Strategia na trzy nogi

Softbank SA utworzy spółkę koordynującą wszystkie inicjatywy internetowe firmy. Wraz z wydawnictwem Agora zbuduje także internetowy portal finansowy.

Zachęcamy do skorzystania z bezpłatnej prenumeraty
elektronicznej magazynu Computerworld!

Softbank SA ogłosił wczoraj długo oczekiwaną strategię internetową. Ekspansja firmy w tym kierunku rozpoczęła się w ub.r. od przejęcia dostawców usług internetowych. W grupie Softbanku znalazło się kilka firm, w tym m.in. pionierzy Internetu w Polsce - Polska OnLine i Polbox. W latach 2000-2002 firma zamierza przeznaczyć ok. 100 mln USD na rozwój działalności internetowej. Softbank planuje też, że do roku 2004 branża ta będzie generować około jednej trzeciej przychodów spółki.

Ma być naj

Strategia internetowa Softbanku opiera się na 3 filarach: usługach dostępowych, usługach w dziedzinie handlu elektronicznego oraz budowie portalu o tematyce finansowej. Do realizacji założeń strategii do końca kwietnia zostanie powołany nowy podmiot gospodarczy, skupiający i zarządzający zasobami internetowymi Softbanku. Przejęte spółki zostaną oddzielnymi podmiotami zależnymi, aż do momentu wejścia w życie nowego prawa telekomunikacyjnego, w którym przewidziano m.in. zniesienie koncesji na usługi telekomunikacyjne i internetowe. Po tym czasie zostaną scalone. "Koncesje zostały wydane konkretnym firmom - nie chcemy ponownie przechodzić tej procedury" - mówi Aleksander Lesz, prezes Softbank SA. Nazwa nowej firmy nie została na razie ujawniona, ponieważ - jak twierdzą przedstawiciele Softbanku - trwa procedura rejestracji. W najbliższym czasie zostanie zbudowana sieć szkieletowa łącząca 35 miast, w których znajduje się łącznie 90 węzłów dostępowych 6 przejętych firm.

Gdyby firmy internetowe Softbanku scalić już dzisiaj, nowy podmiot zatrudniałby ok. 400 osób, miałby 8000 klientów instytucjonalnych i łącznie 350 tys. zarejestrowanych użytkowników. Przedstawiciele Softbanku twierdzą, że celem jest stworzenie największego dostawcy Internetu w Polsce.

Z partnerem raźniej

Drugim elementem strategii internetowej Softbanku są usługi związane z handlem elektronicznym. Firma zamierza oferować usługi doradcze, wdrożenia, a także administrację i outsourcing aplikacji typu e-commerce. Planowane jest pozyskanie partnera zagranicznego, który wniósłby know-how związane z prowadzeniem tego typu projektów. Nazwa partnera nie jest jeszcze znana - wybór zostanie dokonany jesienią.

Niezależnie od starań o partnera w dziedzinie handlu elektronicznego, Softbank prowadzi także rozmowy z potencjalnymi zagranicznymi inwestorami branżowymi. "Na razie w ogóle nie rozmawiamy o pieniądzach - dyskusja dotyczy przede wszystkim strategii firmy na najbliższe lata. Naszym zamiarem jest wnoszenie rzeczywistej wartości, a nie tylko odsprzedawanie produktów zachodnich" - przekonuje Aleksander Lesz.

W ślady AOL?

Kolejnym elementem strategii internetowej Softbanku jest budowa portalu, zajmującego się tematyką finansową. Znajdą się w nim specjalizowane serwisy informacyjne, notowania giełdowe w czasie rzeczywistym, a także oferty banków, firm ubezpieczeniowych, biur maklerskich itp. "Na budowę portalu przeznaczymy co najmniej połowę z planowanych 100 mln USD. Pozostała część zasili min. rozwój infrastruktury i marketing" - mówi Aleksander Lesz. Softbank ma być dostawcą infrastruktury i sprawować pieczę techniczną nad portalem. Dostarczaniem treści zajmie się natomiast Agora SA, wydawca Gazety Wyborczej, z którą Softbank podpisał list intencyjny. "Dzięki takiemu partnerowi łatwiej będzie nam dotrzeć do potencjalnych odbiorców" - mówi Filip Szanduła, dyrektor ds. inwestycji kapitałowych w Softbanku. Ostateczny kształt porozumienia poznamy za kilka tygodni. "Niewykluczone że do rozmów zaprosimy także inne firmy" - dodaje Wanda Rapaczyński, prezes wydawnictwa Agora SA, które w styczniu br. ogłosiło własną strategią internetową.

Internetowy stan Softbanku:

Multinet

Polbox

Polska OnLine

IDS

PDI

PIK-NET

Dołącz do dyskusji
Bądź pierwszy i zostaw komentarz.