowania, co dotychczas pozostawało w gestii dostawcy aplikacji" - mówi Gold. "Czy jako dostawca aplikacji chcę, by Apple monitorowało wszystkie przypadki logowania do mojej aplikacji? To cień Wielkiego Brata".

2. Blokowanie aktywacji

W przypadku zagubienia lub kradzieży urządzenia, iOS nie zezwoli na jego aktywację bez podania nazwy użytkownika i hasła do usługi iCloud. "W świecie BYOD ta funkcja nieco zmniejszy strach CIO, związany z ryzykiem wycieku danych w przypadku utraty urządzenia" - przekonuje Schwan.

3. VPN dla aplikacji

Ta funkcja pozwala użytkownikowi otworzyć bezpieczną sesję VPN dla każdej aplikacji. Nie trzeba będzie, tak jak jest obecnie, zestawiać i konfigurować jej ręcznie, z poziomu menu ustawień urządzenia.

Wiele prywatnych aplikacji nie wymaga połączenia VPN. Wydzielony tunel sieciowy jest postrzegany jako bezpieczniejszy. Dzięki nowej funkcji, aplikacje nie wymagające VPN będą działały poza tunelem. "Powiedzmy, że użytkownik otwiera aplikację CRM, która wymaga bezpiecznego połączenia VPN. Aplikacja działa w bezpiecznym tunelu, a użytkownik będzie mógł równocześnie zajrzeć na Facebooka czy użyć jakiejkolwiek innej aplikacji blokowanej dotąd przez korporacje z powodu braku wymogu VPN. I nie zakłóci to bezpiecznego połączenia aplikacji CRM. To jest ukłon w stronę korporacyjnych strategii BYOD" - przekonuje Schwan.

4. AirDrop dla aplikacji - udostępnianie plików

Ułatwienie dla deweloperów: w najnowszej wersji iOS będą oni mogli dodawać tę funkcję w swoich aplikacjach. Pozwala ona na bezprzewodowe udostępnianie kontentu (plików, dokumentów) z poziomu aplikacji. Do tej pory AirDrop był dostępny na platformie OSX.

AirDrop działa przy użyciu Bluetooth oraz WiFi, co zwiększa zasięg, w którym można dzielić się plikami. NFC, które spełnia tę funkcję w Android Beam, ma znacznie mniejszy zasięg.

Przydatne w AirDropie jest to, że pozwala na dzielenie się zdjęciami, wskazówkami i kontaktami w ramach aplikacji. "Aplikacja korporacyjna prezentująca określone wyniki, zestawy danych pracownikom firmy może wykorzystywać AirDrop do wykrycia wszystkich znajdujących się w danej chwili w pobliżu, powiedzmy, w sali czy pokoju. Wszyscy w tym samym momencie otrzymują niezbędne dane. Jest to nie tylko wygodne, ale także doświadczenie użytkownika (UX). Przykład zastosowania tej funkcji: Doradcy finansowi mogą wykorzystywać udostępnianie poprzez AirDrop, by prezentować klientom portfolio swoich usług bezpośrednio z iOS na iOS, za pomocy jednego czy dwóch dotknięć. Pozwala to na szybkie udostępnianie zestawu danych dla konkretnego odbiorcy bez konieczności wyjścia z używanej aplikacji" - mówi Schwan. "Dane przypisane do konkretnej aplikacji zostaną rozpoznane przez aplikację odbiorcy. To oznacza też, że tylko dane rozpoznawane przez konkretną aplikację będą mogły zostać przesłane" - dodaje.

AirDrop może okazać się lepszy niż Android Beam - twierdzi Schwan. Oznacza to też, że Apple wciąż nie musi wspierać NFC. Być może w przyszłości Apple wykorzysta tę technologię do płatności mobilnych, ponieważ jest bezpieczna.

"Apple wciąż omija NFC. AirDrop w iOS7 jest spójny z ich dotychczasowym podejściem. Wygląda na to, że NFC wciąż nie znajduje się na liście strategicznie ważnych technologii dla Apple. NFC jest ważną technologią z punktu widzenia nadchodzącej rewolucji M2M (machine-to-machine), lecz Apple na razie wciąż się nią nie zajmuje. Klienci Solstice Mobile proszą o NFC na wszystkie dostępne urządzenia i platformy, łącznie z iOS. Pojawiają się także zapytania o aplikacje wykorzystujące NFC. Strategia Apple w zakresie płatności opartych na NFC na razie pozostaje tajemnicą" - mówi Schwan.

"Jak wiadomo, sieci bezprzewodowe nie są zbyt bezpieczne" - twierdzi Jack Gold, niepokojąc się o bezpieczeństwo danych przesyłanych za pomocą AirDropa.

5. Wielozadaniowość API (Multitasking)

Począwszy od iOS7, deweloperzy będą mogli pisać aplikacje, które aktualizują swoją zawartość podczas działania w tle. Ta funkcjonalność spotkała się z uznaniem publiczności podczas WWDC. To znacznie poprawi komfort pracy użytkownika, który będzie mógł przeskakiwać pomiędzy aplikacjami podczas ich aktualizacji.

"To może okazać się kluczowe dla zastosowań korporacyjnych, ponieważ użytkownicy często muszą korzystać z przynajmniej dwóch aplikacji na raz. Jeeśli to jest źle zrobione, może być zabójcze dla baterii. O tym przekonamy się wkrótce" - mówi Gold.

6. Przeglądanie komentarzy w plikach PDF

Ta funkcja pozwala na przeglądanie adnotacji w plikach PDF bez konieczności użycia zewnętrznego czytnika takich plików. To znacznie ułatwi życie użytkownikom korporacyjnym.

7. Centrum kontroli

Wszystkie istotne dla użytkownika przyciski (np. airplane mode) będą łatwo dostępne w jednym miejscu. Android umożliwia to od dłuższego czasu.

8. iBeacons

iOS7 umożliwia współpracę iUrządzeń z przekaźnikami niskopoziomowych danych lokalizacyjnych, nawet jeśli w danym miejscu (np. w biurze) nie ma systemu lokalizacyjnego. Działa to przy użyciu Bluetooth 4.0 i może służyć do otwierania drzwi czy zapalania światła. Samo pojawienie się w danej lokalizacji zaktywuje czujniki. "To pozwoli na automatyzację procesów i komunikację urządzeń znajdujących się w pobliżu bez zlecania ich wykrycia" - mówi Schwan. Zasięg Bluetootha wynosi zazwyczaj siedem metrów.

Zdaniem Golda, iBeacons jest funkcją potencjalnie atrakcyjną, lecz nie rewolucyjną. Podobne zastosowania wykorzystywały Bluetooth i WiFi, ale nie okazały się bardzo przydatne.

9. Poszerzony MDM

W prezentacji iOS7 pojawiła się wzmianka o łatwej współpracy iUrządzeń z systemami MDM (Mobile Device Management). Apple nie zdradziło wielu szczegółów. Nie jest jasne, jaką strategię przyjmie Apple: czy dostarczy część albo cały MDM, czy może będzie obsługiwać istniejące połączenia MDM, a może jedno i drugie.

Zdaniem Golda, to znacznie ułatwi życie korporacjom korzystającym z iOS7. Może okazać się także groźne dla dostawców rozwiązań MDM.

10. Głosowe FaceTime

Podczas prezentacji iOS7 Federighi wspomniał o możliwości czatu głosowego, jaki oferuje FaceTime oparty na WiFi.

Gerry Purdy, analityk MobileTrax, uważa, że ta funkcja któregoś dnia może konkurować ze Skype. "Po raz pierwszy połączenia głosowe pomiędzy urządzeniami z iOS będą naprawdę darmowe i naprawdę łatwe. Będzie je można wykonywać z pominięciem abonamentu u operatora komórkowego. Wielu użytkowników Apple będzie z tego korzystać i ich konsumpcja płatnych minut spadnie. Nastąpi dalsza migracja do taryf internetowych" - twierdzi.

Pomimo że jest to korzystne głównie z punktu widzenia klienta prywatnego, będzie mieć także wpływ na świat pracowników wyposażonych w iPhony.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200