Firmy czekają na okulary Google’a

Okulary Google Glass są dziś postrzegane jako urządzenie typowo konsumenckie, ale wygląda na to, że sprzęt ten może sprawdzić się również jako narzędzie specjalistów IT (i nie tylko).

Pionierzy eksperymentuje już z aplikacjami, dzięki którym okulary Google'a mają szansę usprawnić pracę firmowych działów IT.

"Sądzimy, że skoro w firmach po smartfonach pojawiły się również tablety - i to zwykle kupowane przez pracowników, a nie pracodawców - to podobnie będzie również z Google Glass. Z czasem urządzenie to zacznie być akceptowane w korporacjach - myślę, że szybko pojawią się też narzędzia wykorzystujące ten produkt" - prognozuje Chris Hazelton, szef działu badań segmentu Mobile & Wireless z firmy 451 Research.

Wdrożenie okularów w firmach może być prostsze i szybsze, niż mogłoby się to wydawać, ponieważ urządzenie to wykorzystuje system operacyjny Android, który jest już w pełni obsługiwany przez większość systemów MDM (Mobile Device Management). Droga od zaakceptowania i wdrożenia w firmie obsługi smartfonów i tabletów z systemem Google'a do pełnego wspierania Google Glass wcale nie musi być bardzo długa.

Są już zresztą pierwsze jaskółki - firma Fiberlink (rozwijająca platformę MDM o nazwie MaaS360) poinformowała niedawno, że jej produkt oficjalnie obsługuje Google Glass. Co to oznacza dla użytkowników jej oprogramowania? Na przykład to, że podczas używania dostarczanych w ramach MaaS360 narzędzi analitycznych czy administracyjnych można wywoływać poszczególne funkcje gestami, bez konieczności wyciągania z kieszeni smartfona czy siadania przy komputerze.

"Możliwość zobaczenia przed sobą - dosłownie - całego firmowego środowiska mobilnego to dla administratorów zupełnie nowe doznanie. Wszystko jest przed oczami - użytkownicy, dokumenty, aplikacje i urządzenia; to naprawdę wspaniałe uczucie. To wolność, dzięki której specjalista IT może w dowolnym czasie i miejscu pomóc użytkownikowi, korzystając tylko z Google Glass" - entuzjazmuje się Frank Schloendorn, szef działu Fiberlink, odpowiedzialnego za produkty dla Androida.

MaaS360 dostępny z poziomu Google Glass umożliwia specjaliście IT np. błyskawiczne znalezienie zgubionego przez pracownika smartfona czy tabletu - wystarczy wydać głosowo odpowiednią komendę. Urządzenie zostanie wtedy zlokalizowane, a okulary wyświetlą mapę oraz wskazówki umożliwiające natychmiastowe udanie się w to miejsce. Oczywiście, "admin" może również od razu skierować tam właściciela zguby lub zdalnie zablokować smartfona, czy nawet wyczyścić dane (wszystko z poziomu okularów).

Ogólnie rzecz biorąc, oprogramowanie to oferuje użytkownikowi Google Glass dostęp do większości narzędzi oferowanych użytkownikom MaaS360 - możliwe jest więc m.in. sprawdzanie oraz egzekwowanie zasad bezpieczeństwa na poszczególnych urządzeniach, komunikowanie się z użytkownikami firmowego sprzętu mobilnego (można np. podyktować wiadomość SMS/e-mail), dodawanie nowych klientów itp.

Na razie użytkownicy Google Glass mogą korzystać z oprogramowania Fiberlink wyłącznie za pośrednictwem aplikacji webowej - firma zapowiada jednak, że gdy tylko pojawi się oficjalny SDK dla okularów, rozpoczną się pracę nad natywną aplikacją na tę platformę.

"Możliwości zastosowania Google Glass oraz innych rozwiązań o podobnym charakterze są praktycznie nieograniczone. Możliwość korzystania z nowoczesnych technologii bez używania rąk znacznie ułatwi pracę wielu specjalistom - wyobraźmy sobie np. pracownika odpowiedzialnego za serwisowanie linii energetycznych, który podczas pracy natknie się na niespodziewany problem. Będzie wtedy potrzebował dodatkowych informacji lub wskazówek kogoś bardziej doświadczonego - możliwość korzystania z Google Glass będzie dla niego nieoceniona. To samo dotyczyć może np. kurierów, kierowców itp." - tłumaczy Chris Hazelton z 451 Research.

Analityk podkreśla jednak, że pierwszymi organizacjami, w których należy spodziewać się wdrażania Google Glass do zastosowań zawodowych, będą firmy oraz działy IT - ponieważ to ich pracownicy korzystają z takich nowinek najchętniej i ponieważ przyniesie im to realne korzyści w pracy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200