Nowe kontra stare

Czy od razu należy wymieniać starszy sprzęt? Czasami opłaca się nadal go eksploatować, ale w taki sposób, by nie powodował nadmiernych kosztów.

Są dwie szkoły związane z wymianą przestarzałego sprzętu IT. Pierwsza z nich, spotykana w większości firm, zakłada planową wymianę zużytych urządzeń, gdy minie okres ich przewidzianej eksploatacji. Drugie podejście zakłada pracę takiego sprzętu do czasu, aż się zepsuje. Prezentują je dostawcy usług, którzy eksploatują starsze urządzenia do ich awarii, a następnie złomują. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety.

Starszy sprzęt i tania rezerwa

W przypadku niewielkich firm, zwłaszcza hostingowych, nadal spotyka się ponowne wykorzystywanie starszych serwerów lub urządzeń sieciowych, ich modernizację lub przystosowywanie do nowych zadań. Niewielkie firmy unikają inwestycji. Każda złotówka wydana na nowy sprzęt musi być uzasadniona koniecznością, za nią muszą przyjść późniejsze przychody.

Kosztem prowadzenia działalności w ten sposób są nieoczekiwane awarie, zazwyczaj bez możliwości skorzystania z napraw gwarancyjnych ani rezerwowego sprzętu. Firmy takie zazwyczaj przechowują rezerwowe urządzenia w stanie gotowym do użytku. Ze względu na eksploatację starszych urządzeń awarie zdarzają się o wiele częściej niż przy nowym sprzęcie, ale dział IT jest na to przygotowany. W takich firmach większość personelu IT ma wymaganą wiedzę techniczną, a zatem wymiana uszkodzonych urządzeń na rezerwowe odbywa się szybko i sprawnie.

Niezawodność, a nie koszty

W środowisku korporacyjnego IT najważniejszym zadaniem jest utrzymanie obsługi aplikacji w skomplikowanych instalacjach. W takich warunkach nie ma mowy o stosowaniu starszych urządzeń, pozbawionych gwarancji czy umów serwisowych, gdyż niesie to nieuzasadnione ryzyko biznesowe, na które IT nie może sobie pozwolić. Oznacza to, że wymiana urządzeń na nowe odbywa się w regularnych odstępach czasu, zanim zakończą one pracę w wyniku zużycia. Sprzęt jest nowy, wyposażony we wszystkie niezbędne opcje.

Ponieważ korporacje patrzą na IT tak samo jak na inne koszty prowadzenia działalności, w przypadku dużych projektów nie ma problemów z budżetem na zakup i utrzymanie sprzętu. Jednocześnie z zakupem sprzętu i oprogramowania podpisywane są kontrakty serwisowe. Zamiast rezerwowego sprzętu starszej generacji stosuje się nowoczesne rozwiązania o wysokiej dostępności.

Starsze jest tańsze, ale bardziej wymagające

Warto odnotować olbrzymią różnicę w kosztach inwestycji. Często można osiągnąć te same możliwości za pomocą starszego sprzętu, dostępnego za ułamek kosztów nowych urządzeń. Niekiedy sprzęt klasy Enterprise poprzedniej generacji jest sporo tańszy od dzisiejszego midrange, a oferuje możliwości, których midrange nie zawiera. Dlatego jeśli w firmie występują istotne ograniczenia budżetowe, warto zainteresować się zdobyciem używanego sprzętu wysokiej klasy, który może z powodzeniem nadal pracować za ułamek kosztów zakupu nowego. Jest to działanie korzystne dla środowiska naturalnego.

Aby móc wykorzystać w pełni wartość używanego sprzętu, potrzebna jest kadra IT, która ma niezbędne do tego celu umiejętności, wliczając w to także umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów. Większość takiego sprzętu nie ma już gwarancji ani wsparcia technicznego, a zadania związane z konserwacją, drobnymi naprawami lub modernizacją będą zdarzać się częściej niż w nowym sprzęcie.

Tańszy kontrakt i rezerwowy sprzęt

Oczywiście, korporacje unikają takich sytuacji jak ognia, ale pewne zachowania modelu samodzielnego wsparcia przez ekipę IT można przenieść do środowiska dużej firmy, świadomej wyższego ryzyka. Największą oszczędność można uzyskać przez ograniczenie kontraktów serwisowych, na przykład przez wybór właściwego poziomu wsparcia. Warto przed zakupem rozważyć koszty różnych wariantów wsparcia. Niekiedy opłaca się przekonstruowanie części projektu infrastruktury i sprawić, by tak kosztowne wsparcie nie było potrzebne.

Jeśli firma ma dużą sieć z 20 przełączników agregujących ruch do centralnego przełącznika sieci szkieletowej, można uniknąć wysokich kosztów wsparcia, wybierając właściwy kontrakt serwisowy. W każdej sieci wykorzystywanie takiego samego sprzętu w różnych miejscach przynosi poważne oszczędności. Zamiast wsparcia 24/7/4 (całodobowo, 7 dni w tygodniu, czas reakcji 4 h) można skorzystać z serwisu 8/5/NBD (8 h dziennie, 5 dni w tygodniu, czas reakcji następnego dnia roboczego) lub nawet niższych, jeszcze tańszych opcji i zakupić rezerwowe urządzenie, skonfigurowane odpowiednio do pracy. Metoda ta nadal jest tańsza od najlepszych nawet kontraktów serwisowych, a rezerwowy sprzęt w firmowych zasobach IT umożliwia usunięcie awarii w czasie krótszym nawet od zagwarantowanego najlepszą umową serwisową, zakładającą dostarczenie zastępczego urządzenia na miejsce. Wymaga to jednak większej wiedzy po stronie personelu IT w firmie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200