Tieto Poland stawia na rynki lokalne

Tieto Poland chce w ciągu czterech lat wejść do pierwszej trójki największych firm w Polsce oferujących usługi integracji i doradztwa w IT. Firma stawia na rynek lokalny.

Ireneusz Miski, prezes zarządu Tieto Poland

Lider na rynku usług integracyjnych i doradztwa IT w Polsce, Asseco Poland, ma przychody z tego tytułu na poziomie ok. 250 mln zł. W czołówce są jeszcze Sygnity i Infovide-Matrix. Nasz cel, wyprzedzenia jednej z tych firm w roku 2016, jest więc realny do osiągnięcia.

Według Ireneusza Miskiego, nowego prezesa zarządu Tieto Poland, przychody firmy w Polsce rosną średnio o 30-40% rocznie. Na koniec roku 2012 mają przekroczyć 200 mln zł. "Lider na rynku usług integracyjnych i doradztwa IT, Asseco Poland, ma przychody z tego tytułu na poziomie ok. 250 mln zł. W czołówce są jeszcze Sygnity i Infovide-Matrix. Nasz cel, wyprzedzenie jednej z tych firm w roku 2016, jest realny do osiągnięcia" - mówi Ireneusz Miski.

Oprogramowanie do smartfonów i samochodów

Dziś Tieto Poland podzielone jest na dwa piony. Jeden, tzw. delivery unit, związany jest z tworzeniem oprogramowania na zamówienie i usługami Knowledge Process Outsourcing (KPO). W ośrodkach w Szczecinie i we Wrocławiu pracuje ok. 1200 osób. Nowy prezes Tieto Poland nie spodziewa się w br. dużych wzrostów w tym pionie. "Mamy sporo osób z 3-5-letnim doświadczeniem w projektach. Osoby te zaczynają szukać nowych wyzwań, niekiedy poza naszą firmą" - mówi Ireneusz Miski.

Dział R&D Tieto oferuje usługi dla przedstawicieli kilku branż. Największa ich część związana jest z produkcją oprogramowania dla dostawców telefonów komórkowych. Większość projektów realizowana jest w ośrodkach w Polsce. Nad tego typu rozwiązaniami pracuje 250 osób. Kolejne 200 osób tworzy oprogramowanie dla dostawców telefonów w Czechach i Finlandii. "Klienci wybierają nas za jakość tworzonych rozwiązań, a nie niski koszt pracy" - mówi Ireneusz Miski.

Druga grupa klientów to producenci samochodów, dla których firma tworzy rozwiązania z infotainment, czyli systemów multimedialnych instalowanych w nowoczesnych samochodach. Rozwiązania dotyczą także oprogramowania pozwalającego na zdalne uruchomienie silnika, ogrzanie auta czy wyświetlanie na szybie przed kierowcą różnych informacji, w tym znaków drogowych. Za 2-3 lata tego typu rozwiązania pojawią się w samochodach klasy średniej. "Innym trendem jest łączenie rozwiązań stosowanych w samochodach z tymi, nad którymi pracujemy dla klientów z branży telekomunikacyjnej" - dodaje prezes Tieto Poland.

Wejście na rynek polski

Firma chce postawić na rozwój oferty dla polskich klientów. Skierowanie uwagi na rynek lokalny to trend obowiązujący w korporacji. "Firma zorganizowana jest w formie tzw. matrycy. Istnieje dział Industry Solutions, tworzący rozwiązania kierowane do poszczególnych branży. Mamy dział konsultingu, tzw. Enterprise Solutions. Oferujemy usługi wynajmu przestrzeni w naszych centrach danych. Obecnie największa część firmy to wciąż dział badawczo-rozwojowy, ale to może się wkrótce zmienić" - opowiada Ireneusz Miski.

Zgodnie ze strategią centrali Tieto, działy R&D i CIS (czyli połączone działy Industry Solutions i Enterprise Solutions) mają rozwijać się niezależnie. Także w Polsce, gdzie w roku 2013 kierownictwo Tieto chce skoncentrować się na klientach z branży telekomunikacyjnej. W dalszej perspektywie firma chce wejść na rynek rozwiązań dla sektorów: finansowego, energetycznego, administracji publicznej.

"Do tej pory staraliśmy się zrobić coś na kilku rynkach jednocześnie. W tym i przyszłym roku chcemy skoncentrować się na ofercie dla operatorów" - opowiada Ireneusz Miski. Firma pozyskała w br. pierwszego klienta z tego sektora - TK Telekom. Tieto wdrożyło u operatora system monitoringu transmisji danych w sieci światłowodowej. Powstał na bazie technologii firm BMC i Entuity na platformie wirtualizacyjnej VMware. Dokonano integracji stosowanych rozwiązań, którymi można zarządzać z jednego miejsca, i integracji ponad 2000 urządzeń sieciowych i tysięcy innych rozwiązań telekomunikacyjnych.

TK Telekom to trzeci co do wielkości operator telekomunikacyjny w Polsce pod względem liczby łączy światłowodowych. Dotąd nie miał zinwentaryzowanej infrastruktury. Około 90% klientów firmy to operatorzy międzynarodowi, którzy dzierżawią łącza od TK Telekom, aby połączyć swoje sieci w krajach graniczących z Polską. Projekt przeprowadzony przez Tieto Poland to pierwszy z kilku etapów "porządkowania" infrastruktury telekomunikacyjnej i zarządzania nią w TK Telekom. Ma być kontynuowany przez kolejne dwa lata. Przeprowadzona inwentaryzacja zasobów sieciowych i uruchomienie systemu zarządzania nimi pozwala na lepszą realizację umów SLA z klientami i wyjście z nową ofertą na rynek. TK Telekom zamierza oferować usługi cloud computing.

Drugim dużym klientem z tego sektora telekomunikacyjnego może być dla Tieto Poland krajowa firma, która zamierza wprowadzić na nasz rynek własne modemy LTE. Oprogramowanie sterujące nimi stworzyć ma Tieto. "Robimy też kilka mniejszych projektów dla Orange Polska i T-Mobile. Mamy podpisane umowy praktycznie z każdym z operatorów. Ale to dopiero początek. Dopiero w tym roku mocniej zaistnieliśmy z ofertą na rynku polskim" - konkluduje Ireneusz Miski.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200