EN FACE: Arkadiusz Patryas...

... współzałożyciel i wiceprezes zarządu firmy i3D

O POMYŚLE NA BIZNES

Nasza firma znalazła się w tym roku na trzecim miejscu w głównej kategorii przygotowywanego przez Deloitte rankingu "Technology Fast 50", który grupuje najszybciej rozwijające się firmy technologicznie innowacyjne w Europie Środkowej. Rok wcześniej zadebiutowaliśmy w kategorii "Wschodzące Gwiazdy". To dla nas duże wyróżnienie, choć nagrody nie są dla nas celem samym w sobie. Potwierdzają jednak, że obraliśmy dobrą drogę.

Firmę stworzyliśmy we trzech - z Jackiem Jędrzejowskim i Earlem Doddem. Earl, który pracował w IBM i zajmował się tam przewidywaniem przyszłości, zainspirował nas, żebyśmy zainteresowali się wirtualną rzeczywistością (VR). Technologia grafiki czasu rzeczywistego była już wtedy wykorzystywana w przemyśle rozrywkowym, ale naszym pomysłem było wykorzystanie jej w biznesie, do aplikacji użytkowych, symulacji itp.

Od początku myśleliśmy o działalności globalnej, bo w Polsce popyt na takie rozwiązania był wtedy niewielki. Stawialiśmy na przemysł samochodowy, lotniczy, petrochemiczny, bo tam klienci byli już bardziej świadomi istnienia rzeczywistości rozszerzonej i możliwości jej wykorzystania. W innych branżach proces sprzedażowy zaczynał się od tłumaczenia, czym w ogóle jest VR.

O TECHNOLOGII ROZSZERZONEJ RZECZYWISTOŚCI

Świat wokół nas jest trójwymiarowy i interaktywny, i tak powinno wyglądać jego odwzorowanie. Dlatego nasza firma zajmuje się ożywianiem statycznych modeli i animacji 3D. Oznacza to, że możemy nie tylko stworzyć trójwymiarową maszynę, ale również pokazać, jak wygląda w środku, zasymulować jej działanie czy awarię. Tworzymy dynamiczne interaktywne modele trójwymiarowe.

O ile rynek animacji 3D jest już rozwinięty, o tyle rozwiązania interaktywne spotyka się rzadko, a liczba podmiotów oferujących je na całym świecie nadal jest niewielka. Sprawia to, że firmy, które sięgnęły po tę technologię w swoich rozwiązaniach szkoleniowych czy marketingowych, wyróżniają się na tle innych. Aplikacje marketingowe wykorzystujące technologię VR mają zastosowanie w wielu branżach - wszędzie tam, gdzie produkty wymagają specjalnej prezentacji, a z różnych względów trudno pokazać je w tzw. realu.

O WIRTUALNEJ SEKCJI ŻABY

Wykorzystaliśmy technologię trójwymiarowych wizualizacji interaktywnych do stworzenia interaktywnej biblioteki dla Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Śląskiej. W wirtualnej bibliotece znajdują się trójwymiarowe interaktywne maszyny, cykle produkcyjne, procedury, które zastępują studentom i wykładowcom tradycyjne książki. Studenci, obserwując wirtualne modele, poznają działanie mechanizmów, urządzeń i maszyn, sposoby ich eksploatacji, wpływ zastosowania różnych materiałów na ich wytrzymałość. Mogą obserwować działanie obiektu, odnotowywać skutki wadliwie dobranych cech konstrukcyjnych, materiałowych i montażowych oraz dokonywać zmian.

Trójwymiarowa wizualizacja interaktywna została też wykorzystana w projekcie eFizjologia, w którym na potrzeby Śląskiego Uniwersytetu Medycznego przygotowaliśmy wirtualne procesy fizjologiczne zwierząt. Aplikacje zastępują tradycyjne, niemożliwe obecnie do przeprowadzenia ze względów prawnych, ćwiczenia laboratoryjne na zwierzętach. Sekcję żaby studenci mogą teraz robić wirtualnie.

O RZECZYWISTOŚCI WIRTUALNEJ W BIZNESIE

Realizowaliśmy na świecie wiele projektów wykorzystujących wirtualną rzeczywistość do celów biznesowych, głównie w firmach przemysłu petrochemicznego, takich jak BP czy ExxonMobil. Dla Saudi Aramco, największego koncernu zajmującego się wydobyciem ropy naftowej, stworzyliśmy wirtualne pole naftowe ze wszystkimi mechanizmami i urządzeniami. Odtwarzamy tam proces poszukiwania i wydobycia ropy. Wszystko po to, żeby poprawić efektywność szkolenia pracowników i planowania procedur, w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracy. Zanim pracownik pojawi się na prawdziwym polu naftowym, może uczyć się na wirtualnym, gdzie pomyłka nie jest niebezpieczna, a ludzkie życie zawsze można odtworzyć.

W Polsce stworzyliśmy symulator podziemnej kolejki górniczej i inne aplikacje na zlecenie Becker Warkop, producenta maszyn górniczych. Firma wykorzystała je podczas targów górniczych. Symulator kolejki odzwierciedlał wszystkie elementy obsługi kokpitu sterowniczego. Odwiedzający targi mieli możliwość, wsiadając do kabiny, przenieść się do wirtualnej kopalni i sprawdzić się w roli maszynisty. Instalacja jest niezwykle efektywnym i precyzyjnym narzędziem szkoleniowym.

Każdy kolejny projekt pozwala nam pokazać klientom, że technologia VR to nie gadżeciarstwo, ale narzędzia, które mogą podnieść efektywność, bezpieczeństwo i jakość pracy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200