W sieci badań

Do obsługi ponad stu laboratoriów medycznych firma Diagnostyka stworzyła autorski system. Teraz pracuje nad uruchomieniem centralnego serwera wyników badań.

Metryczka

Firma: Diagnostyka

Branża: laboratoria medyczne

Zatrudnienie: ponad 3000 osób

Zatrudnienie w dziale IT: 38 osób

Przychody: 160 mln zł

Kluczowe systemy IT w firmie

Nazwa systemu: eLab

Do czego służy: Laboratoryjny System Informatyczny

Dostawca: Eclipse/własny

Nazwa systemu: Business Intelligence

Do czego służy: analiza danych

Dostawca: Oracle

Diagnostyka to ogólnopolska sieć medycznych laboratoriów diagnostycznych i analitycznych. Firma ma ponad 100 laboratoriów i 250 placówek dedykowanych obsłudze pacjentów. Zatrudnia ponad 3000 osób. W 2011 r. laboratoria sieci wykonały ponad 22 mln testów dla ok. 8 mln pacjentów.

Wyjątkowy system

Podstawą działalności firmy jest autorski Laboratoryjny System Informatyczny e-Lab, stworzony w technologii Oracle. Aplikacja wspomaga procesy analiz medycznych na każdym ich etapie. Firma postawiła na autorskie rozwiązanie, gdyż jej wymagań nie spełniał żaden dostępny na rynku system.

"Ujednolicenie usług i komunikacji oraz centralizacja danych są warunkiem koniecznym. Mamy bardzo małe placówki na peryferiach i duże ośrodki diagnostyczne obsługujące znacznie więcej klientów. Jeden gotowy system nie byłby w stanie obsłużyć zadań o tak dużej różnorodności" - mówi Piotr Sitkowski, dyrektor Pionu IT w firmie Diagnostyka.

Firma rozwija oprogramowanie, dlatego może szybko odpowiadać na nowe potrzeby biznesowe. System laboratoryjny jest zintegrowany z 76 podmiotami, miesięcznie przyjmuje około 1 mln elektronicznych zleceń, odsyła ok. 1 mln wyników.

CRM na żądanie

Piotr Sitkowski, dyrektor Pionu IT w firmie Diagnostyka

Zdecydowaliśmy się na rozwiązanie w modelu Software as a Service, głównie ze względu na jego funkcjonalność i elastyczność, dobry stosunek jakości do ceny oraz wysoki poziom bezpieczeństwa danych.

Dwa lata temu Diagnostyka zdecydowała się na wdrożenie systemu CRM. Przełom nastąpił w 2010 r. "Raporty nie były zintegrowane z innymi danymi z firmy i szybko dostępne dla osób, które ich potrzebowały. Podjęliśmy decyzję o wdrożeniu systemu Oracle CRM On Demand. Zdecydowaliśmy się na rozwiązanie w modelu Software as a Service, głównie ze względu na jego funkcjonalność i elastyczność, dobry stosunek jakości do ceny oraz wysoki poziom bezpieczeństwa danych. Ważna była też możliwość dalszego rozwoju i to, że płacimy za to, z czego korzystamy" - wyjaśnia Piotr Sitkowski.

Uruchomienie systemu w podstawowej wersji nastąpiło we wrześniu 2011 r. Ważne było, żeby przedstawiciele handlowi szybko polubili nowe narzędzie pracy. Obecnie oprogramowanie wykorzystywane jest przez dział handlowy do organizacji pracy przedstawicieli medycznych i do raportowania postępów w sprzedaży.

Istotnym elementem rozwiązania Oracle jest targeting kontrahentów, charakterystyczny dla branży medycznej. Dzięki integracji CRM On Demand z centralną bazą kontrahentów, system pozwala stworzyć pełny obraz klienta wraz z historią działań przedstawicieli medycznych. Projekt obejmuje przygotowanie podobnych widoków gromadzących dane o potencjalnych klientach i o konkurencji. "Chcieliśmy, żeby informacje, które mają przedstawiciele handlowi były dostępne dla osób, które ich potrzebują, bez konieczności angażowania i kontaktowania się z przedstawicielami. Teraz to możliwe" - mówi Piotr Sitkowski.

Firma zintegrowała informacje związane z klientami i kontrahentami. "Jesteśmy w stanie powiedzieć o wiele więcej na temat naszych klientów i kontrahentów bez konieczności kontaktów z przedstawicielami handlowymi. Wiemy, jakie są relacje z kontrahentami, jakie mamy zobowiązania wobec klientów, kiedy nasi przedstawiciele ostatni raz byli u nich z wizytą" - wyjaśnia dyrektor Pionu IT w firmie Diagnostyka. System daje możliwość monitorowania wszystkich działań na linii Diagnostyka - kontrahenci, poczynając od poszukiwania potencjalnych klientów, przez składanie ofert o współpracy, negocjacje, aż do podpisania umowy i obsługi posprzedażowej.

Wprowadzenie systemu CRM pozwoliło na zebranie w bazie wszystkich danych dotyczących działań rynkowych firmy i konkurencji oraz uporządkowanie obiegu informacji. Możliwe jest monitorowanie aktywności działów handlowych na etapie planowania i podejmowanie działań optymalizacyjnych. System pozwala na monitorowanie działań konkurencji, dostarcza danych marketingowych na temat obecnej sytuacji na rynku.

Wyniki w jednym miejscu

Diagnostyka korzysta z rozwiązań IT w zakresie analityki biznesowej. "System BI jest niezbędny do właściwego funkcjonowania firmy. Bez niego, przy tak rozproszonej strukturze i 60 bazach danych, przygotowywanie analiz i raportów trwałoby miesiące. Teraz większość operacji jest zautomatyzowana, a dane z rozproszonych baz są integrowane" - mówi Piotr Sitkowski.

Wyzwaniem dla działu IT Diagnostyki będzie rozwój wsparcia informatycznego laboratoriów. Obecnie pracują one na różnych bazach. Dział IT pracuje nad centralnym serwerem wyników, który zgromadzi wyniki badań wszystkich pacjentów. Piotr Sitkowski porównuje go do centralnego rekordu pacjenta i przyznaje, że budowa rozwiązania to wyzwanie logistyczne i technologiczne.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200