Komunikacja IP - transformacja trwa

Niepewność na światowych rynkach i widmo recesji nie przełożyły się na zastopowanie inwestycji firm w nowoczesną komunikacją opartą na IP. Wyraźnie jednak widać, że zarządzający tną koszty i próbują szukać tańszych alternatyw. VoIP, systemy Unified Communications & Collaboration oraz wideokonferencje - to główne obszary rozwoju firmowej komunikacji.

IP PBX i VoIP

Coroczne raporty firm analitycznych pokazują, że sprzedaż central telefonicznych (serwerów komunikacyjnych) IP PBX wciąż rośnie. Zmienia się jedynie tempo tego przyrostu. Według danych IDC w 2011 r. jednym z regionów o największym popycie na podstawową infrastrukturę komunikacji IP był obszar EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). Wartość połączonego rynku IP PBX i telefonów IP wyniosła wówczas 3,5 mld USD, co oznaczało wzrost o 35,5%. Swoje strefy wpływów powiększyli wówczas tacy giganci jak Cisco Systems czy Siemens.

Specjaliści przewidują, że w kolejnych latach zarządzający firmami wciąż będą chcieli korzystać z zalet nowoczesnej telekomunikacji, ale zmniejszeniu może ulec ich skłonność do inwestowania we własną infrastrukturę. Coraz chętniej zaczną zaś przeznaczać środki na hostowane i zarządzane usługi IP PBX. Według prognoz Global Industry Analysts, do 2018 r. rynek hostowanych i zarządzanych usług telekomunikacyjnych będzie rozwijał się w tempie 12,2% rocznie, co plasuje go w czołówce całego sektora IP. Głównym walorem hostowanego PBX są duże oszczędności, wynikające z braku konieczności zakupu sprzętu potrzebnego do działania firmowej centrali. Niższe są także koszty użytkowania takiej usługi (płaci się jedynie za wybór konkretnych opcji telekomunikacyjnych). Jak przewidują eksperci Infonetics Research, w 2015 r. z hostowanych usług VoIP będzie korzystało 262 mln użytkowników indywidualnych bądź prowadzących niewielką działalność gospodarczą.

Niezależnie od rodzaju wdrożenia w firmie komunikacji IP (własne, hostowane), największą jej zaletą jest możliwość korzystania z tanich lub zupełnie darmowych połączeń VoIP (Voice over IP). Technologia ta stała się już tak popularna, że w 2015 r. wartość światowego rynku usług z nią związanych może wynieść aż 76,1 mld USD (szacunki Infonetics Research).

Masowe wykorzystanie VoIP i innych rozwiązań telekomunikacyjnych bazujących na protokole IP spowodowało, że liczba urządzeń podłączanych do globalnej sieci zaczęła być zbyt duża. Powszechnie używany protokół IPv4, pozwalający zaadresować nieco ponad 4,3 mld urządzeń przestał wystarczać. W połowie ubiegłego roku organizacja RIPE NEC (zarządzająca europejską pulą numerów IP) dysponowała jedynie 10 mln wolnych adresów. Planując wdrożenie elementów komunikacji IP w firmie warto wybrać grupę rozwiązań kompatybilnych z następcą protokołu IPv4 - protokołem IPv6. Pozwala on na wykorzystanie 128-bitowej adresacji, co daje praktycznie nieograniczoną możliwość przydzielania numerów IP (2 do 128 potęgi). Przy takiej liczbie adresów można zlikwidować translację NAT, typową dla IPv4.

Mimo wyraźnych zalet IPv6, migracja w sieci następuje powoli. Eksperci są przekonani, że kluczową rolę w zaniechaniu modernizacji odgrywa aspekt finansowy. Nie można również lekceważyć wciąż zbyt niskiego poziomu świadomości użytkowników i niektórych, mniejszych operatorów.

Komunikacja IP - transformacja trwa
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200