Jak skutecznie przyciągać starszych do internetu

W Polsce osoby powyżej 50 roku życia rzadko korzystają z internetu. By ich zachęcić, warto pamiętać o nich, projektując serwisy internetowe.

Jak pokazuje wydany przez UPC raport "Internet dla użytkowników w wieku 50+. Najpopularniejsze w Polsce serwisy internetowe a dobre praktyki projektowania dla użytkowników 50+", korzystanie z internetu jest w Polsce związane z wiekiem użytkowników.

W 2011 r. z sieci korzystało 82% osób w wieku 16-49 lat, a wśród osób w wieku 50+ użytkowników internetu było niecałe 30%. Oznacza to, że osób starszych, które nie korzystają z sieci, jest w naszym kraju aż 9 mln. Eksperci zwracają uwagę, że wykluczenie cyfrowe pokolenia 50+ to nie tylko problem tych osób, ale również problem społeczny, istotny z punktu widzenia innych grup wiekowych.

Z danych zawartych w raporcie, przygotowanym w ramach Koalicji Cyfrowego Włączenia Generacji 50+ Dojrz@łość w sieci, korzystanie z internetu jest przedłużaniem aktywności zawodowej pokolenia 50+. Starsi użytkownicy sieci są również znacznie bardziej aktywni społecznie, częściej uczestniczą w kulturze, a korzystanie z sieci sprzyja takim rodzajom aktywności. Ważne jest także to, że w starzejącym się społeczeństwie osoby posługujące się nowymi technologiami mają większe szanse na zachowanie samodzielności i lepsze radzenie sobie w życiu.

Zdarza się, że starsi ludzie nie korzystają z internetu, nawet jeśli mają komputer z dostępem do sieci w domu. Już wśród mających czterdzieści kilka lat pojawia się spora grupa osób, które nie używają sieci mimo posiadania dostępu. A wśród osób mających ok. 60 lat z internetu korzysta tylko 30%, podczas gdy dostęp w domu ma dwa razy więcej. Podstawową barierą nie jest brak sprzętu lub dostępu do sieci. Zasadniczym problemem jest brak motywacji. Poważnym problemem są bariery psychologiczne - strach i różnego rodzaju obawy. Korzystanie z internetu jest dla wielu osób starszych bardzo skomplikowane. Zarówno urządzenia, jak i interfejsy serwisów internetowych są słabo dostosowane do potrzeb takich użytkowników.

Przyjazne serwisy

Jak zauważają autorzy raportu, dobre projektowanie serwisów internetowych i tworzenie stron tak, aby były przyjazne dla użytkowników w wieku 50+, wymaga wzięcia pod uwagę ograniczeń tej grupy. Należy uwzględnić mniejsze doświadczenia z nowymi technologiami, niższe kompetencje, bardziej sporadyczne korzystanie, brak znajomości fachowej terminologii i slangu internetowego. Dobrą praktyką jest korzystanie ze "standardowych" rozwiązań, które są stosowane w internecie od lat. Ważne, by użytkownik zawsze wiedział, gdzie znajduje się na stronie lub w serwisie, by nie miał problemu z przejściem na inne podstrony ani z powrotem do strony, z której przyszedł.

Strony projektowane dla użytkowników 50+ powinny mieć bardzo dobrze zaznaczone pozycje w nawigacji. Język musi być zrozumiały i dostosowany do danego serwisu i użytkowników, którzy z niego korzystają. Użytkownik strony powinien mieć kontrolę nad wszystkim, co dzieje się w serwisie. Wszystkie działania, których dokonał, np. dodanie produktu do koszyka czy dodanie zdjęcia do profilu, powinny być odwracalne. Działania nieodwracalne nie powinny występować, a jeśli występują, muszą być oznaczone i opisane. W przypadku, kiedy użytkownik popełni błąd, powinien być o tym poinformowany poprzez infografikę lub wyraźny tekst.

Należy zawsze dbać o maksymalną prostotę. Ważne, by czcionki, z których korzystają użytkownicy 50+, były czytelne, by była możliwość zmiany czcionki na większą. Tekst powinien być też dobrze skalowalny - w tekście powinny być akapity, a w wierszu maksymalnie 150 znaków ze spacjami.

Nie jest źle

W celu zbadania, jak te zasady są realizowane w praktyce, autorzy raportu przeprowadzili audyt ekspercki wybranych polskich serwisów. Objęto nim 11 serwisów: onet.pl, zus.pl, ipko.pl, ceneo.pl, merlin.pl, frisco.pl, nk.pl, komunikator.gadu-gadu.pl, kobieta.gazeta.pl, sport.pl, filmweb.pl. "Analizując wszystkie serwisy, można stwierdzić, że jedynie w serwisie zus.pl występowały błędy krytyczne, z którymi użytkownicy 50+ mogą sobie nie poradzić. Z pozostałymi serwisami użytkownicy nie powinni mieć większych problemów. We wszystkich serwisach znalazły się elementy, które można poprawić bądź zmienić tak, by serwisy te były jeszcze bardziej przejrzyste, dostępne i łatwiejsze w użyciu dla starszych użytkowników" - czytamy w podsumowaniu audytu.

Elementy te dotyczą przede wszystkim pokazania statusu użytkownika w systemie tak, by każdy użytkownik korzystający z serwisu widział, gdzie się dokładnie znajduje. Ważnym elementem jest pokazywanie użytkownikowi rozwiązań problemów w komunikatach błędów. Każdy z użytkowników powinien wiedzieć, gdzie popełnił błąd i jak powinien go poprawić. Dodatkowo warto poprawić dynamiczne elementy interfejsu użytkownika bądź z nich zrezygnować, by strony były łatwiejsze w obsłudze i wymagały mniejszej wprawy w posługiwaniu się myszką.

Jak skutecznie przyciągać starszych do internetu
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200